Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
88k I skatt per år, helvete vad folk tjänar lågt. Men det är ju ändå ett helt yrkesliv vi pratar
Och helvete vad progressiv skatten är :crysmile: det är bara tacka borgarna för att de sänkte skatten för alla som tjänade så lite. Där sitter den trogna höginkomstväljaren kvar och betalar värnskatt ända fram till Centern tar bort den. Vi lever synnerligen i intressanta tider...
 
L Lenamajan skrev:
Eftersom du inte tycks det minsta insatt i hur verksamheten bedrivs.
Som sagt återgav jag bara vad den utbildade förskolepersonalen berättade för mig, och de vet förhoppningsvis hur det funkar på den egna förskolan.
 
S swirve skrev:
Jag har tidigare förklarat att om jag ska lönearbeta, vilket jag gör till vardags, krävs det 2.5v lönearbeta för att köpa hantverkare 1v.
I praktiken har mina barn varit mindre på förskolan när jag varit tjänstledig för att bygga. Dels kortare pendlingsväg, och dels har jag varit ledig och varit med familjen perioden efter att vi byggt. (eftersom vi haft råd då vi inte anlitade hantverkare. Hade vi anlitat hantverkare hade både jag och frun behövt jobba 100%, nu gör vi inte det)
Pedagogerna på förskolan har vetat att jag byggde ut huset, kommunen har inte vetat. Pedagogerna har mest undrat hur det går framåt.
Dina siffror kan du behålla. Jag prioriterar att barn ska ha det bäst. Att de inte ska bli bortprioriterade av sina föräldrar. Vänta med renoveringen några år, när barnen blivit större är det en helt annan sak, då kan de delta på ett annat sätt.
Varför planerar man överhuvudtaget att renovera eller bygga utan att leja bort det när man har småbarn? Du hinner sen, men småbarnsåren får du aldrig tillbaka.
Du skriver att förskolans personal vet. Vet deras chef?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hur skulle jag kunna göra det? Då hade jag ju varit ledig, så då får inte mina barn vara där. Ska jag titta på andras barn medan mina är hemma själv?
Slut på föräldradagarna helt o hållet? Väldigt få som gör helt slut på dem.
Vi har några föräldrar som plockar ut kvarvarande föräldradagar, då är de ofta med oss i verksamheten. Engagerade föräldrar. Sällan man bara "sitter o tittar" som du skriver. Vi ser bara positivt på detta, då det gynnar alla: barn, föräldrar och personal.
Men det beror ju helt o hållet på vilka värderingar man har.
 
L Lenamajan skrev:
Dina siffror kan du behålla. Jag prioriterar att barn ska ha det bäst. Att de inte ska bli bortprioriterade av sina föräldrar. Vänta med renoveringen några år, när barnen blivit större är det en helt annan sak, då kan de delta på ett annat sätt.
Varför planerar man överhuvudtaget att renovera eller bygga utan att leja bort det när man har småbarn? Du hinner sen, men småbarnsåren får du aldrig tillbaka.
Du skriver att förskolans personal vet. Vet deras chef?
Så de kommuner som tillåter 10 dagar på förskolan när föräldern har ledigt gör det vetandes att barnen far illa av det?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Slut på föräldradagarna helt o hållet? Väldigt få som gör helt slut på dem.
Vi har några föräldrar som plockar ut kvarvarande föräldradagar, då är de ofta med oss i verksamheten. Engagerade föräldrar. Sällan man bara "sitter o tittar" som du skriver. Vi ser bara positivt på detta, då det gynnar alla: barn, föräldrar och personal.
Men det beror ju helt o hållet på vilka värderingar man har.
Så jag får ha barnet på förskolan när jag är ledig alltså? Eller är reglerna inte så viktiga i det här fallet, utan man kan göra avsteg för allas bästa?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Dina siffror kan du behålla. Jag prioriterar att barn ska ha det bäst. Att de inte ska bli bortprioriterade av sina föräldrar. Vänta med renoveringen några år, när barnen blivit större är det en helt annan sak, då kan de delta på ett annat sätt.
Varför planerar man överhuvudtaget att renovera eller bygga utan att leja bort det när man har småbarn? Du hinner sen, men småbarnsåren får du aldrig tillbaka.
Du skriver att förskolans personal vet. Vet deras chef?
Just därför jag va tjänstledig och jobbade dagtid på huset, istället för att göra som många och renovera alla kvällar, helger, semestrar och inte tillbringa nån tid med sina barn.
Sen vissa saker måste fixas, antingen själv eller med köpta hantverkare. Sen går det inte blunda för ekonomin, det är inte så jävla lätt att komma in på bostadsmarknaden med den sjuka inflationen i huspriser som är. Och då talar vi inte Stockholms priser här.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Super. Det var ju exakt det jag skrev. Men ett tips; barn imponeras sällan av att besöka Michelinrestauranger även om både du och jag uppskattar det. Donken däremot, det gillar dom oftast.
Som tur är gillar de bättre fina högrevsburgare. Dock är de väldigt selektiva annars speciellt äldsta killen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som tur är gillar de bättre fina högrevsburgare. Dock är de väldigt selektiva annars speciellt äldsta killen
Lågrevsburgare passar bättre till rödtjutet på Ö-malm!
Där bygger ingen egna hus utan lämnar barnen på förskolan ändå!
 
