Man har kontaktormotorskydd så att man slipper problemet med att någon av kontakterna i tryckbrytaren "falerar". Kontaktormotorskyddet är tillförlitligare än tryckbrytarna, i alla fall om man ser till att samtliga "kontakter" ska slutas samtidigt och att man ska slippa brända kontaktytor. Det gäller inte minst på dom äldre anläggningarna där det inte allt för sällan "strulade" med någon "fas" som inte slöts i tryckbrytarna.
Motorströmmen går alltså inte genom tryckbrytaren utan endast manöverströmmen, och tillknappen är brytande/slutande av manöverspänningen och man kopplar inte med en start och en stoppknapp.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Du får ursäkta mig elmont men jag tror inte jag begriper fullt ut.
Så som jag tolkar texten så ska jag inte ha ett passivt motorskydd så jag slipper åka hem från jobbet och starta om vattenanläggningen när strömmen kommer tillbaka p.g.a... Vadå?

Ber om ursäkt för min dumhet..:thinking::rofl:
 
5
B Beretic skrev:
Du får ursäkta mig elmont men jag tror inte jag begriper fullt ut.
Så som jag tolkar texten så ska jag inte ha ett passivt motorskydd så jag slipper åka hem från jobbet och starta om vattenanläggningen när strömmen kommer tillbaka p.g.a... Vadå?

Ber om ursäkt för min dumhet..:thinking::rofl:
Tryckbrytaren ska endast skicka en manöverspänning till kontaktorn, istället för att ligga med hela lasten över sig i serie med kontaktorn.
 
B Beretic skrev:
Du får ursäkta mig elmont men jag tror inte jag begriper fullt ut.
Så som jag tolkar texten så ska jag inte ha ett passivt motorskydd så jag slipper åka hem från jobbet och starta om vattenanläggningen när strömmen kommer tillbaka p.g.a... Vadå?

Ber om ursäkt för min dumhet..:thinking::rofl:
Du skulle kunna koppla om ditt skydd så det blir som elmont skriver, det är som sagt bra och brukar göra att tryckströmbrytaren håller längre. Men som Bo skrev är skyddsdelen borta i det som syns på bilden du får kolla upp varför. Antingen har det blivit något fel som felaktigt fixats genom att koppla förbi eller kanske pumpen bytt och drar mer ström än skyddet går att ställa in för.

Oberoende bör du mäta hur mycket pumpen drar om du inte har uppgifter från märkskylt e.dyl. Det är annars ingen mening att du skaffar ett annat motorskydd tex likt det tidigare länkade om det inte stämmer med din pump. Börja där så kan du sen välja rätt och även tänka över om du vill skaffa ett liknande det du har och koppla som elmont skrev eller ett "passivt" det går bra det också.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Okej, då begriper jag lite bättre.. När det gäller installationen så luktar det lika mycket hempul som mycket annat i huset och med kardelspret och liknande så finns det en risk att personen som kopplat inte riktigt kunde men fick det att fungera..
Huvudsaken för mig är att slippa återställningen.. Vilka komponenter som sen behövs för att uppnå detta behöver jag lite hjälp med men det ska ju samtidigt vara en godkänd lösning. Typskylten till pumpen säger 1,6A vad jag kan läsa.
Typskylt från en GRUNDFOS pump med specifikationer som visar 1.6A strömförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Beretic skrev:
Tack Bo, det såg jag inte ens förens du skrev det. Då får det bli att lägga en order på ett sådant motorskydd du länkade till. Behöver jag fortfarande arbetsbrytare till ett sådant?
Med ett sådant motorskydd kommer jag då alltså slippa dessa omstarter vid avbrott..?
Egentligen ska det finnas en "arbetsbrytare", motorskyddet är ingen frånskiljare. Men vid elektriskt underhåll kan du lika gärna dra säkringen för det är ju nåt som görs kanske var 10:e år.

Ja, ett passivt motorskydd löser inte ut vid underspänning eller spänningsbortfall. Det går att uppnå med ett kontaktorstyrt också men dessa saknar syfte om man inte använder manövern till något meningsfull som t.ex tryckbrytaren. Men med den låga strömmen hos en vattenpump kommer en tryckbrytare direkt inkopplad på matningen att hålla länge så det är ingenting du behöver göra om.

Du skulle kunna ha haft problem med tryckbrytaren här då motorskyddet ska lösa ifall den glappar i en pol. Men med motorskyddet urkopplat så är den nog frisk. Vore den dålig skulle inte pumpen starta, ibland. Vi får hoppas att så inte är fallet, att pumpen redan har tagit skada.

Man kan ju försöka prova befintligt motorskydd (med någon annan testkandidat än pumpen) att det verkligen löser vid ca 2 A eller så kan man byta till ett nytt, inställt på 1.6 A.
 
Tack så mycket för alla svaren och all hjälp jag har fått i denna tråd! Det har gett mig en bra vägledning i hur jag ska gå till väga och det kommer bli ett vanligt motorskydd och en arbetsbrytare också för sakens skull då jag har en liggandes.
Det nya motorskyddet ska då alltså vara inställt på märkströmmen på motorn, 1,6A?
 
B Beretic skrev:
Det nya motorskyddet ska då alltså vara inställt på märkströmmen på motorn, 1,6A?
Ja
 
Tack så mycket!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.