• Gilla
Arson
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Varför nämns den då uttryckligen som okej i domen?
Det är underinstansen som snöar in på höjdmätningar precis som vissa i den här tråden. MÖD besvärar sig inte så mycket utan klargör bara hur (max)höjden ska mätas till 1,22 m från ny markyta efter en marklovsändring. Notera frånvaron av måttet 1,04 m.

Nyckelmeningarna är dock dessa:

"Oavsett vilket av de angivna höjdmåtten som läggs till grund för bedömningen anser Mark- och miljööverdomstolen emellertid att altanen inte ger ett visuellt intryck av att vara en tillbyggnad. Inte heller är altanen till någon del belägen på en sådan höjd över marken att det kan anses ha skapats ett utrymme som ökar byggnadens volym."
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hoppas du inte missade inlägget om Vallentuna kommun?
1,6m hög altan säger Vallentuna kommun att du får bygga utan bygglov.
[länk]

Så din altan på ca 1m känns bara säkrare och säkrare.:rofl:(y)
Hehe! :)

Men funderar om jag gjorde bort mig genom att fråga kommunen först? Något säger mig att deras gissning kändes lite halvt okvalificerad utifrån den beskrivning jag gav.


Kul med så mycket bra diskussioner i tråden också!
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är underinstansen som snöar in på höjdmätningar precis som vissa i den här tråden. MÖD besvärar sig inte så mycket utan klargör bara hur (max)höjden ska mätas till 1,22 m från ny markyta efter en marklovsändring. Notera frånvaron av måttet 1,04 m.

Nyckelmeningarna är dock dessa:

"Oavsett vilket av de angivna höjdmåtten som läggs till grund för bedömningen anser Mark- och miljööverdomstolen emellertid att altanen inte ger ett visuellt intryck av att vara en tillbyggnad. Inte heller är altanen till någon del belägen på en sådan höjd över marken att det kan anses ha skapats ett utrymme som ökar byggnadens volym."
Jag tolkar precis som du skriver med tillägget att : om människor kan vistas i utrymmet….

Alltså. Har man byggt en så hög altan att man skapat ett utrymme under altanen så man kan se det som en tillbyggnad/nybyggnad. Kan människor förväntas vistas i utrymmet stående så är risken stor att det ses som en tillbyggnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Till att börja med så är det visuella (även rumsbildning och volym under altan om man tar hänsyn till andra domar) det viktiga för att avgöra om det är bygglovspliktig åtgärd eller inte. Och då är nog höjden det viktigaste bedömningskriteriet för det, det också därför som höjderna i alla rättsfall som jag har sett vare sig det friats eller fällts har diskuterats.
Japp höjden på en altan är en viktigt parameter som påverkar stort det visuella intrycket och volymbildningen. Men många i tråden tycks önska ett exakt höjdmått som ska avgöra om det är en bygglovspliktig åtgärd eller inte. Jag läser MÖD som att det är fantasier. I slutändan blir det ändå en bedömningsfråga och inte en mätfråga.

A Autodidak1 skrev:
Jag tror du sätter alldeles för hög tilltro till att det någonsin skulle kunna vara en fasadändring på ett normalt enplanshus eftersom altanen i normalfallen precis når upp till fasaden (eller lite över platta/torpargrund). Så det som påverkas är utseendet på grundmur sockel i första hand. Du behöver inte heller klä in altanen, det kan vara helt öppet under. Då har det inget med fasad att göra.
Nu har du lagt till eget innehåll när du läser mig. Jag skrev att ett vanligt trädäck i anslutning till ett småhus i de flesta fall inte kräver bygglov. Men att man får hålla ögonen öppna för bygglovsplikt om man istället vill integrera sin altan i huset och påverka byggnadens substans. Det scenariot blir ju troligare om man har ett hus med en annan formgivning än villamattslåda.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hoppas du inte missade inlägget om Vallentuna kommun?
1,6m hög altan säger Vallentuna kommun att du får bygga utan bygglov.
[länk]

Så din altan på ca 1m känns bara säkrare och säkrare.:rofl:(y)
Vallentuna kommun vill inte driva tillsynsärenden gällande altaner där de riskerar att förlora ser det ut som...
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
I mitt specifika ärende fick jag veta att mina åtgärder skulle kräva bygglov. Kommunen räknade på totalhöjd inklusive eventuella räcken på altanen.

