Hej,

Har satt igång och gräva (i princip färdig) runt huset för att dränera då det tidigare endast legat jord direkt mot min platta på mark. Huset är byggt -78 och jag fick höra att förrförra ägaren anlade potatisland och tog bort makadam/fiberdukar etc endast ett vitt rör kvar ca 20 cm under plattan.

Nu har jag grävt upp de gamla rören ca 20cm under plattan som har grus under sig, grävt ca 40cm utåt.

Min tanke är att lägga fiberduk i botten upp mot jordväggen, fylla med lite makadam, lägga i nya rör, på med mer makadam upp till marknivå. Ovanför skall det ligga en markduk å prydnadssten, förutom vissa partier där jag kommer leda bort regnvatten från stuprören med hjälp av en "stenränna" och bort från huset.

MIN FRÅGA:

Har funderat på att sätta en fuktmatta (byggmax) mot grunden, fyller denna ngn funktion då det endast är ca 30-40 cm av grunden som ligger under marken, sedan kommer ju gruset som huset/plattan vilar på.

om svaret är ja. Hur gör jag då för att fästa mattan både upptill och nedtill, vad jag förstått så används dessa liksom övrig isolering främst till källare. Kan jag lägga mattan löst bara mot väggen eller gör jag mer skada än nytta då? Behöver jag fästa en kantlist upptill och låta mattan "hänga fritt" nedtill, eller måste den fästas på ngt sätt där med? För inte kan jag väl använda membran etc som vid källardräneringar, blir ju liksom ingen plats över till fuktmattan i så fall.

Tacksam för svar.

Hej

Lånar tråden lite, Har samma grundförutsättningar som ovan men det är en meter av grunden som ligger under mark.
Behöver man platonmatta eller räcker det med grus?

^^BUMP^^

(En till med liknande funderingar:) )

Detta svarade jag på senast förra veckan och detta har diskuterats så flitigt att det borde komma upp massor med träffar om ni bemödar er med att söka.

Här svaret på alla era frågor enligt Locke
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/193443-hjalp-dranering.html

Sökfunktionen är ganska dålig (eller kanske är bättre efter uppgradering) på BH så det kan vara svårt att hitta ibland, har själv ställt frågor som redan fanns i trådar redan innan. Men jag tycker det är bättre att ställa en fråga för mycket än en för lite, det är lite av detta forums själ.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.