Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Jaja. Dom flesta vet att reglerna är solklara.
Nu blev det en uppfriskande debatt från båda sidor om det är OK utifrån barn, samhälle, moral o s v.
Själv kan jag höja blicken lite och ta till mig av både ja- och nejsägarnas argument utan att för den skull hamna i affekt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Dina siffror kan du behålla. Jag prioriterar att barn ska ha det bäst. Att de inte ska bli bortprioriterade av sina föräldrar. Vänta med renoveringen några år, när barnen blivit större är det en helt annan sak, då kan de delta på ett annat sätt.
Varför planerar man överhuvudtaget att renovera eller bygga utan att leja bort det när man har småbarn? Du hinner sen, men småbarnsåren får du aldrig tillbaka.
Du skriver att förskolans personal vet. Vet deras chef?
Tyvärr har inte alla samma inkomster som de som äter med barnen på Michelin krogar. I många fall sammanfaller tiden man kan och vill köpa hus med när man får barn... Då får man välja på bo skruttigt och trångt eller göra mycket själv. Lånen är maxade vid köpet av ett slitet hus... Man kan inte låna en eller två mille till för att leja bort renovering. Man vill inte vänta med villa till barnen är 16. Jag tror inte situationen var så enormt olik tidigare, men just nu är det nog många som helt enkelt inte får låna till vad en villa OCH renovering kostar...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000
N newbee skrev:
Du får inte lämna dina barn till förskolan för att sedan åka hem och renovera. Punkt!
Jag argumenterar på med samma logik. Är det förbjudet, är det förbjudet!
Men myglarna som lämpar av sina ungar i knät på lektanten, för att sedan åka hem och snickra, eller bara vara lediga, hittar på egna argument för att motivera sitt parasiterande. -"livspusslet" är en favorit, "säkerheten", en annan. Fantasin flödar när självbedrägeriet knopas ihop. På samma sätt " resonerar" bilbrännande förortslegister. -"vad fan skall inte vi få ha lite skoj" etc. Likadant tänker inbrottstjuvar, hustrumisshandlare etc. Beteenden de flesta av oss föraktar. Men lustigt nog, gäller inte detta missbruk av dagisplatser. Vissa skryter till och med över att de luras. Helt obegripligt!

Att reglerna, likt andra lagar är stelbenta och otidsenliga är ointressant.

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
Jotsat och 8 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Jag har sällan skådat så många halmdockor och ”whataboutism” som i denna tråd.

Grundfrågan är huruvida det är rätt att lämna sina barn på fritids/förskola och samtidigt vara hemma och renovera. Reglerna är ganska solklara. Barn får vara på förskola/fritids när du arbetar/studerar och under din restid till och ifrån arbete/skola. Slutsatsen blir därför väldigt enkel. Du får inte lämna dina barn till förskolan för att sedan åka hem och renovera. Punkt!

Är du föräldraledig får du ta del av kommunens barnomsorg. Omfattningen varierar från kommun till kommun. Vad du använder den tiden till är upp till dig.
Fast vi har ju redan kommit fram till att flera kommuner tillåter det. Därför blir ju diskussionen än intressantare. Vilken kommun har "rätt"?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag argumenterar på med samma logik. Är det förbjudet, är det förbjudet!
Men myglarna som lämpar av sina ungar i knät på lektanten, för att sedan åka hem och snickra, eller bara vara lediga, hittar på egna argument för att motivera sitt parasiterande. -"livspusslet" är en favorit, "säkerheten", en annan. Fantasin flödar när självbedrägeriet knopas ihop. På samma sätt " resonerar" bilbrännande förortslegister. -"vad fan skall inte vi få ha lite skoj" etc. Likadant tänker inbrottstjuvar, hustrumisshandlare etc. Beteenden de flesta av oss föraktar. Men lustigt nog, gäller inte detta missbruk av dagisplatser. Vissa skryter till och med över att de luras. Helt obegripligt!

Att reglerna, likt andra lagar är stelbenta och otidsenliga är ointressant.

