F
Q quick skrev:
Du kan inte prova din laddstation hos grannen eller tvärt om? Innan du börjar leta eventuella fel på din slinga?
Jag har ju provat min laddstation på en provisorisk slinga tråd jag bara la ut på gräsmattan så det är redan provat.
 
Har en kollega som köpte dyrt åskskydd, 1500:- och satte på slingan, såg ut som leksaker, funkade inte! Den small ändå! Åska är väldigt sällan..så jag tar det om det händer, är några volt och skydda sig mot, och några skydd hjälper föga..

Vi bor centralt, så svårare att det kommer via Lsp nätet in, värre om man bor efter Hsp luftlinje..
 
Måste fråga, går detta på försöäkringen?
 
från länsförsäkringar
Åskskador täcks av villahemförsäkringen, men för att försäkringen ska täcka oförutsedda skador, till exempel stöld, så krävs det att du har allrisk lösöre som tillägg till din villahemförsäkring.
 
F
M -MH- skrev:
Måste fråga, går detta på försöäkringen?
Ja. Däremot så verkar förmågan att felsöka hos ÅF inte helt 100.
 
F fsn skrev:
Jag har ju provat min laddstation på en provisorisk slinga tråd jag bara la ut på gräsmattan så det är redan provat.
Du har inte provat med en längre slinga då? Du kan ju testa med den provisoriska och lägga till en rulle kabel på några hundra meter i serie. Går ju med en rulle FK eller liknande.
 
F
Q quick skrev:
Du har inte provat med en längre slinga då? Du kan ju testa med den provisoriska och lägga till en rulle kabel på några hundra meter i serie. Går ju med en rulle FK eller liknande.
Nej, inte provat med längre.. tyckte det jag hade så det räckte då det var högre resistans än den som ligger i backen..
 
Jag har fler skarvar med en 2dm stump på varje runt slingan. Detta gör att jag kan kortsluta olika delar av slingan och därmed lättare hitta problem.

Det senaste problemet jag hade var att jag hade hel slinga, ibland. En skada i trådens skal hade gjort att fukt letat sig in och oxiderat av kabeln - nästan. Detta gav flera olika fenomen. När det var blött ute så trodde klipparen ibland att den var utanför området eller att det inte fanns någon slinga. När det var torrt ute så blinkade laddstationen. När det var mittemellan så fungerade det. Felsökte (när det var torrt ute) enligt min metod ovan (divide and conquer) och hittade felet på en kort stund.

Jag har även en kabelsökare, men den tyckte tråden var hel. Likaså vid resistansmätning, då var kabeln hel...

Min erfarenhet är att begränsingen är väldigt känslig för skador i plasten, detta då tennet oxiderar bort snabbt och ger "nästan" brott. Jag har vanliga koppartrådar (FK) på delar av tomten, de håller mycket bättre, visserligen så blir kopparen svart och på sikt grön och försvagas även den, men det tar mycket längre tid än att oxidera bort tenn som utsätts för (salt)vatten....
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fler skarvar med en 2dm stump på varje runt slingan. Detta gör att jag kan kortsluta olika delar av slingan och därmed lättare hitta problem.

Det senaste problemet jag hade var att jag hade hel slinga, ibland. En skada i trådens skal hade gjort att fukt letat sig in och oxiderat av kabeln - nästan. Detta gav flera olika fenomen. När det var blött ute så trodde klipparen ibland att den var utanför området eller att det inte fanns någon slinga. När det var torrt ute så blinkade laddstationen. När det var mittemellan så fungerade det. Felsökte (när det var torrt ute) enligt min metod ovan (divide and conquer) och hittade felet på en kort stund.

Jag har även en kabelsökare, men den tyckte tråden var hel. Likaså vid resistansmätning, då var kabeln hel...

Min erfarenhet är att begränsingen är väldigt känslig för skador i plasten, detta då tennet oxiderar bort snabbt och ger "nästan" brott. Jag har vanliga koppartrådar (FK) på delar av tomten, de håller mycket bättre, visserligen så blir kopparen svart och på sikt grön och försvagas även den, men det tar mycket längre tid än att oxidera bort tenn som utsätts för (salt)vatten....
Hur isolerar du ändarna då? För det är ju ett ypperligt ställe att ta in fukt. Jag har en hel slinga utan avbrott just för att inte få in fukt. Kör också med FK 2,5. Det är löst nu, det var inte slingan utan förstärkaren på kortet i laddstationen.

