Har ett gammalt trevlivt 6 kw aggregat utan nolla (ett Bacho, made in Eskilstuna), 3 faser och skyddsjord. Efter att yngsta sonen bastade och hällde rätt rejäla mängder vatten över det (typ vände hinken upp och ner) så drar den jordfelsbrytaren. Har skruvat isär det och konstaterat att ett av de tre värmeelementen har en resistans mot jord på ca 100 k ohm, de andra har omätbar (oändlig) resistans med min hobbymultimeter.
Elementet verkar helt i övrigt då den har samma resistans som övriga, ca 25 ohm.

Jag har läst om att det kan bli fuktigt i elementen och det kan orsaka problem, att man då kan få dem att isoldera bra om man torkar dem genom att köra dem utan jordfelsbrytare ett tag. Nu tänker jag inte koppla bort jordfelsbrytaren i centralen, och att koppla bort skyddsjorden verkar ju idiotiskt.
Finns det några förslag på lösning?

tommib
Koppla bort den fasen som matar det elementet och värm det med omkringliggande element. Troligen måste du koppla bort två faser.

Koppla bort skyddsjord går ju men det skulle jag under inga omständigheter rekommendera.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Har ett gammalt trevlivt 6 kw aggregat utan nolla (ett Bacho, made in Eskilstuna), 3 faser och skyddsjord. Efter att yngsta sonen bastade och hällde rätt rejäla mängder vatten över det (typ vände hinken upp och ner) så drar den jordfelsbrytaren. Har skruvat isär det och konstaterat att ett av de tre värmeelementen har en resistans mot jord på ca 100 k ohm, de andra har omätbar (oändlig) resistans med min hobbymultimeter.
Elementet verkar helt i övrigt då den har samma resistans som övriga, ca 25 ohm.

Jag har läst om att det kan bli fuktigt i elementen och det kan orsaka problem, att man då kan få dem att isoldera bra om man torkar dem genom att köra dem utan jordfelsbrytare ett tag. Nu tänker jag inte koppla bort jordfelsbrytaren i centralen, och att koppla bort skyddsjorden verkar ju idiotiskt.
Finns det några förslag på lösning?
Sätt in en värmefläkt/avfuktare i bastun som kan hjälpa till att torka ur elementen så pass att du sedan kan slå på aggregatet utan att jfb löser.

En kompis hade samma problem på en bastu som stått länge och där rekommenderade elektrikern att skruva loss jordkabeln och köra bastun någon timme.

Menar skruvar du bort den och startar den på distans med panel eller säkring så riskerar du ju inget, så länge du sätter tillbaka den innan ni skall basta igen.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Koppla bort den fasen som matar det elementet och värm det med omkringliggande element. Troligen måste du koppla bort två faser.

Koppla bort skyddsjord går ju men det skulle jag under inga omständigheter rekommendera.
Jag har ju ingen nolla, går det verkligen bra att koppla bort en eller flera faser då? Det är Y-kopplat...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Jag har ju ingen nolla, går det verkligen bra att koppla bort en eller flera faser då? Det är Y-kopplat...
Gör som @topmount säger, bort med jorden och slå på aggregatet via säkringarna så...

Får se om jag vågar :) får väl låsa dörren och kasta ut familjen innan så ingen går in i bastun.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
Om det är y-kopplat och du skruvar ur säkringen till det dåliga elementet hamnar de två övriga i serie mellan två faser. Så långt ok.

Men om jag nu tänker rätt tror jag den ändå kommer lösa jfb då det dåliga elementet får spänning via neutralpunkten i y-kopplingen och skapar krets mot jord via felet. Man måste kanske koppla loss det också för att kunna värma det på det sättet.
G gusvo085 skrev:

• Gilla
tommib
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Får se om jag vågar :) får väl låsa dörren och kasta ut familjen innan så ingen går in i bastun.
Det är som sagt inget man ska rekommendera men tar du det lugnt och organiserat med koppling till-från i rätt ordning via säkringar och inget annat kan du ju testa. Det är också i princip bästa sättet att lyckas dvs med värmetråden driva ut fukten ur mineralisoleringen via de mikrosprickor som orsakar problemet. Att värma utvändigt med lägre temp, avfuktare osv ger dålig effekt.

Bryta säkringen till felaktiga elementet vid Y-koppling ger att felet matas med runt 200 V och därför troligtvis sämre läge än när du har det kopplat och avtagande spänning på sträckan mot nollpunkten. Ska du prova värma med de andra elementen så friloppla det felaktiga i båda ändarna.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! så klart matas det bakvägen om jag bara tar ut säkringen. Testar utan jord och återkommer sedan!

tommib
Tänkte lite fel där uppenbarligen. Jag tänkte att det var D-kopplat. Sorry.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nu fungerar det igen! 2 x 10 minuter räckte för att det skulle torka.

• Gilla
topmount och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.