Mycket imponerande enmansbax, hur fäste du rampen mot släpet?
 
Ola C Ola C skrev:
Mycket imponerande enmansbax, hur fäste du rampen mot släpet?
Fäste?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Skivan är fastdragen i ett par reglar. Sen lärde jag mig idag att man kunde dra fast spännband med reglar..så undertill är det soännvand som sen sitter spända i släpet.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Skivan är fastdragen i ett par reglar. Sen lärde jag mig idag att man kunde dra fast spännband med reglar..så undertill är det soännvand som sen sitter spända i släpet.
Smart. Det är bra att umgås med spännbandskungen då och då.
 
Bra jobbat där @Frustrator, avlastningen ser ju betydligt bättre ut på dina bilder än på de scenarior vi såg framför oss när vi funderade på hur du skulle reda ut det hela.

Jag får väl komplettera med några bilder på upplastningen, så vi får lite material till en kommande "baxarhandbok".

ZO9dyUTZoUC5j70MupGzulG6_2Rpnm4IoWvO_uowsf6ShoiBGeVBykOOeGqJdw3WzPmHy64lkaCEzgKDGKzGmdDIQk4pKy4cBSpuAA-WUurmhgrQUUWu9EY2Iyr20Aau4D8JyVlubCzAqunw8NE5FtDDLXlZmAzxLssHPc5E1sHmNGJ_zIksAuS8r7aJ9Ee2XSiDXx2CQnIAJx0Ab5qxIY6D-i4iDlR8Q7mGuPmdBX7tjFsKaEEIErywrpaiMfTkUV2ISbjqFMbo1_FibxcYQPdDJ1uHFHk3gmYLclMz393_wk4Ib1-UBmKZtxFrwkbfDKbk1raNGTuk_CQC2RMgfDr-IxJ-2KOdSlkqGSIsCdlYt6cQXyzzRaoeMuAiB6ozILdYYfg7gZgC3YzeAVQ-F_ceHnqCqN605moC7m_s7Ivv3UiqcDO9SZpH2QOzk2GSw5LvqND7FUnDUpvuAAf9QTVkutXZg2icgk7XE_olrMnFK9pmJfCPHnFTyyOjvLT-uMcTvFqfcOmc5Z50fLlRU_IETNfYjafSgfGpjRYSQrNHejGqIo5-ofYj4x3alNumbQN_AcFdTG__aEKjair_KQNRGd1teNzsxYw0Qioc0NssGyQM0pv0LoFBNlQX2eKwOadbMd9Yfd_1_LEDfSP099JBmdoLyh-TKpWDUK5hDBQVoS3R2Bn5hmI=w635-h846-no
Först så lyftes hyveln upp på pall och säkrades med både originalfästena och spännband.

t-rmoit-am7v_JNSXkW1TcaE0pCwRzSCiEyrOrR9xZKrG8FKZFN5qA6qShWdZguSaeUkHh5HzJNj86BPchVF6kmXHOObWHdoigAJDXCYja-QD75Zr1ZIG7q3ie2w9VvDnDXwbmhAkKj_OehegoOK6hk8AKUDm1EkxgFklqpyRmxbdA2MzcHwAV6oS5OJqyWpc-VMMf7eTayaTtXV8jN46fSQIItTxZB7h-gSc45kT7pmC5PbTGpOg5T41KODDzXYTfUArTbP-3C-O7_KdAH8thw6Mf2dTnSytXJgwrreUkYoCvenvIwn_WXSULgbCyZhpJC3xCDJRaH_GNRC81QPmdbrU4V8vpm1XtGGjg6-Qjj9Pbkh3K0rqFTcWv5pQ7fvitnlo4oZkIuSuZlYUa9WmrTvNGZI-1_G_jIah435qUiiv2_kDNnzzVW2Wl750j2_X_1UTDIwOSTjjS6eC89ijlw7nnEr1SaANDxbTEdrLFtuvFNYqECXcfadzoezHipQh1DtAIgUOHuiHF43DHtjyGePm97Vtut2A77TvKcuBnklAKNfrrzc8SIFh0emEnD8OZHu4MuEZh7YxZpNtZolGnfzHIJep-OuQQDPq5cT__7b72DpOGX9BXUjKuKAx4L3OuM7UDbOb3lOo6jET_FU_MCOEgmbEtCEpJXk6e0qIMa61s7lfThMh1s=w635-h846-no
Det svåraste var nästan att trixa ut pallen med hyveln genom dörren ut till källartrappan. @Ola C tar igen sig lite (notera snuttefilten) medan @Daniel_N fäster ytterligare ett antal spännband som skall användas som draglinor.
Sedan var det bara att lägga en plywoodskiva i trappan och spänna för några grannar och låta hyveln glida upp för trappan. Väl uppe så kunde pallen enkelt rullas ut till det väntande ekipaget med hjälp av palldragaren.