Jag meggade slingan och konstaterade att jag hade isolation så det räckte mot jordspett som jag drog ner i gräsmattan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fler skarvar med en 2dm stump på varje runt slingan. Detta gör att jag kan kortsluta olika delar av slingan och därmed lättare hitta problem.

Det senaste problemet jag hade var att jag hade hel slinga, ibland. En skada i trådens skal hade gjort att fukt letat sig in och oxiderat av kabeln - nästan. Detta gav flera olika fenomen. När det var blött ute så trodde klipparen ibland att den var utanför området eller att det inte fanns någon slinga. När det var torrt ute så blinkade laddstationen. När det var mittemellan så fungerade det. Felsökte (när det var torrt ute) enligt min metod ovan (divide and conquer) och hittade felet på en kort stund.

Jag har även en kabelsökare, men den tyckte tråden var hel. Likaså vid resistansmätning, då var kabeln hel...

Min erfarenhet är att begränsingen är väldigt känslig för skador i plasten, detta då tennet oxiderar bort snabbt och ger "nästan" brott. Jag har vanliga koppartrådar (FK) på delar av tomten, de håller mycket bättre, visserligen så blir kopparen svart och på sikt grön och försvagas även den, men det tar mycket längre tid än att oxidera bort tenn som utsätts för (salt)vatten....
Tror knappast att vanlig FK håller bättre mot Pex isolerad..
 
F fsn skrev:
Men borde jag kunna mäta så låg resistans då? Och hur fansen felsöker man?
Vet du längden och arean på kabeln så kan du ju räkna på det. Koppar har en resistivitet på 0,0175 x längden delat med kabelns area. Då får du fram vilken resistans du skall få vid en mätning av kabeln. (gäller en enkelledare) Du kan också lägga på en ofarlig spänning ex. 12v i ena änden och mäta vad du får ut i den andra änden.
 
F
D droopy skrev:
Vet du längden och arean på kabeln så kan du ju räkna på det. Koppar har en resistivitet på 0,0175 x längden delat med kabelns area. Då får du fram vilken resistans du skall få vid en mätning av kabeln. (gäller en enkelledare) Du kan också lägga på en ofarlig spänning ex. 12v i ena änden och mäta vad du får ut i den andra änden.
D droopy skrev:
Vet du längden och arean på kabeln så kan du ju räkna på det. Koppar har en resistivitet på 0,0175 x längden delat med kabelns area. Då får du fram vilken resistans du skall få vid en mätning av kabeln. (gäller en enkelledare) Du kan också lägga på en ofarlig spänning ex. 12v i ena änden och mäta vad du får ut i den andra änden.
Som du ser i mitt senaste inlägg så meggade jag mot jord.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Tror knappast att vanlig FK håller bättre mot Pex isolerad..
Husqvarnas original håller bra och det bär den vara, dom tar betalt som om den vore guldpläterad. Jag hade en kines av tveksam kvalitet tidigare och medföljande förtennade kabel var genomsvart efter två år, det var nog ont om koppar i den kopparledaren. Jag har sen tidigare mycket bra erfarenhet av en något grövre ”vanlig elkabel” typ FK. Mina föräldrar har haft sin nergrävd i mattan i över 8år utan avbrott. La om en bit förra året då sträckningen ändrades och den var fortfarande mycket frisk.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tror knappast att vanlig FK håller bättre mot Pex isolerad..
Jo, om du får skador på isoleringen. Kopparen slutar ju att oxidera. Det gör inte tennet. Får man ett hack i isoleringen så kommer fukt in och det blir efter ett tag som en långsam explosion inifrån. Det ser ut som en knuta på kabeln och den tål inte rörelser i marken utan går då av.

Jag har drabbars av detta flera gånger.

Nu bor jag på västkusten och vi har mycket salt inluft och mark så det påverkar säkert processens hastighet, men min FK tål dessa skador mycket bättre. Sedan ser en oskadad Husqvarnakabel helt ny ut när man öppnar den om den är oskadad, det gör inte en FK, den är svart.

Jag har faktiskt haft tvinnade kopplingar på ett par ställen ibland (temporära förbikopplingar), där har jag märkt av att de som ligger torrt inte oxiderar bort, medan de som ligger fuktigt (i gräs i skuggan) kan vara kraftigt ansatta av oxid redan efer en månad. Detta är nog orsaken till att de enkla kopplingar som finns i laddstationen faktiskt duger, medan man måste ha vaselinkopplingar i gräsmattan.
 
Är knappast tenn ledare, är troligtvis koppar med tenn legering för att ej oxidera..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.