Om du mäter mot jord? Jag brukar hitta felet med kabelsökare, ibland är det bästa att summra, den är svag och orkar inte slå över.

Känns inte som laddstationen är trasig när det funkar med en provisorisk slinga..
 
F
GK100 GK100 skrev:
Vet du om några skarvar kan du kolla där, lite omsorg vid läggning, skarvning, materialval så kan man glömma problem där.
De enkla sökarna som brukar figurera i de här sammanhangen kan gå att använda även vid isolationsfel. Vad är det för kabel du lagt ut? Finns många relativt enkla sätt att söka upp felen men de kan vara lite väl mycket redneck för de som inte redan själva förstår hur.

Av din andra tråd verkar det som huvuddelen kommit via elnätet dvs CTEK-laddaren, säkring, JFB och nätdonet för klippare. Du skrev att du har skydd på nätsidan, det bör du kolla lite på. Normalt ska du klara dig bra om de är korrekt utförda och synd om du skadar din solel pga det också.

Klipparen kan du skydda på ett bra sätt genom enkla skydd på slingan och ett skydd mot matningen. Skulle jag ha en klippare skulle jag om det går köpt utan nätdon och satt ett bra direkt, höga priser på som det verkar dåliga don.
Har bara en skarv och det är där guideslingan är, den var den första jag grävde fram och det gav inget.

Vad är det för skydd man kan sätta på slingan? Ett sånt skall jag nog hänga dit då.
 
F fsn skrev:
Har bara en skarv och det är där guideslingan är, den var den första jag grävde fram och det gav inget.

Vad är det för skydd man kan sätta på slingan? Ett sånt skall jag nog hänga dit då.
I princip bara avsedda vad gäller spänning kraftiga varistorer. Viktigaste är tvärs slingan vid stationsanslutningen sen kompletterat med två mot vardera pol mot ett litet jordtag(spett) direkt invid. Finns ju att skaffa komplett men ingående delar har i stort örespriser så inte fel att snickra ihop själv om man vill.

Har man inledningsskydd på elmatningen och kompletterar med ett enkelt apparatskydd för stationens nätdon har man kommit långt för att klara de flesta incidenter. Eller om man behöver nytt nätdon kan man skaffa ett bättre som inte heller har originaldelarnas guldpris heller.
 
C
GK100 GK100 skrev:
I princip bara avsedda vad gäller spänning kraftiga varistorer.
Skulle vara kul om man kunde spåna lite här på ett gör-det-själv-skydd.
Som du skriver så kostar ju inte komponenterna många kronor, medan de färdiga lösningarna är så dyra att man tvekar på om det är värt det (MOV:ar tål ju bara en begränsad mängd stryk, sen är skyddet förbrukat om det inte går att byta ut dem).
I ett transientskydd brukar även ingå gnistgap och någon resistor.
Begränsningsslingan är ju nummer ett, men även guideslingorna och matningen till laddstationen har skydd i de kommersiella lösningarna, vilket nog inte är fel.
Frågan är vad lämplig märkspänning är på MOV:arna?
 
C cpalm skrev:
Skulle vara kul om man kunde spåna lite här på ett gör-det-själv-skydd.
Som du skriver så kostar ju inte komponenterna många kronor, medan de färdiga lösningarna är så dyra att man tvekar på om det är värt det (MOV:ar tål ju bara en begränsad mängd stryk, sen är skyddet förbrukat om det inte går att byta ut dem).
I ett transientskydd brukar även ingå gnistgap och någon resistor.
Begränsningsslingan är ju nummer ett, men även guideslingorna och matningen till laddstationen har skydd i de kommersiella lösningarna, vilket nog inte är fel.
Frågan är vad lämplig märkspänning är på MOV:arna?
Ja det kunde vara kul. Om jag själv behövde ett sånt skulle jag nog utgå från ett modifierat linjeskydd likt vad salig Televerket brukade ha.

Eftersom man inte behöver tänka på ev följeströmmar här kan man kombinera gasurladdningsrör aka "comgap" med MOV parallellt. Tändspänning < 100 V och MOV runt halva det borde gå bra. Sen lägga såna par dels från varje ledare mot jord dels tvärs slingan. Ihop med en lokaljord likt för ett litet elstängsel direkt vid stationen och skyddet så är man bra på spår för den sidan. Sen som det framgår av alla nätdon som havererar får man lägga lite omsorg på något skydd på nätsidan också. Troligtvis kommer det den vägen många gånger även när det skadas mot slinga, förstärkare osv.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Sen som det framgår av alla nätdon som havererar får man lägga lite omsorg på något skydd på nätsidan också. Troligtvis kommer det den vägen många gånger även när det skadas mot slinga, förstärkare osv.
Tvivlar faktiskt på att nätdonen normalt skjuts pga transienter på primärsidan. Det finns ju inte någon anledning att misstänka att t.ex. HQ:s nätdelar skulle vara extra känsliga. Även annan elektronisk utrustning borde alltså fallerat, vilket inte verkar vara fallet när man läser om åskskadade klippare.

