Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det tror jag också. Även föräldrar måste ju klippa håret, gå till tandläkaren, åka till kemtvätten etc. Vem sparar pengar eller mår bättre av att ha barnet i släp då?
Man ska självklart INTE utföra ärenden som kemtvätt eller klippning när man har sitt barn på dagis. Sen får du gå på läkarbesök.
Det är människor som jobbar med barnen och dom vill inte stå och jobba över för att korkade föräldrar ska klippa sig en fredag eller handla på bolaget.
 
  • Gilla
Igen och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
På denna punkt vill jag säga emot dig.
Mitt barn har det bra hemma. Men han har det precis lika bra på förskolan. Han älskar sina dagisfröknar och kamrater så mycket att ibland får jag knappt med han hem. Såklart är han riktigt glad när jag hämtar honom efter en hel dag.
Min erfarenhet är att ett barn som går på dagis/förskola faktiskt blir mer utåt och inte lika blygt. Vi gick massvis på öppna förskolan för den sakens skull och det har gått smort. Vi känner däremot en med barn som började sent på dagis/förskola pga en del sjukdomar och det barnet är inte alls lika fram och nyfiken. Men barn är klart olika.

Våra skolor är en litteraturförskola vilket innebär att de faktiskt lär ut till barnen redan första dagen de börjar där.

Men i andra stycket kan jag hålla med dig. Jag anser att man enbart är ledig utan barn om det är akut för ens hem för att kunna leva i det. Låt oss säga värmen, vattnet eller dylikt som gör att man inte kan bo i det.
Annars får man lösa det med andra, de är fan enorma köer till dagis idag så man ska nyttja det på rätt vis.
Jag menar såklart inte att barn ska vara hemma hela tiden utan att gå i förskola, förskolan är bra och viktig för barnen men vad jag menar är att de inte måste vara där 40-50 timmar i veckan för att utvecklas, speciellt inte om föräldrarna inte jobbar/studerar de tider de har barnen på förskolan.

Om man vänder på det så tror jag inte det är bra för barnen att vistas 40-50 timmar i veckan på förskolan tex 07-17 mån-fre. Det ger en timme på morgonen med föräldrarna, ofta en ganska stressad timme och kanske 2,5-3,5 timmar på eftermiddagen innan läggdags. För många är detta normen och man kanske därför intalar sig själv att förskolan är jättebra för barnen för att det lugnar en.

Vi har en jättebra förskola, och mina barn trivs där hur bra som helst, men jag vill inte outsourca mer än absolut nödvändigt av mina barns vakna tid, speciellt inte för egen vinning. Det är som för en annan, man är trött efter en heldag på jobbet detsamma gäller för barnen på förskolan där det är högt ljud, konkurrens, bråk osv. Klart att 10 timmar är jobbigare än 8, 6 eller 4 timmar, skillnaden är att barnen kan inte välja. Sen förstår jag också att barnen genom förskolan förbereds inför vad som komma skall vilket är bra men som med det mesta finns det för och nackdelar.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du är född -72 är du årsbarn med "Barnstugeutredningen" som samma år lanserade ordet förskola. "Dagis" har alltså hetat förskola sedan 1972. Och ja, min mamma är förskolelärare. :crysmile:
Det tror jag inte din mamma är! Hon är nog nästan säkert förskollärare. Förlåt för petitessen
 
T twoody skrev:
Man ska självklart INTE utföra ärenden som kemtvätt eller klippning när man har sitt barn på dagis. Sen får du gå på läkarbesök.
Det är människor som jobbar med barnen och dom vill inte stå och jobba över för att korkade föräldrar ska klippa sig en fredag eller handla på bolaget.
Men nu pratade vi ju inte om att klippa sig en fredag mellan 19-22... Sedan förutsätter jag att schemaläggningen inte är sådan att någon jobbar övertid för att en förälder inne anmält att den är ledig. Det vore minst sagt underligt. Om man för en sekund bortser från vad reglerna säger, vad är det du anser är fel med att barnen leker på förskolan jämfört med att sitta i vagnen och titta i taket när jag klipper mig? Är det kostnaden eller principen? Personligen kan jag tycka att förskolan bör kunna erbjuda osubventionerad barnpassning när det faller utanför reglerna så är saken biff, men nu gör det inte det och då måste man tänja på gränserna lite.
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 2 till
  • Laddar…
tommib
M MarcusGust skrev:
Jag menar såklart inte att barn ska vara hemma hela tiden utan att gå i förskola, förskolan är bra och viktig för barnen men vad jag menar är att de inte måste vara där 40-50 timmar i veckan för att utvecklas, speciellt inte om föräldrarna inte jobbar/studerar de tider de har barnen på förskolan.

Om man vänder på det så tror jag inte det är bra för barnen att vistas 40-50 timmar i veckan på förskolan tex 07-17 mån-fre. Det ger en timme på morgonen med föräldrarna, ofta en ganska stressad timme och kanske 2,5-3,5 timmar på eftermiddagen innan läggdags. För många är detta normen och man kanske därför intalar sig själv att förskolan är jättebra för barnen för att det lugnar en.