rkhlFspV5enddxx66p0m7o4_aJYqSHJ-in83O-AUPe-YbbaT1aEMSFO91hePr_w5fug7aytx8aENqYxqIbQtCnhPNxmeXAbJFpxtMQD2nzts7joPAoWB6nRC-VI8oHKMx_9q3Q4IksRV9aIfGKVvQi5FX31MfYqgivSbQETVX7C5cPRS3rhReZvaBDX68tucV_loj9r30SyUEeJWorbu-ovE-uqb9AWUntruSFKD2WcXnKijlCtuWRUEZoHwmOGT8hh9gW6E2ADeC4C-mRFZ3qCVvztlDG27spH3LXhqEralckwhLehtswNN0qMR9BafukyHBMYL_bGTQs-kAJeyMHURtQTUvV49AydEUXxdDmfsMjcx1_-AnO1xWCi4Xhh_XpKxg9uU1T2fdPxvnPGBBMCTA781nKUvA_B2gwpRkpkWGs7ak7Z_VxbKFCULFLM2-8ZoiLqiNPy91ZKm9o06qZj1p5Sc0EUmQGUM-ArbW4wmdu0cItwebIEIFipzOpa8Oc_dpVA0JQ2-ewUByKZgtqbeEQ0R17rV7CMmr6sGhfgrbyVwf8JADx_-Oxs8RTHWKy65VoGuDgroajv9umxU5Rm9pzQtFw2QSG1SeGP3wEyrzZJn3kNN_jX8Cdewjv-psoI7M-L-AdWA3vlgOrTF_hSGfeFb4R-4somwR98YSeifwKbVqdFFnpM=w1128-h846-no
Väl ute på gatan så ställdes pallen med hyveln i position framför trappan uppbyggd av lastpallar. Sedan lyftes pallen upp ett steg i taget och hyveln säkrades på släpet för vidare färd norrut.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Snygg dokumentation.

Enda jag undrar nu är hur @Frustrator lyckades trolla hyveln från att vara lastsäkrad på en pall uppe på släpet till att väl hemma i Halmstad stå nedsänkt i ett snyggt hjulförsett underrede. Det där underredet förenklade ju för dig avsevärt kan jag tänka mig, men hur fick du i hyveln i det?
 
Fick en bild skickad från grannen, tillika föreningens ordförande, som övervakade spektaklet. Här är plywoodskivan på plats i trappan. Tre arbetar, resten står på läktaren, @jac gör en insats o håller en spännbandsstump så vi som arbetar inte ska snubbla på den.

@vectrex hyveln lyftes upp på hjulunderredet inne i släpet innan vidare transport, annars hade @Frustrator nog haft det småjobbigt på hemmaplan.

Tre personer arbetar med att placera en plywoodskiva i en trappa, en person håller en spännbandsstump, andra tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fick en bild skickad från grannen, tillika föreningens ordförande, som övervakade spektaklet. Här är plywoodskivan på plats i trappan. Tre arbetar, resten står på läktaren, @jac gör en insats o håller en spännbandsstump så vi som arbetar inte ska snubbla på den.

@vectrex hyveln lyftes upp på hjulunderredet inne i släpet innan vidare transport, annars hade @Frustrator nog haft det småjobbigt på hemmaplan.

[bild]
Tycker du förminskar min uppgift på bilden, jag står bakom jac och håller den delen av spännbandsstumpen som är bakom hans händer så att den inte ska ligga emot marken..
 
  • Gilla
  • Wow
Augen81 och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Snygg dokumentation.

Enda jag undrar nu är hur @Frustrator lyckades trolla hyveln från att vara lastsäkrad på en pall uppe på släpet till att väl hemma i Halmstad stå nedsänkt i ett snyggt hjulförsett underrede. Det där underredet förenklade ju för dig avsevärt kan jag tänka mig, men hur fick du i hyveln i det?
För övrigt synd att ingen dokumenterade Daniels ogillande min när jag sa att jag ville ha den ställd i ett rullande underrede på släpet.
Självklart har Daniel rätt och det skulle vara betydligt säkrare att ha hyveln fastskruvad och fastsurrad i släpet jmf med som nu då jag körde med den endast fastsurrad. Hade gjort så om jag hade haft lyfthjälp på hemmaplan.