I övrigt måste jag säga att Vallentuna kommuns bygglovsavdelning är mycket bra att ha att göra med. Snabba svar, villiga att föra diskussion och hitta kompromisser. Sen kanske kompetensen inte alltid är så detaljerad som man kan önska, men så länge viljan finns där att ta till sig information och föra sansade samtal är jag nöjd.

Med det sagt tror jag inte att du begick ett misstag att kontakta kommunen, men om det var jag som skulle bygga skulle jag bara köra på och använda den information kommunen anger på sin hemsida som grund för min rätt att bygga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
I mitt specifika ärende fick jag veta att mina åtgärder skulle kräva bygglov. Kommunen räknade på totalhöjd inklusive eventuella räcken på altanen.

I övrigt måste jag säga att Vallentuna kommuns bygglovsavdelning är mycket bra att ha att göra med. Snabba svar, villiga att föra diskussion och hitta kompromisser. Sen kanske kompetensen inte alltid är så detaljerad som man kan önska, men så länge viljan finns där att ta till sig information och föra sansade samtal är jag nöjd.

Med det sagt tror jag inte att du begick ett misstag att kontakta kommunen, men om det var jag som skulle bygga skulle jag bara köra på och använda den information kommunen anger på sin hemsida som grund för min rätt att bygga.
Nu vet jag inte hur sitt specifika ärende såg ut. Men bara att du skriver att kommunen räknade på totalhöjd inkl räcken får mig att fundera på ifall det inte varit bättre att inte kontakta kommunen alls.

Tiden då man kan förvänta sig kompetenta svar från försäkringsbolag, kommuner, skattmasen etc. Är förbi.

Dom som sitter på kompetensen sitter sedan länge på second line och för att få kontakt med dom gäller det att spela korten rätt. Då är kunskap det bästa vapnet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
I mitt specifika ärende fick jag veta att mina åtgärder skulle kräva bygglov. Kommunen räknade på totalhöjd inklusive eventuella räcken på altanen.

I övrigt måste jag säga att Vallentuna kommuns bygglovsavdelning är mycket bra att ha att göra med. Snabba svar, villiga att föra diskussion och hitta kompromisser. Sen kanske kompetensen inte alltid är så detaljerad som man kan önska, men så länge viljan finns där att ta till sig information och föra sansade samtal är jag nöjd.

Med det sagt tror jag inte att du begick ett misstag att kontakta kommunen, men om det var jag som skulle bygga skulle jag bara köra på och använda den information kommunen anger på sin hemsida som grund för min rätt att bygga.
Men räcken ingår inte i altan om de är nog genomsiktliga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu vet jag inte hur sitt specifika ärende såg ut. Men bara att du skriver att kommunen räknade på totalhöjd inkl räcken får mig att fundera på ifall det inte varit bättre att inte kontakta kommunen alls.

Tiden då man kan förvänta sig kompetenta svar från försäkringsbolag, kommuner, skattmasen etc. Är förbi.

Dom som sitter på kompetensen sitter sedan länge på second line och för att få kontakt med dom gäller det att spela korten rätt. Då är kunskap det bästa vapnet.
Det är ingen idé att fråga något muntligt om man vill vara på säkra sidan (även om alla försöker hjälpa).

Hos FB gäller bara skriftliga avtal (eller skriftliga förtydliganden från personer med rätt mandat).

För byggnadsnämnd gäller bara officiella beslut som giltigt/säkert.

Och för att få ett juridiskt hållbart besked från skattemyndigheten krävs ett förhandsbesked.