Vi har en jättebra förskola, och mina barn trivs där hur bra som helst, men jag vill inte outsourca mer än absolut nödvändigt av mina barns vakna tid, speciellt inte för egen vinning. Det är som för en annan, man är trött efter en heldag på jobbet detsamma gäller för barnen på förskolan där det är högt ljud, konkurrens, bråk osv. Klart att 10 timmar är jobbigare än 8, 6 eller 4 timmar, skillnaden är att barnen kan inte välja. Sen förstår jag också att barnen genom förskolan förbereds inför vad som komma skall vilket är bra men som med det mesta finns det för och nackdelar.
Om vi nu ska fortsätta med detta så är/var mina barn, i de fall jag t.ex. har haft jourkomp, på förskolan kanske mellan 0900 och 1545-1600. De måste komma innan 0900 eftersom det ofta är utflykter och missar man det tåget så måste man leta upp barngruppen eller ha barnet hemma. Att hämta innan 1545 är som sagt ingen idé, barnen vill inte gå hem och blir bara arga med slutresultatet att vi inte kommer därifrån före 1600 ändå.

T twoody skrev:
Man ska självklart INTE utföra ärenden som kemtvätt eller klippning när man har sitt barn på dagis.
Varför inte? Är det något särskilt med de ärendena som gör att de är extra illa? Hur är det med dem som kan gå ifrån mitt under arbetsdagen för att göra de grejerna? Måste de åka och checka ut barnen under tiden?

T twoody skrev:
Det är människor som jobbar med barnen och dom vill inte stå och jobba över för att korkade föräldrar ska klippa sig en fredag eller handla på bolaget.
Det är inte någon som har sagt att man på jävelskap ska tvinga folk att jobba över. Självklart hämtar man barnen senast den tiden som är avtalad. Tills dess har någon i personalen ordinarie arbetstid eftersom systemet ser ut så. Visst är det skönt att få gå hem tidigt ibland men det ska betraktas som en oväntad bonus, inte som något självklart.

Jag får inte gå från mitt jobb före ordinarie arbetstids slut i de allra flesta fall. Oavsett om jag faktiskt har något att göra eller inte.
 
  • Gilla
PeppesBodega och 11 till
  • Laddar…
Sen är det väl ofta så att personalen inte bara ÄR där ändå utan att i en normal stad finns det säg 100 fast personal och 20 resurser som flyttar runt eller jobbar timmar där det för tillfället behöva. Dessa har så klart många timmar när ordinarie vill vara lediga och få arbetstimmar när det är många sjuka barn... Så att kostnaden för personal finns oavsett om ditt barn är där eller ej stämmer inte till 100%.

När det gäller förskolans kvalitet är det intressant hur otroligt givande, stimulerande, lärorik och bra förskolans pedagogik och miljö är när personalen vill ha höjda löner och status men hur otroligt undermålig och underlägsen den är jämfört med ”följa med pappa på Ica maxi en fredag 16.00” ;-)

Det handlar förstås ENBART om kronor och ören från kommunens sida, om minskad arbetsbörda och lugnare tempo på avdelningen från personalens sida. absolut inte om barnens bästa

Det jag i så fall hellre skulle se är en timkostnad för extra tid. Denna kan motsvara merkostnaden per barn och timme och kan jämföras med barnvakt. Vill man betala för 3 timmar extra i veckan, stöka undan handling, frissan, pilsner, afterwork eller vad det nu är och ha en bra, givande och säker barnvakt så är det upp till var och en. Dessutom kan lokalerna nyttjas fler timmar och borde generera lite mindre kostnader för kommunen.
 
  • Gilla
Lenamajan och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om vi nu ska fortsätta med detta så är/var mina barn, i de fall jag t.ex. har haft jourkomp, på förskolan kanske mellan 0900 och 1545-1600. De måste komma innan 0900 eftersom det ofta är utflykter och missar man det tåget så måste man leta upp barngruppen eller ha barnet hemma. Att hämta innan 1545 är som sagt ingen idé, barnen vill inte gå hem och blir bara arga
Har du jour så är det väl bara att lämna så klart då man när som helst kan bli inkallad. Men det sista vet jag inte, klart att de inte vill gå hem om de är mitt i en lek. Men barnen bestämmer väl inte? Hade mina barn bestämt hade vi vart på badhuset varje dag, ätit godis varje dag, borsta tänderna hade inte vart nödvändigt och sova hade vart helt onödigt. Mina barn blir ibland också ledsna/besvikna/arga om man enligt de hämtar för tidigt men det brukar inte hålla i sig i mer än kanske 5-10 min max sen är det oftast bara kul att pappa hämtade tidigt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
tommib
När jag har jour är jag på sjukhuset. Min inställelsetid är typ fyra minuter på larm, helst mindre. En del kollegor vågar inte ens klä av sig när de lägger sig i jourrummet. Jag gör det men är väldigt snabb på att klä mig.