Elrond har ett skydd som verkar hyfsat seriöst (dock i "fel" prisklass): https://elrond.se/produkter/overspanningsskydd-for-robotgrasklippare/
De använder sin EDL2V-12 för slingorna och ED20 för matningen.
Här framgår hur de är uppbyggda:
https://elrond.se/wp-content/uploads/2018/08/EDL1V2V.pdf
https://elrond.se/wp-content/uploads/2018/08/Finskydd.pdf
 
C cpalm skrev:
Tvivlar faktiskt på att nätdonen normalt skjuts pga transienter på primärsidan. Det finns ju inte någon anledning att misstänka att t.ex. HQ:s nätdelar skulle vara extra känsliga. Även annan elektronisk utrustning borde alltså fallerat, vilket inte verkar vara fallet när man läser om åskskadade klippare.

Elrond har ett skydd som verkar hyfsat seriöst (dock i "fel" prisklass): [länk]
De använder sin EDL2V-12 för slingorna och ED20 för matningen.
Här framgår hur de är uppbyggda:
[länk]
[länk]
I TS fall verkar det ju vara så att även andra skydd löst ut och delar skadats som ett exempel. Där du sett skador på don för klippare kanske inte nämns vad som hänt i övrigt. Men jag håller med om att det är en kombination just i dessa fallen med kanske lite utsatt installation på nätsidan med sladdar, sträckor ute osv och en koppling med svagpunkt mot slingan, stationen med utbredning och möjlig inmatning från den sidan också.

Men som sagt enkelt att för några tior per slinga skydda sig effektivt mot den sidan. Sen verkar ju då nätdonen inte vara speciellt tåliga. Om nu något försök till skydd finns i original mot slingorna, vilket det kanske inte gör, vore de knappast utsatta den vägen. Och att hoppa över ett enkelt lokalt skydd på nätsidan är dumt om man nu vill göra jobb kring det.

Blir intressant att se vad Bo finner i fallet med Nötegårdsgubbens "trafo".
 
C
Sant, missade att det fanns två trådar om samma incident.
Å andra sidan ser jag att antal argument mot att ge sig på primärsidan:

1. Enligt vedertagen princip placeras skyddet där en ledning passerar in eller ut ur byggnaden. Så givet att nätdelen inte är placerad utanför huset bör ev. skydd på primärsidan sitta längre upp i anläggningen. Sitter den utsatt är det naturligvis motiverat.

2. Dels pratar vi nätspänning och då krävs ju viss hänsyn till elsäkerhetsaspekten. Det behövs ett tillfredsställande skydd mot brand om/när MOV:en är förbrukad. Dessutom bör ju primärsidan ha god isolation mot sekundärsidan och skydden bör vara fysiskt separerade.

3. Det finns redan gott om billiga överspänningsskydd för nätspänning, så det lönar sig nog inte att bygga eget när man kan köpa något billigt på Clas Ohlson.

4. Jag är jag rätt övertygad om att det redan sitter ett apparatskydd i form av en 275 V MOV på primärsidan i nätdelen. Däremot misstänker jag att nätdelen inte är konstruerad för att hantera transienter på sekundärsidan.

Är övertygad om att det inte finns något tillfredsställande skydd mot åsktransienter i laddstationen av den enkla anledningen att den helt saknar jordning, vilket torde vara nödvändigt. Visst, en MOV mellan ändarna på slingan skulle den förvisso kunna ha.
Eftersom anläggningen är flytande funderar jag också på om det får några komplikationer om man bara sätter en MOV mot sann jord. Där kan ju finnas en högst normal potentialskillnad.
 
C cpalm skrev:
Sant, missade att det fanns två trådar om samma incident.
Å andra sidan ser jag att antal argument mot att ge sig på primärsidan:

1. Enligt vedertagen princip placeras skyddet där en ledning passerar in eller ut ur byggnaden. Så givet att nätdelen inte är placerad utanför huset bör ev. skydd på primärsidan sitta längre upp i anläggningen. Sitter den utsatt är det naturligvis motiverat.

2. Dels pratar vi nätspänning och då krävs ju viss hänsyn till elsäkerhetsaspekten. Det behövs ett tillfredsställande skydd mot brand om/när MOV:en är förbrukad. Dessutom bör ju primärsidan ha god isolation mot sekundärsidan och skydden bör vara fysiskt separerade.