För övrigt: stort tack till alla som hjälpte till! Och även de som bara hejade på :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Om jag inte missförstår problemet så kan ett alternativ vara att ställa underredet på några träbitar, så den inte vilar på hjulen. Det borde vara ganska enkelt att lyfta upp underredet någon cm med ett koben eller spett.
I övrigt vill jag bara framföra min avundsjuka. Jag till också ha en baxarsekt, flytta saker är ju roligt!
Hoppas det kommer att uppstå runt Göteborg inom överskådlig framtid!
 
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Om jag inte missförstår problemet så kan ett alternativ vara att ställa underredet på några träbitar, så den inte vilar på hjulen. Det borde vara ganska enkelt att lyfta upp underredet någon cm med ett koben eller spett.
I övrigt vill jag bara framföra min avundsjuka. Jag till också ha en baxarsekt, flytta saker är ju roligt!
Hoppas det kommer att uppstå runt Göteborg inom överskådlig framtid!
Du menar en knô-klubb typ?
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fick en bild skickad från grannen, tillika föreningens ordförande, som övervakade spektaklet. Här är plywoodskivan på plats i trappan. Tre arbetar, resten står på läktaren, @jac gör en insats o håller en spännbandsstump så vi som arbetar inte ska snubbla på den.

@vectrex hyveln lyftes upp på hjulunderredet inne i släpet innan vidare transport, annars hade @Frustrator nog haft det småjobbigt på hemmaplan.

[bild]
Väldigt oklart för mig som inte träffat någon av er vem som är vem på bilden?

Kraftkarlen med ryggen mot kameran måste vara @Daniel_N?
@Ola C med keps längst ned?
Vem är mannen med armarna i kors som tittar ned i trappan?
Vem är mannen med mössan längst ned som tittar lite frågande på @Daniel_N? Jag hade gissat på @Frustrator, men ser inte hur det går ihop med beskrivningen ovan?
 
V vectrex skrev:
Väldigt oklart för mig som inte träffat någon av er vem som är vem på bilden?

Kraftkarlen med ryggen mot kameran måste vara @Daniel_N?
@Ola C med keps längst ned?
Vem är mannen med armarna i kors som tittar ned i trappan?
Vem är mannen med mössan längst ned som tittar lite frågande på @Daniel_N? Jag hade gissat på @Frustrator, men ser inte hur det går ihop med beskrivningen ovan?
Japp, Daniel i snickeritröja i rampljuset. Jag i Pirellikeps... som vissa tror Byggmax. Skäggige mannen i mössan är rätt lik frustrator men det är vår internationelle stjärnbaxare Ian från England, även granne med mig. Mannen med armarna i kors är Ians kompis som var på besök. Jac i svart jacka bredvid Ians kompis. Frustrator och tatuerar-Peter (lokalt tillskott vid Malmö-bax) syns ej i bild. Ej att förväxla med "the wall" armtatuerade herren på jacs första bild, det är Felix, min sambos son.
 
Ola C Ola C skrev:
@jac gör en insats o håller en spännbandsstump så vi som arbetar inte ska snubbla på den.
Inte mycket rätt där. Spännbanden jag håller i går runt undersidan av pallen. Det är alltså jag som genom att lyfta i dessa ändar ensam lyfter upp framänden av pallen (tunga änden) på första trappsteget så att den kan möta plywoodskivan. Detta efter att Ola sjabblat bort sig med kofoten nere i hålet. (Bra tänkt med spännbanden där @Daniel_N, du insåg hur det skulle gå.)

Frustrator Frustrator skrev:
jag står bakom jac och håller den delen av spännbandsstumpen som är bakom hans händer så att den inte ska ligga emot marken..
Jag tycker även du själv förminskar din insats i detta momentet. Detta var ju spännbanden runt själva hyveln och hade de trasslat in sig i mina band eller kanske troligare i @Ola C själv så kunde det gått riktigt illa när han fumlade med kofoten.
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
För övrigt: stort tack till alla som hjälpte till! Och även de som bara hejade på :)
Tack själv (jag hejade på distans ;))!

Skämt åsido, imponerande baxning både vid pålastning och avlastning! :strong::strong:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.