Staffan
Bara av nyfikenhet, har du aldrig brutit mot någon regel, fuskat lite... Gått mot röd gubbe på en tom gata, kört 120 på 110 väg, betalat ett lass grus direkt till gubben i traktorn "till fikakassan", kopplat en elkabel, bytt tjänster med en polare? De flesta har gjort något som man själv ofta rättfärdigar på nåt sätt. Jag själv har nog gjort allt av ovan, näe... Inte bytt tjänst då jag inte jobbar med nåt som är bytbart... Men i min ungdom har jag råkat jobba svart då jag inte fattade reglerna, trots att jag ringde Skatteverket för att kolla att de var ok, men de sa att jag nog inte behövde ta upp nån inkomst för hobbyverksamhet... Preskriberat nu...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag argumenterar på med samma logik. Är det förbjudet, är det förbjudet!
Men myglarna som lämpar av sina ungar i knät på lektanten, för att sedan åka hem och snickra, eller bara vara lediga, hittar på egna argument för att motivera sitt parasiterande. -"livspusslet" är en favorit, "säkerheten", en annan. Fantasin flödar när självbedrägeriet knopas ihop. På samma sätt " resonerar" bilbrännande förortslegister. -"vad fan skall inte vi få ha lite skoj" etc. Likadant tänker inbrottstjuvar, hustrumisshandlare etc. Beteenden de flesta av oss föraktar. Men lustigt nog, gäller inte detta missbruk av dagisplatser. Vissa skryter till och med över att de luras. Helt obegripligt!

Att reglerna, likt andra lagar är stelbenta och otidsenliga är ointressant.

Staffan
Varför är det ointressant? Det är väl det som är intressant? Är reglerna (obs, det är ingen lag. Sådana stiftas av riksdagen) stelbenta och otidsenliga eller jättebra, det är frågan.
 
N
Då ser vi efter om det är försvarbart utifrån barn, samhälle och moral. Vi gör det utan att skriva i affekt, utan att skapa nidbilder av andras åsikter och utan att flytta fokus till brister hos andra parten.


Barns tid på förskola har under de senaste decennierna ökat. Förskolepersonal vittnar om att barn ofta har för långa dagar på skolan. Idag är barngrupperna ofta väldigt stora, vilket leder till tuffare förutsättningar för barnen. Därför gagnar det troligtvis inte barnen, varken dina eller andras, att du lämnar dem på förskolan för att sedan åka hem och renovera.

Samhället gagnas inte av att du är hemma och renoverar samtidigt som dina barn tar del av kommunens barnomsorg, eftersom det kostar pengar för kommunen. Det tär på helt enkelt på välfärdssystemet och pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans.


Huruvida det är moraliskt försvarbart kan vi applicera ett par etiska principer på frågan. Enligt regeletik är det fel, eftersom du bryter mot en regel. Enligt konsekvensetik är det fel eftersom du tär på välfärdssystemet, barnen behöver inte längre tid på förskolan och det belastar förskolepersonalen. Du blir möjligtvis gladare, eftersom ditt hus blir finare och du spar tid och pengar. Men i konsekvensetik är det största möjliga lycka till största möjliga antal som räknas. Den enda etiska modellen som skulle kunna försvara det är sinnelagsetik, dvs om du vill göra gott eller ont.

Slutsatsen blir därför densamma. Det är fel att renovera samtidigt som barnen är på förskolan. Detta inlägg blir också min slutreplik i ämnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Då ser vi efter om det är försvarbart utifrån barn, samhälle och moral. Vi gör det utan att skriva i affekt, skapa nidbilder av andras åsikter och att flytta fokus till brister hos andra parten.


Barns tid på förskola har under de senaste decennierna ökat. Förskolepersonal vittnar om att barn ofta har för långa dagar på skolan. Idag är barngrupperna ofta väldigt stora, vilket leder till tuffare förutsättningar för barnen. Därför gagnar det troligtvis inte barnen, varken dina eller andras, att du lämnar dem på förskolan för att sedan åka hem och renovera.

Samhället gagnas inte av att du är hemma och renoverar samtidigt som barnen tar del av kommunens barnomsorg, eftersom det kostar pengar för kommunen. Det tär på helt enkelt på välfärdssystemet och pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans.


Huruvida det är moraliskt försvarbart kan vi använda ett par etiska principer. Enligt regeletik är det fel, eftersom du bryter mot en regel. Enligt konsekvensetik är det fel eftersom du tär på välfärdssystemet, barnen behöver inte längre tid på förskolan och det belastar förskolepersonalen. Du blir möjligtvis gladare, eftersom ditt hus blir finare och du spar tid och pengar. Men i konsekvensetik är det största möjliga lycka till största möjliga antal som räknas. Den enda etiska modellen som skulle kunna försvara det är sinnelagsetik, dvs om du vill göra gott eller ont.