Jag pratar om jourkomp, dvs ledighet som jag har för att jag har jobbat nätter/helger/kvällar. Jag pratar inte heller om den jourkomp jag har direkt i anslutning till nattpassen. Då är barnet/barnen definitivt på dagis för då sover jag.

Jag besvärar inte kommunen med krav på barnomsorg på helgerna, när jag också jobbar, eftersom jag lyckligtvis har en partner som inte gör det. Varför ska jag inte ha möjlighet till att göra saker själv bara för att mina lediga dagar infaller på andra dagar än lördag och söndag?

Apropå hämtningstid så väljer jag mina strider. Det gör säkert du också. Om jag kan välja att hämta lite senare och då få med mig ett barn som lekt färdigt för att kompisarna också börjar gå hem direkt istället för att tjafsa och jaga ett barn som absolut inte vill gå hem så väljer jag det senare. Alla gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Jobbar man skift eller som i ditt fall så har man normalt sätt rätt att lämna sina barn på förskolan under veckan som vilken mån-fre anställd som helst, alltså inga problem.

Jag skiljer mig nog något vid hämtning, jag hämtar gärna så tidigt jag kan. Men det beror nog på att jag sällan har möjlighet att hämta då min sambo jobbar deltid och ofta "hinner först" så jag ser det som en lyx att hämta och älskar det mötet jag har med barnen i och med hämtningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S
Helt OK!
Du har betalt för platsen på heltid MÅNGA ggr om ifall du jobbar o har en normal lön, så länge kommuner kan lägga en halv miljon kr rakt ner i fickan på en konsult för att ställa sig på torget o spela in stadens ljudprofil med en mikrofon så betalar vi alldeles för mkt skatt :) och det inkluderar såklart barnomsorgen.
 
  • Gilla
  • Älska
Alebaleportocale och 5 till
  • Laddar…
en pappa som arbetar till sjöss på vår förskola får lämna 9-14 de veckor han är i land. Det är de tider det är full bemanning och de fokuserar på pedagogisk verksamhet, går i skogen osv. Så viss rätt till fsk har man på "komptid", men det ser säkert olika ut över landet.
 
Det här verkar vara ett ämne som berör många.
När jag lämnade mina barn vid förskola knappt fyllda ett så var det många som tyckte att jag gjorde helt fel. Sen var det samma föräldrar som hade sina barn länge på förskola när de väl började gå där. Jag tyckte att vissa barn var där mellan sju på morgonen till 18 på kvällen. Trots långa arbetsdagar för både mig och min fru så är det ytterst sällan mina barn har varit på förskola längre än 30 timmar per vecka. Är man ensamstående kan det innebära problem. Men är man två så går det ofta att ordna till.
 
Att bygga hus åt sig själv och hugga i skogen så man har någonting att bygga av och värma med är precis lika viktiga inkomstbringande arbeten som lönearbete. Allt skall göras på ett eller annat vis antingen med eget arbete eller med pengar och om man är periodvis undersysselsatt med lönearbete och har penninginkomster därefter så gäller det att bygga och arbeta i skogen själv om man skall ha råd med något annat boende än billigast billiga hyreslägenhet delfinansierad med bostadsbidrag.

Så är det bara......... och det är inte alltid lämpligt att ha småbarn med sig i sådant arbete och då behövs följaktligen möjligheten att ha dem på dagis. Jag började hänga efter pappa i sådant arbete i dagisåldern men alla har inte den fallenheten och det intresset som jag hade och framför allt så går det inte att ha mer än en unge med sig i gången då man arbetar med sådant. Alla har inte mor- eller farföräldrar som kan ställa upp.

Nu har jag inga egna barn men rent allmänt så tycker jag precis som MarcusGust att det finns en massa överdrifter och självbedrägerier i det här då folk tror att barn måste vara på dagis för att utväcklas.
Jag är född -81 och hör därmed till en av de första årsklasserna här i byn där alla förväntades gå i dagis. Jag var inte i något dagis. Med facit i hand lärde jag mig mycket som de flesta av mina jämnåriga missade och som jag har haft mycket stor nytta av som vuxen. Socialt klarar jag mig lika bra som någon annan även om jag inte är särskilt välslipad och likriktad och hjärntvättad.........
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Det tror jag inte din mamma är! Hon är nog nästan säkert förskollärare. Förlåt för petitessen
Tekniskt sett är hon pensionär, så vi har fel båda två..... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Som ensamstående med ett barn 12 dagar av 14 utnyttjade jag aldrig förskolan utöver arbetstid/studier. Vid renovering fick hon vara med bortsett från när det var olämpligt, då var hon med kompis eller morfar. En del fick vänta tills hon blev äldre, allt går inte att göra då barnen är små.

Med risk för att låta präktig, jag älskar henne och ville att hon skulle vara med mig så mycket som möjligt.
Jag älskar mina barn till den milda gräns att morfar aldrig får passa... man vill ju vara med sina barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.