Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Så krångligt är det inte. Precis som gäller allt annat här I världen så måste man ta reda på fakta, inget märkligt alls.

Vill du resa till USA, så måste du ta reda på visumregler. Har du köpt en bil måste du ta reda på när den ska besiktigas. Osv, osv. Att ta reda om när bygglov krävs är inte märkvärdigt. Läs på!!
Är väl snarare om insatsen står i paritet med resultatet. Ett trädäck på sin egen tomt känns inte så komplicerat, men uppenbarligen verkar det finnas ett antal olila bud om vad som gäller eller inte… men man är väl naiv.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Nej, du är helt normal. Man undrar varför Sverige/kommunerna ska ha olika info och inte hamna under en nationell standard. Hålla på att tjafsa om detta lär vi vara ensamma i världen om. Lycka till med ditt projekt och hoppas du slipper bygglov...
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A Arson skrev:
Tack för klargörandet. Då börjar polletten ramla ned, att det är skillnad på bygglovsbefriad och något som aldrig krävts lov (vilket är det som kallas för "marknära") och den gränsen är då på 1,20m?

Var tvungen att dubbelmäta ikväll, den blir ju faktiskt bara 0,7 m hög. Bra koll...
Finns prejudicerande rättsfall på en altan som är ca 168 kvm som är 1,20 m hög och bedömdes av MÖD som bygglovsfri.

Så i nästan alla fall kan man bygga 120 cm högt utan bygglov. Det krävs bara i mycket speciella fall
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Finns prejudicerande rättsfall på en altan som är ca 150-160 kvm som är 1,20 m hög och bedömdes av MÖD som bygglovsfri.

Så i nästan alla fall kan man bygga 120 cm högt utan bygglov. Det krävs bara i mycket speciella fall
Tack! Men en sak jag ändå inte fattar är varför alla säger att det är max 3,6 m från huset om det ändå inte gäller? ‍♂️
 
Hemmakatten
A Autodidak1 skrev:
Finns prejudicerande rättsfall på en altan som är ca 150-160 kvm som är 1,20 m hög och bedömdes av MÖD som bygglovsfri.

Så i nästan alla fall kan man bygga 120 cm högt utan bygglov. Det krävs bara i mycket speciella fall
Visserligen finns det. Men måste undersöka faktiska om ständigheter. Man kan inte bara "skrika" att andra fick bygglov. Man får nog undersöka fakta också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du är helt normal. Man undrar varför Sverige/kommunerna ska ha olika info och inte hamna under en nationell standard. Hålla på att tjafsa om detta lär vi vara ensamma i världen om. Lycka till med ditt projekt och hoppas du slipper bygglov...
Nästan alla lagar fungerar så här i praktiken. Tolkningen är alltid en bedömningssport oavsett vad det gäller och det gäller att lära sig tolkningarna för att förstå en lag.

Ett bra exempel är:

Hur hårt får jag slå någon innan det klassas som misshandel?
 
A Arson skrev:
Tack! Men en sak jag ändå inte fattar är varför alla säger att det är max 3,6 m från huset om det ändå inte gäller? ‍♂️
För att dom förstått exakt noll...

En altan är normalt bygglovsfri, om den blir för hög (skapar rumsbildning/volym under den) så blir den bygglovspliktig. Idag säger rättsfall att 120 cm är låg.

Men om den är bygglovspliktig kan man få undantag från bygglovsplikten om man följer vissa regler där max 3,6 m är ett av kriterierna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visserligen finns det. Men måste undersöka faktiska om ständigheter. Man kan inte bara "skrika" att andra fick bygglov. Man får nog undersöka fakta också.
Det är därför jag skriver i "nästan alla fall".

En normalbegåvad som kan regelverket och lagtolkningarna kan nog göra en bedömning med mycket stor träffsäkerhet (eller bedöma om det är ett gränsfall).
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
O
A Arson skrev:
Tack! Men en sak jag ändå inte fattar är varför alla säger att det är max 3,6 m från huset om det ändå inte gäller? ‍♂️
Det är för att de refererar till vad som nu (efter 2019) är att betrakta som en "bygglovsbefriad altan", se 9 kap. 4 f § PBL. Tidigare fanns det inte omnämnt i PBL.

Det finns altaner som kräver lov och kan klassas som byggnad, tillbyggnad, fasadändring och/eller plank etc. beroende på utformning.

Det finns altaner som är lovbefriade (9 kap. 4 f § PBL) under vissa förutsättningar.

Det finns altaner som inte är lovpliktiga alls pga. dess utformning.

Ovan är lite förenklat, men i stora drag så kan man tänka så.
 
  • Gilla
Arson
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Om det inte sitter fast i huset så är det bara att bygga. Beslutet kommer från [länk]. Höjden mäts från marken till altanens golv. Räcket har ingen betydelse.
Det får sitta ihop med huset, det har ingen betydelse.
 
O
Trådakaparen kan läsa domen från Möd med mål nr P 3455-14 (altan på 1,7 m) och den äldre domen som berörde en altan på 1,2 m (RÅ 1995 ref. 42) där resonemang etc. framgår.
 
A Autodidak1 skrev:
Det får sitta ihop med huset, det har ingen betydelse.
Nej, det är sant i avseende på målet jag länkade till. Det kan kanske bli avgörande om höjden blir ännu högre, dvs närmare de tillåtna 1.8m. Vet inte vad det finns för rättspraxis där. Det som är intressant är att Boverket inte ändrat sin text för att återspegla de domar som kommit från möd på sistone.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Nej, det är sant i avseende på målet jag länkade till. Det kan kanske bli avgörande om höjden blir ännu högre, dvs närmare de tillåtna 1.8m. Vet inte vad det finns för rättspraxis där. Det som är intressant är att Boverket inte ändrat sin text för att återspegla de domar som kommit från möd på sistone.
Du har tyvärr tvärfel :p

Eftersom jag gärna har fel (det är så man lär sig mer) så får du gärna länka till bilder och text i domslutet som kan bevisa att jag har fel.(y)

Om du inte vet rättspraxis är det dumt att uttala sig.

Varför skulle Boverket ändra texten? Det Boverket skriver om är lagen som styr domsluten. Domstolen följer lagen (tolkar den), men skriver självklart inga lagar.
 
Claes Sörmland
A Arson skrev:
Tack! Men en sak jag ändå inte fattar är varför alla säger att det är max 3,6 m från huset om det ändå inte gäller? ‍♂️
Folk är okunniga och tror att dessa undantagsregler för bygglovspliktiga altaner är någon sorts generella regler för alla trädäck. Men så är det inte. Trädäck kräver inte generellt bygglov, bara om de sitter ihop som en del av huset eller är så höga att det skapas en byggnadsvolym så blir de bygglovspliktiga. Om de då inte råkar uppfylla undantagsreglerna för bygglovsbefrielse. Se den gula delen i bilden:

Flödesschema för när man behöver söka bygglov för att bygga altan med regler och undantag markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen får man ju fundera på plank också. Ofta vill man bygga plank vid sitt trädäck och då kräver det bygglov. Genomsiktliga räcken som staket och spaljéer kräver inte bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72 och 4 till
  • Laddar…
Ska det inte vara en direkt pil från 'men altanen kan vara bygglovsbefriad...' med en kontroll om 1.2m höjd och sen till ..'ok bygg'

Dvs det jag är ute efter är att enligt MÖD så var allt under 1,2 ej lovpliktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.