Slutsatsen blir därför densamma. Det är fel att renovera samtidigt som barnen är på förskolan. Detta inlägg blir också min slutreplik i ämnet.
Allt det där är absolut sant....... men man bör också komma ihåg att när man lever på en arbetarlön och lejer in byggare måste man själv förtjänstarbeta tre eller fyra gånger så många timmar som byggaren för att kunna betala det. I slutändan kan det faktiskt bli betydligt fler timmar med familjen när man bygger själv med egna händer än när man lejer på arbetet och skall arbeta loss pengar att betala det med.

Samhället som helhet och stat och kommuner vinner inte heller någonting på att ha överskuldsatta medborgare som småningom går i konkurs. Inte heller på att folk arbetar sönder sig för att betala lånen och hamnar på långa sjukskrivningar eller sjukpension.

Allt har två sidor....... och hur man än vänds pekar arslet bakåt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Då ser vi efter om det är försvarbart utifrån barn, samhälle och moral. Vi gör det utan att skriva i affekt, utan att skapa nidbilder av andras åsikter och utan att flytta fokus till brister hos andra parten.


Barns tid på förskola har under de senaste decennierna ökat. Förskolepersonal vittnar om att barn ofta har för långa dagar på skolan. Idag är barngrupperna ofta väldigt stora, vilket leder till tuffare förutsättningar för barnen. Därför gagnar det troligtvis inte barnen, varken dina eller andras, att du lämnar dem på förskolan för att sedan åka hem och renovera.

Samhället gagnas inte av att du är hemma och renoverar samtidigt som dina barn tar del av kommunens barnomsorg, eftersom det kostar pengar för kommunen. Det tär på helt enkelt på välfärdssystemet och pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans.


Huruvida det är moraliskt försvarbart kan vi applicera ett par etiska principer på frågan. Enligt regeletik är det fel, eftersom du bryter mot en regel. Enligt konsekvensetik är det fel eftersom du tär på välfärdssystemet, barnen behöver inte längre tid på förskolan och det belastar förskolepersonalen. Du blir möjligtvis gladare, eftersom ditt hus blir finare och du spar tid och pengar. Men i konsekvensetik är det största möjliga lycka till största möjliga antal som räknas. Den enda etiska modellen som skulle kunna försvara det är sinnelagsetik, dvs om du vill göra gott eller ont.

Slutsatsen blir därför densamma. Det är fel att renovera samtidigt som barnen är på förskolan. Detta inlägg blir också min slutreplik i ämnet.
Vad fint, du har fel och lämnar diskussionen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad fint, du har fel och lämnar diskussionen
Hur kom du fram till den slutsatsen?

/Krille
 
  • Gilla
newbee
  • Laddar…
N
H heimlaga skrev:
Allt det där är sant....... men man bör också komma ihåg att när man lever på en arbetarlön och lejar in byggare måste man själv förtjänstarbeta tre eller fyra gånger så många timmar som byggaren för att kunna betala det. I slutändan kan det faktiskt bli betydligt fler timmar med familjen när man bygger själv med egna händer än när man lejer på arbetet och skall arbeta loss pengar att betala det med.
Allt har två sidor....... och hur man än vänds pekar arslet bakåt.
Även jag tycker att hantverkare är dyra. Även jag har en vanlig lön. Även jag vill ha så många timmar som möjligt med min familj. Men tyvärr, inget illa ment, är det andra frågor och problem.
 
K Krille4 skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

/Krille
Det är en ickediskussion, samhället belastas inte av att skattebetalande småbarnsföräldrar är hemma någon timme för att fixa lite med boendet. Det är rent av skrattretande
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad fint, du har fel och lämnar diskussionen
Du försöker bara provocera. Den fällan går jag inte i.
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad fint, du har fel och lämnar diskussionen
Säger han som inte kommit med ett enda begripligt svar hittills.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Säger han som inte kommit med ett enda begripligt svar hittills.
Ska köra 130 på 120 väg och tänka på dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.