B Beretic skrev:
Hej på er Elkunniga!
Det är så att jag har eget VA i huset och till min pump (3 fas) i brunnen sitter ett manöverdon, typ motorskydd, i anslutning till detta. Dock varje gång jag får en strömdipp eller ett riktigt strömavbrott så slutar mitt vatten att fungera och jag måste springa ner i källaren och trycka manuellt på start igen.. Behövs detta verkligen? borde det inte räcka med ett motorskydd som startar om pumpen när strömmen är tillbaka? Om inte, hur kan man lösa detta problemet då min fru inte kan gå ner och återställa skiten och vi har ett litet barn som inte alltid planerar sina missöden efter att vi har vatten:D
Nej det ska inte behövas. Byt motorskydd och låt det sitta på plats. Enklast och billigast.
T.ex https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-med-kapsling?category_id=1882
Vore fånigt att flytta på ett motorskydd som inte uppför sig som det bör.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
5
Förresten, hur ofta är det som ni får strömavbrott och strömdippar?
 
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det ska inte behövas. Byt motorskydd och låt det sitta på plats. Enklast och billigast.
T.ex [länk]
Vore fånigt att flytta på ett motorskydd som inte uppför sig som det bör.
Är det underspänningsskydd på så uppför det ju precis som det ska :)
Huvudproblemet är ju strömavbrotten
 
Redigerat:
Vi får strömdippar kanske 1 gång i månaden eller så. Bor ute på landet så det är väl så det blir:D bättre nu iaf när kablarna grävs ner än var det var förut.
Största problemet är ju att jag alltid är på jobbet när det händer och kan inte alltid åka hem och fixa det.
 
Du måste först reda ut vad som är fel och vad du har för skydd där. Är det en kontaktor styrd av tryckbrytare eller ett manuellt motorskydd? Är det ett manuellt ska det inte vara någon nollspänningsutlösare på det för en vattenpump. Och är det så byt till ett liknande utan den funktionen.
 
Som det är just nu utan möjlighet att öppna den eftersom jag är på jobbet så är det återfjädrande tryckknappar på den. Dem stannar alltså inte intryckta i draget läge.
 
H
När det fungerar, klonkar det i skyddet, om inte så är pumpens start/stopp kopplat över tryckströmbrytaren
Du har ett kontaktormotorskydd och det är självhållande vid tryck på grön knapp startar det om , släpper den då måste det återstartas manuellt, är det bara det som sitter där och inget annat så kan det med fördel flyttas till centralen
 
B Beretic skrev:
Som det är just nu utan möjlighet att öppna den eftersom jag är på jobbet så är det återfjädrande tryckknappar på den. Dem stannar alltså inte intryckta i draget läge.
Om du vill och har möjlighet ta gärna någon mer bild så man ser vad du har där, även med öppet lock. Är det tex ett kontaktormotorskydd som bara ligger med till/från via sina knappar får du nollspänningsfunktionen du inte ska ha. I så fall bättre du kopplar om och rätt med vad du har eller byter skydd till ett helt manuellt.

Så lite mer uppgifter så får du bättre hjälp, tråden förvirras annars av diverse spekulationer helt i onödan.
 
Bild kommer så fort jag kan och då med locket av. I övrigt så är det bara den lådan jag har mellan central och pump, inga andra skydd eller frånskiljare.
Det fungerar som du beskriver gk100, man trycker på grön knapp och då klickar det till, är det aktiverat och try ner igen händer ingenting. Sen när strömmen har gått och kommit tillbaka så måste jag trycka igen.
 
H
B Beretic skrev:
bara den lådan jag har mellan central och pump, inga andra skydd eller frånskiljare.
Då går det att flytta den till centralen och skarva där den satt förut med en dosa, men bäst är att byta till ett manuellt motorskydd som är lätt att stänga av när ni åker bort, inga otrevliga vattenskador vid hemkomst samt pumpen startar alltid efter strömavbrott
 
Fungerar det med ett sådant motorskydd som Bo länkade till tidigare i tråden?
 
H
Ja det går bra, se bara till att inställningsområdet är rätt, du kan se vilken amper som det ska vara genom att lyfta locket på den gamla och se var pilen står på, försök att komma mitt emellan på det nya, vad står den gamla på nu
 
Den jag har nu är märkt 1,4 - 2,3 A enligt typskylten på locket.
 
B Beretic skrev:
Fungerar det med ett sådant motorskydd som Bo länkade till tidigare i tråden?
Om tryckbrytaren sitter i serie med matningen till pumpen så kan du använda ett sådant passivt motorskydd. Men om tryckbrytaren är en del av manöverkretsen så behöver du ett kontaktormotorskydd liknande det du har. Men jag har svårt att få ihop det med den manuella manövern, för jag antar att du kan starta och stoppa med knapparna? Det är möjligt att det går att koppla om ditt befintliga motorskydd också. Mer info behövs.
 
B Beretic skrev:
Bild kommer så fort jag kan och då med locket av. I övrigt så är det bara den lådan jag har mellan central och pump, inga andra skydd eller frånskiljare.
Det fungerar som du beskriver gk100, man trycker på grön knapp och då klickar det till, är det aktiverat och try ner igen händer ingenting. Sen när strömmen har gått och kommit tillbaka så måste jag trycka igen.
Såg det här svaret nu. Det låter då som att du kan byta motorskydd till den passiva typ jag länkade till. Jag ser också bara en kabel in och en ut på din bild så tryckvakten verkar finnas längre bort mot pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.