Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
S
R Rkarlsson skrev:
12% livsmedel som troligtvis är en av de större posterna. Sen bör ofta drivmedel komma med. Sen gör man inte av med hela lönen om man inte sitter illa till. Största skattedelen är fortfarande lönen. Men tänk på hela kostnaden ett barn kostar från födseln till det är ett par år gammalt. De flesta skattar inte över de kostnaderna.



Nej och tur är det att de finansierar typ det mesta som sjukhus, förlossning och dylikt. Men att påstå att alla betalar flera gånger om är ju felaktigt. Sen finns det dem som inte ens lämnar på förskolan och finansierar ändå.



Som sagt ligger snittet på cirkus 88 tusen i skatt per år per person. Om du ligger på skatt runt 10 tusen så har du en bra bit över snittet.
Så vet inte var min tankevurpa var egentligen då jag syfta lite på genomsnittet i sverige.

Hur som haver. Förskolan är till för familjer som lönearbetar. Familjer har svårt att få dagisplatser och skall då folk som tänkte vara lediga så behöver de inte alls ta upp den platsen utan överlåta den till en annan mer behövande familj.
Vi är dock olika =) Jag bygger efter han gått och lagt sig det är många timmar kvar när man har småbarn.

För att lägga till lite onödig fakta, så har vår kommun den mest korkade regeln att du får inte veta förrän 2 månader innan om du fått en plats och var. Medans arbetsgivaren kan neka ALL ledighet då du måste lägga in den 3 månader i förväg. Omöjligt att planera om man har ett arbete som är svårt att ersätta med nya personer.


eh din tankevurpa var att inte räkna med hur länge man jobbar kanske?

Hur kunde du missa det?

10k skatt per månad i 45 år blir 5400 000, jag lovar att min dotter inte kostar så mkt på dagis.
 
R Rkarlsson skrev:
Nu lät du lite pessimistiskt men det är snart fredag :D
En Karl Johan risotto och en öppnad flaska bordeaux väntar, jag är glad :)

Seröst dock, sjukt trött på svensk mentalitet när der gäller skattetrycket. Det är faktiskt inte så jävla bra ställt med välfärden, men den är jävligt dyr. Ta min sambos morbror tex, höginkomsttagare med hög skatt hela livet, tog 2 facking år för sjukvården ge honom ALS diagnos och satte in bromsmedecin, då var han redan en totalt rullstolsbunden.

Jag går själv på utredning sedan november och de har inte kunnat sätta en diagnos, och då har jag dessutom privat sjukförsäkring som ger mig lite förtur iaf.

För att få en dräglig pension måste man ha en privat tjänstepension. När man utnyttjar välfärden är det inkomsttak på allt.

Men progressivskatt det har politikerna inget problem med.

Och så ska dagisfröknarna klaga för att vi ibland tänjer lite på reglerna, man blir ju lack.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så som det är på de förskolor jag varit i kontakt med så är det kanske 1 på 4 som är utbildad förskolelärare, och den personen umgås knappt med barnen för den måste göra all planering, fylla i rapporter om hur barnen uppfyller målen i läroplanen osv, så de som faktiskt umgås med barnen har sällan mer än gymnasieutbildning, vilket i för sig bara det är 12 år för de flesta.
Jag är förskollärare. Jag arbetar till 90 % i barngruppen. De resterande 10% kallas barnfri tid. Då sköter jag planering, förbereder temaarbeten, har föräldrasamtal, sköter en del pappersarbete. Men skulle någon kollega vara sjuk får jag skippa det. Eftersom det är dyrt med vikarier kan vi bara nyttja dem i verkliga krislägen. För vi har en verkligt ansträngd ekonomi.
Så din tes om att vi som är utbildade inte umgås med barnen är ju bara BS.
Hur många dagar om året tillbringar du på förskolan?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En Karl Johan risotto och en öppnad flaska bordeaux väntar, jag är glad :)

Seröst dock, sjukt trött på svensk mentalitet när der gäller skattetrycket. Det är faktiskt inte så jävla bra ställt med välfärden, men den är jävligt dyr. Ta min sambos morbror tex, höginkomsttagare med hög skatt hela livet, tog 2 facking år för sjukvården ge honom ALS diagnos och satte in bromsmedecin, då var han redan en totalt rullstolsbunden.

Jag går själv på utredning sedan november och de har inte kunnat sätta en diagnos, och då har jag dessutom privat sjukförsäkring som ger mig lite förtur iaf.

För att få en dräglig pension måste man ha en privat tjänstepension. När man utnyttjar välfärden är det inkomsttak på allt.

Men progressivskatt det har politikerna inget problem med.