3. Det finns redan gott om billiga överspänningsskydd för nätspänning, så det lönar sig nog inte att bygga eget när man kan köpa något billigt på Clas Ohlson.

4. Jag är jag rätt övertygad om att det redan sitter ett apparatskydd i form av en 275 V MOV på primärsidan i nätdelen. Däremot misstänker jag att nätdelen inte är konstruerad för att hantera transienter på sekundärsidan.

Är övertygad om att det inte finns något tillfredsställande skydd mot åsktransienter i laddstationen av den enkla anledningen att den helt saknar jordning, vilket torde vara nödvändigt. Visst, en MOV mellan ändarna på slingan skulle den förvisso kunna ha.
Eftersom anläggningen är flytande funderar jag också på om det får några komplikationer om man bara sätter en MOV mot sann jord. Där kan ju finnas en högst normal potentialskillnad.
1. Det är lämpligt att oberoende ev inledningsskydd komplettera med ett vettigt finskydd för just denna utsatta förbrukare. Absolut inget konstigt med det tvärtom om man menar göra något.

2. Detta är förutsett i alla normala apparatskydd tex för det enstaka uttaget mot nätdonet. Inget man ska tillverka själv öht i detta fallet.

3. Följer av föregående och om man vill göra något i så fall bilda sig en uppfattning så man kan välja ett kanske bättre utfört.

4. Helt klart är de skyddade så mot nät och många även på DC-sidan men knappast tillräckligt för de här fallen.

Hade de haft skydd mot tvärspänning vore mycket vunnet. Kanske de har det nästan konstigt annars och skulle nog gett ännu mer rapporterade skador utan. Att de inte bygger in mer och möjlig anslutning till jord är väl mest ekonomiska skäl ja i dubbel mening, kanske något formskäl också.

Men som sagt med tre par urladdningsrör parallellt varistor mot jord och kopplat till slingan är man riktigt bra skyddad här. Inget öht är problematiskt med det och själv kan man välja delar och utförande optimalt.
 
C
Ah, ja om du tänker dig att man köper ett färdigt finskydd och sätter på primärsidan, så absolut kan man väl göra det.

Någon som har ett laddstationskort liggande och/eller kan dela med sig om hur det är uppbyggt?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag skulle även vilja ha en potentialutjämning mellan skydden på primär- och sekundärsidan, dvs förbinda dess (skydds)jordpunkter. Detta för att dämpa stora potentialskillnader mellan sidorna som kan orsaka överslag i laddare och styrkort. Men jag törs inte säga om det är en bra ide. Det bör nog vara ett mer omsorgsfullt jordtag i detta fall ansluten till en central PUS.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle även vilja ha en potentialutjämning mellan skydden på primär- och sekundärsidan, dvs förbinda dess (skydds)jordpunkter. Detta för att dämpa stora potentialskillnader mellan sidorna som kan orsaka överslag i laddare och styrkort. Men jag törs inte säga om det är en bra ide. Det bör nog vara ett mer omsorgsfullt jordtag i detta fall ansluten till en central PUS.
Ja i den bästa av världar vore det en perfekt sak att göra men generellt skulle jag nog nästan se det som negativt i de här fallen. Dvs att bara råda att binda samman utan att de som gör det har några direkta insikter, kunskaper om att det skulle vara lämpligt just där. Men slingskydd och något i uttaget bör vara riskfritt att nämna så här lite med vänster hand på forumet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle även vilja ha en potentialutjämning mellan skydden på primär- och sekundärsidan, dvs förbinda dess (skydds)jordpunkter.
Mmm, har också funderat på det, men man vill ju å andra sidan inte riskera att leda in transienter på matningens skyddsjord. Slingan är ju rätt exponerad för en direktträff. Ett rejält separat jordtag för sekundärsidan torde garantera att potentialskillnaden gott och väl ligger inom ramen för vad nätdelen är konstruerad för att hantera. Frågan är om sekundärsidan borde "jordas" på något sätt i detta jordtag, dvs. inte bara genom transientskyddet, eller om man skall lämna den flytande i normalfallet.
 
F
Jag har pratat runt med lite grannar. Dom närmast mig (längre bort från själva åsknedslaget) har fungerande gräsklippare. Likadant med dom på andra sidan gatan. Däremot är det lite transformatorer och utlösta jordfelsbrytare på gatan. Lite routrar har också slagits ut.

Blixten slog tydligen ner i taket på ett hus ca 70m bort. All el utslagen, varenda maskin ansluten på en fas har smällt och ledare fås dras om i hela huset. Huset är nu utrymt. Fyfan...
 
  • Wow
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Du kan inte prova din laddstation hos grannen eller tvärt om? Innan du börjar leta eventuella fel på din slinga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.