L Lenamajan skrev:
Super. Det var ju exakt det jag skrev. Men ett tips; barn imponeras sällan av att besöka Michelinrestauranger även om både du och jag uppskattar det. Donken däremot, det gillar dom oftast.
Tala för dig själv! När jag va liten va det bästa jag visste att få ta på mig "finkläder" och gå på restaurang. Så mysigt jag tyckte det va med god mat, trevliga servitörer och mysiga omgivningar. Kontentan: alla är olika och gillar olika saker. Det enda som är säker är att elverktyg och småbarn är en osäker kombination.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tala för dig själv! När jag va liten va det bästa jag visste att få ta på mig "finkläder" och gå på restaurang. Så mysigt jag tyckte det va med god mat, trevliga servitörer och mysiga omgivningar. Kontentan: alla är olika och gillar olika saker. Det enda som är säker är att elverktyg och småbarn är en osäker kombination.
Samma här, älskade mat när jag var liten, tyvärr uppväxt på åttiotalet så fanns inte så mycket att välja på. Men mins en fransk bistro i gamlastan när jag alltid tog sniglar. Och så en ibland lyxade päronen till det med grand eller operakällaren.

Lite andra tider idag :)
 
S
L Lenamajan skrev:
Dina siffror kan du behålla. Jag prioriterar att barn ska ha det bäst. Att de inte ska bli bortprioriterade av sina föräldrar. Vänta med renoveringen några år, när barnen blivit större är det en helt annan sak, då kan de delta på ett annat sätt.
Varför planerar man överhuvudtaget att renovera eller bygga utan att leja bort det när man har småbarn? Du hinner sen, men småbarnsåren får du aldrig tillbaka.
Du skriver att förskolans personal vet. Vet deras chef?
Jag hoppas inte att du är så här bitter på riktigt och att du bara ”showar” på ett forum just nu.

”dina siffror kan du behålla” det var ju siffrorna som visade VARFÖR man kan spendera mer tid med barnen genom att renovera själva...
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Men det är klart, det är ju lenamajans generation som tjänar storkovan på oss 80 talister och de upptrissade huspriserna, då kanske inte siffrorna spelar så stor roll. För mig spelar siffrorna stor roll.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N
Jag har sällan skådat så många halmdockor och ”whataboutism” som i denna tråd.

Grundfrågan är huruvida det är rätt att lämna sina barn på fritids/förskola och samtidigt vara hemma och renovera. Reglerna är ganska solklara. Barn får vara på förskola/fritids när du arbetar/studerar och under din restid till och ifrån arbete/skola. Slutsatsen blir därför väldigt enkel. Du får inte lämna dina barn till förskolan för att sedan åka hem och renovera. Punkt!

Är du föräldraledig får du ta del av kommunens barnomsorg. Omfattningen varierar från kommun till kommun. Vad du använder den tiden till är upp till dig.
 
  • Gilla
  • Älska
StenQL och 7 till
  • Laddar…
S
N newbee skrev:
Jag har sällan skådat så många halmdockor och ”whataboutism” som i denna tråd.

Grundfrågan är huruvida det är rätt att lämna sina barn på fritids/förskola och samtidigt vara hemma och renovera. Reglerna är ganska solklara. Barn får vara på förskola/fritids när du arbetar/studerar och under din restid till och ifrån arbete/skola. Slutsatsen blir därför väldigt enkel. Du får inte lämna dina barn till förskolan för att sedan åka hem och renovera. Punkt!

Är du föräldraledig får du ta del av kommunens barnomsorg. Omfattningen varierar från kommun till kommun. Vad du använder den tiden till är upp till dig.
Regler är inte alltid till för att följas ;) därför det ens blir en diskussion av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.