Ja, men förtenningen oxiderar om den ligger naken i salt milö och strömsatt. Jag har ingen aning om kemin bakom detta, men det har hänt flera gånger med mina Husqvarna begränsninsgskablar. Tennet blir ett vitt pulver, Tenndioxid (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tenndioxid) och detta pulver expanderar (doch spränger isoleringen och kopparen går av. Det ser ut som en knuta på tråden där den gått av.

När jag kommer hem så skall jag försöka leta reda på en sådan här och fotografera så att du ser hur den ser ut. Jag tror jag kan ha kvar ena halvan av en sådan knuta efter att den gått av.
 
Då låter det hellre som Alu kabel, servis samt Msp kablar som får mantelfel, alltså och får in vatten, blir en slang med ett vitt pulver..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Då låter det hellre som Alu kabel, servis samt Msp kablar som får mantelfel, alltså och får in vatten, blir en slang med ett vitt pulver..
Det är dock Husqvarna originalkabel.
 
Intressant tråd om åskskydd m.m. Tack, jag ska nog prova att bygga ett, men bara för slingan. Primärsidan blir en enkel köpevariant.

Men egentligen ville jag bara tillägga för felsökningen. När jag får slingbrott av en eller annan anledning så kan man söka efter den med en AM-radio. Man börjar vid laddstationen och rattar in en frekvens där det surrar ganska kraftigt i radion. Om man flyttar bort den från laddstationen blir det tystare. Beroende på hur bra mottagaren i radion är kan man justera frekvensen lite tills man får en "bra" signal. Därefter är det bara att följa slingan tills det blir tyst. Jag brukar kunna hitta änden/avbrottet på ledningen på under en meter ungefär så det blir ganska lite grävjobb att hitta felet.

Skulle denna metod gå att använda för att hitta en "läcka"? Jag menar man borde ju kunna få en förändring i "ljudnivå" när man kommer till den punkt där läckan är. Eller när man passerat kanske.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.