Men annars är skattemyndigheten grymt bra att ha att göra med. Det är den mest hjälpsamma myndigheten som finns. Sen att det kostar pengar om man gjort fel eller är försenad är en sak (har hänt mig), men hjälpsam är dom (y):D
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Så krångligt är det inte. Precis som gäller allt annat här I världen så måste man ta reda på fakta, inget märkligt alls.

Vill du resa till USA, så måste du ta reda på visumregler. Har du köpt en bil måste du ta reda på när den ska besiktigas. Osv, osv. Att ta reda om när bygglov krävs är inte märkvärdigt. Läs på!!
Det stämmer verkligen inte när det gäller bygglov eftersom reglerna är så luddiga att det finns utrymme för egna tolkningar av den enskilde handläggaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej alla!

Nu har vi äntligen fått dräneringen gjord, vilket var sjukt mycket stök och bök, samt att halva tomten uppgrävd… men men.

Nu kan ramen till altanen börja byggas, och det ser ut som att sen kommer bli ca 103cm på de flesta ställen, förutom vid ett av hörnen där höjden uppgår till 115cm, så det är precis under 120 i alla fall :)

Men sen är det här med räcken… har Googlat hela kvällen, men blir inte riktigt klok.

Min tanke är att bygga en modell med 50% genomsiktlighet som är ca 95cm hög. Men vad är det som gäller egentligen?

Tack på förhand!
Nydränerad trädgård med pågående uppbyggnad av en träaltanens ramverk intill ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd tomt med en påbörjad altanram av trä utanför ett tegelhus, med synliga stödpelare och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd tegelvilla med påbörjad grund för altan, uppriven mark och byggmaterial synligt på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
A Arson skrev:
Hej alla!

Nu har vi äntligen fått dräneringen gjord, vilket var sjukt mycket stök och bök, samt att halva tomten uppgrävd… men men.

Nu kan ramen till altanen börja byggas, och det ser ut som att sen kommer bli ca 103cm på de flesta ställen, förutom vid ett av hörnen där höjden uppgår till 115cm, så det är precis under 120 i alla fall :)

Men sen är det här med räcken… har Googlat hela kvällen, men blir inte riktigt klok.

Min tanke är att bygga en modell med 50% genomsiktlighet som är ca 95cm hög. Men vad är det som gäller egentligen?

Tack på förhand!
[bild]
[bild]
[bild]
Man brukar säga att om fallhöjden är över 3 m så ska räcket vara minst 110 cm högt.
Är det under går gränsen gå vid 90 cm.
Kolla om kommunen skriver något om detta.

Sen ska räcket inte vara klättringsbart. Man ska inte heller kunna få in en liten barnskalle som kan fastna.

Lycka till nu med bygget. Det ser bra ut hittills.(y)
 
  • Älska
Arson
  • Laddar…
Trevlig tegelvilla. Det hade väl passa bra att fylla på lite extra ballast, nu när ni även dränerat? i af på denna sida som ni avser att ha altanen på. Min tidigare granne, ”jämnade ut” sin tomt med ca 25cm ballast. (Läs: höjde)..
Den ursprungliga husfoten, som var i blickfånget (synlig) ”krympte” från ca…65/70cm till 35-40 cm.;)

Altanens höjd:Balkarna var 220mm, + 90mm reglar och trallen tror jag var 28mm tjock….
Totalt ca 34 cm, då återstod ett mellanrum på ca mellan (5-10 cm till marken…:cool:
( inget utrymme att kunna vistas i )
 
Redigerat:
P
A Arson skrev:
Nu kan ramen till altanen börja byggas, och det ser ut som att sen kommer bli ca 103cm på de flesta ställen, förutom vid ett av hörnen där höjden uppgår till 115cm, så det är precis under 120 i alla fall :)
Ser ut att bli bra, men blir det inte lite tråkigt att bygga in källarfönstren under altandäcket? Det kanske inte fanns så mycket annat val?

Tänker du behålla busken mitt i altanen? Kul i så fall! Jag byggde en liten altan för några år sen där det fanns en risig rabatt som vi rensade bort, förutom en fin röd ros som numera växer upp ur ett hål i altandäcket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.