Och så ska dagisfröknarna klaga för att vi ibland tänjer lite på reglerna, man blir ju lack.
Som sagt vi lever i ett system där hederlighet och sanning ses som dumhet!
Medkänsla ses som mentalskada

Har ni glömt att nykterhetsrörelsen och frikyrkan byggde upp landet?
 
JanneJanne123
L Lenamajan skrev:
De resterande 10% kallas barnfri tid.
Precis vad jag kallar min tid när jag är ledig och barnen är på förskolan. Varför är du inte med barnen när du planerar och förbereder? Gillar du inte barnen?
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Med ett barn är det väl ingen konst, återkom när du har minst tre!! Det är då det krävs lite flexibilitet!
Efter andra ungen borde man ändå ha fått klart för sig hur de blir till. Då bör man ju tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar fler.

En av avvägningarna man bör gör är om man verkligen har råd och tid att ta hand om dem allihop utan att utnyttja andra.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
L Lenamajan skrev:
Jag är förskollärare...
Jag tror ingen här trott något annat ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag umgås med mina barn över allt från 2 stjärniga Michelinrestauranger till att ta med dem till jobbet när dagis är stängt. Men att ha med dem när jag renoverar, så oansvarig är jag inte, beror såklart på vilket skede i renoveringen man är dock.
Super. Det var ju exakt det jag skrev. Men ett tips; barn imponeras sällan av att besöka Michelinrestauranger även om både du och jag uppskattar det. Donken däremot, det gillar dom oftast.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Efter andra ungen borde man ändå ha fått klart för sig hur de blir till. Då bör man ju tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar fler.

En av avvägningarna man bör gör är om man verkligen har råd och tid att ta hand om dem allihop utan att utnyttja andra.
Men då kommer vi återigen till detta, hur är det att utnyttja andra när barnen är lika mycket på förskolan som alltid, enda skillnaden är att jag är tjänstledig och bygger på huset istället för att vara på jobbet?!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Precis vad jag kallar min tid när jag är ledig och barnen är på förskolan. Varför är du inte med barnen när du planerar och förbereder? Gillar du inte barnen?
:sweat::sweat:
 
S swirve skrev:
Men då kommer vi återigen till detta, hur är det att utnyttja andra när barnen är lika mycket på förskolan som alltid, enda skillnaden är att jag är tjänstledig och bygger på huset istället för att vara på jobbet?!
Hört talas om lönearbete? Vad skrev du i din ansökan när du sökte barnomsorg? Att du skulle renovera huset?
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Jag är förskollärare. Jag arbetar till 90 % i barngruppen. De resterande 10% kallas barnfri tid. Då sköter jag planering, förbereder temaarbeten, har föräldrasamtal, sköter en del pappersarbete. Men skulle någon kollega vara sjuk får jag skippa det. Eftersom det är dyrt med vikarier kan vi bara nyttja dem i verkliga krislägen. För vi har en verkligt ansträngd ekonomi.
Så din tes om att vi som är utbildade inte umgås med barnen är ju bara BS.
Hur många dagar om året tillbringar du på förskolan?
Tillräckligt många för att personalen ska berätta för mig hur det ligger till, inget jag hittat på själv. Sen får väl du och föräldrarna på din förskola vara glada att ni har det bättre.
 
L Lenamajan skrev:
Hört talas om lönearbete? Vad skrev du i din ansökan när du sökte barnomsorg? Att du skulle renovera huset?
Jag har tidigare förklarat att om jag ska lönearbeta, vilket jag gör till vardags, krävs det 2.5v lönearbeta för att köpa hantverkare 1v.
I praktiken har mina barn varit mindre på förskolan när jag varit tjänstledig för att bygga. Dels kortare pendlingsväg, och dels har jag varit ledig och varit med familjen perioden efter att vi byggt. (eftersom vi haft råd då vi inte anlitade hantverkare. Hade vi anlitat hantverkare hade både jag och frun behövt jobba 100%, nu gör vi inte det)
Pedagogerna på förskolan har vetat att jag byggde ut huset, kommunen har inte vetat. Pedagogerna har mest undrat hur det går framåt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tillräckligt många för att personalen ska berätta för mig hur det ligger till, inget jag hittat på själv. Sen får väl du och föräldrarna på din förskola vara glada att ni har det bättre.
Tvivlar på att du tillbringar några hela dagar på förskolan överhuvudtaget. Eftersom du inte tycks det minsta insatt i hur verksamheten bedrivs.
Ja, jag är glad och lycklig. Har det bästa jobbet man kan ha, vår framtid. Ha det gött! :D:D
 
L Lenamajan skrev:
Tvivlar på att du tillbringar några hela dagar på förskolan överhuvudtaget.
Hur skulle jag kunna göra det? Då hade jag ju varit ledig, så då får inte mina barn vara där. Ska jag titta på andras barn medan mina är hemma själv?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.