Daniel_N Daniel_N skrev:
Kul med maskinen! Ser ut som en 2512? Vet att jag har läst någonstans om någon som gjorde kugghjul till arboga. Kanske på maskinisten?
Japp, en 2512.
Växelspaken är trasig så måste bygga en ny, men den funkar som den är nu.
Hittade de här kugghjulen som borde gå att modifiera. https://www.norelem.se/se/sv/Produk...äst-kuggning-rak-kugg-ingreppsvinkel-20°.html

Inte särskilt dyra heller.
Mest fundersam kring elen. Den verkar inte haft någon jord eller nolla inkopplad vad jag kan se..
 
Fram med lite vettiga bilder så ska vi nog luska ut nått.

Men det kanske är nått för en annan tråd än en baxningstråd? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det kanske är nått för en annan tråd än en baxningstråd? :thinking:
Yepp! Gör en projekttråd Frustrator så fortsätter vi där!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Yepp! Gör en projekttråd Frustrator så fortsätter vi där!
Skriver vidare i Magnus Larssons tråd. Den handlar ju om Arboga 2512
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Första baxet 2020! Gyllene tillfälle för alla som framåt småtimmarna i övermorgon råkar avge nyårslöftet "jag ska fan börja träna" att få en rejäl genomkörare innan ni ska göra den ångestfyllda debuten på gymmet.

8 januari, runt 18 eller 18.30 @Frustrator återkommer med närmre tid, platsen är Karlskronaplan i Malmö.

Målet är att få upp 250kg hyvel från källaren. @Daniel_N tog ju mer än så i marklyft en gång i tiden men jag tror vi kan behöva vara några fler.
 
  • Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Målet är att få upp 250kg hyvel från källaren.
Vänta nu, det kan inte vara mer än någon vecka sen jag såg att ni roat er med att baxa NER hyveln?
 
R Robin Wahlman skrev:
Vänta nu, det kan inte vara mer än någon vecka sen jag såg att ni roat er med att baxa NER hyveln?
Det var den nya hyveln. Nu ska den gamla upp och sen ner i min källare :)
 
R Robin Wahlman skrev:
Vänta nu, det kan inte vara mer än någon vecka sen jag såg att ni roat er med att baxa NER hyveln?
Den va ju helt kass, nu ska möget upp igen:D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Den va ju helt kass, nu ska möget upp igen:D
Om den ändå ska på skroten kan jag ta den ;). Visst fixar baxarsekten en transport till Östersund, så står Jag för fika och dryck vid ankomsten. :crysmile::crysmile:


Edit: Nu såg jag att Frustrator blir ny lycklig ägare. Men nästa kan väl jag få ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag passade på att köra lite off-season träning på egen hand och baxade iväg ett kassaskåp som stått och blockerat porten till verkstaden ett par år nu. Detta som ett led i förberedelserna till ett större och betydligt mer intressant bax som förhoppningsvis kommer att äga rum någon gång i mars.

Stort beige kassaskåp på hjul, nyflyttat och tomt, står i en verkstad med diverse föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara försöka hitta något som är värdefullt nog att ställa in i skåpet. Det verkar helt klart svårare.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Nu ska jag bara försöka hitta något som är värdefullt nog att ställa in i skåpet. Det verkar helt klart svårare.
Du får skaffa en tidning signerad av @Ola C och låsa in :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du får skaffa en tidning signerad av @Ola C och låsa in
Det var ju självklart egentligen
Öppen instruktionsbok för gjutning och träarbete ligger på golvet vid en omonterad möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår bara att försöka få signaturen.
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag passade på att köra lite off-season träning på egen hand och baxade iväg ett kassaskåp som stått och blockerat porten till verkstaden ett par år nu. Detta som ett led i förberedelserna till ett större och betydligt mer intressant bax som förhoppningsvis kommer att äga rum någon gång i mars.

[bild]

Nu ska jag bara försöka hitta något som är värdefullt nog att ställa in i skåpet. Det verkar helt klart svårare.
Kassaskåp på hjul underlättar för ”Gevalia besökare”!
Bultat skåp rullar inte iväg så lätt!

Mina skåp är bultade med X antal i golv och vägg! Garanterat ett riktigt styrkepass för ” Gevalia besökare”!
 
Med fokus på själva baxandet så är det smidigt med hjul. Men nu när jag hittat en dyrgrip att låsa in så kanske hjulen kommer att bytas ut mot något annat.
 
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.