Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
P Pibben skrev:
Och frun då? Som är lagar mat och städar istället för att bygga? Ska det också räknas som arbete...
Självklart. Det borde även vara pensionsgrundande.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag lämnade aldrig inkomstuppgift till förskolan. Jag kryssade bara i att jag accepterade maxtaxan. En period arbetade jag få timmar, resterande timmar jagade jag nya uppdrag, tränade och gjorde några små renoveringar på huset. Barn på dagis mellan 8 och 16.
javisst, det alternativet finns också men poängen var väl att man inte lämnar uppgift på momsen på varor man köpt.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
P Pibben skrev:
Och frun då? Som är lagar mat och städar istället för att bygga? Ska det också räknas som arbete (och därmed moraliskt ger rätt att ha barnen i förskolan)? Eller är det bara "manliga" sysselsättningar som husbygge och skogshuggning som gör det?

(Jag vet att jag generaliserar, men ni ser min poäng.)
Obetalt hemarbete är en oerhört värdefull produktion sett ur samhällets perspektiv som av ingen särskild anledning valts bort från BNP-beräkningen. För att inte tala om barnfostran, som kan ha oerhört stora negativa effekter om den utförs av en klåpare till förälder. Dessa aktiviteters sanna värde kan man lätt få genom att helt enkelt leja ut dem.

Det sagt har ju någon någonstans bestämt att man har rätt till skattesubventionerad barnpassning enbart när man själv gör något som räknas in i landets totala produktion. Och då är hembyggande inte en av de grejerna. Alltså är det inte OK i statens mening. Själv tycker jag att det är absolut OK, du producerar något (som dessutom sedan kommer att skattas på när det säljs), alltså bör det inte bara "vara OK" utan även explicit tillåtas.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vanligtvis redovisar man inte moms när man lämnar en inkomstuppgift till förskolan. Dessutom skulle ju det gynna de som har miljoner sparat och inte jobbar. Lite konsumtion och moms inbetalt så kvalificerar man sig till förskoleplats.
Skatt som skatt. Hur detta redovisas är av akademisk karaktär. Moraliskt skattar man.

För övrigt anser jag inte ett husbygge som ”lite konsumption”. Det är nog så mycket konsumption som de flesta kan nå upp till privat.

Om det är tidsaspekten som oroar dig ( d.v.s de som lägger pengar på hög och ”skattar” senare vid konsumption) så sker ju sådant hela tiden. De flesta av oss ”nyttjar” ju skattemedel när vi är unga och går i skolan men förväntas betala in senare när vi förvärvsarbetar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ur samhällets ekorrhjuls-perspektiv är det såklart bäst att så mycket verksamhet som möjligt bedrivs i förvärvsarbete.
Helst ska två föräldrar komma hem trötta... under dagen har deras barn fått PK-utbildning från 1 års ålder av legitimerade pedagoger som kan allt om värdegrunder och styrdokument.
Huset är städat och fint med hjälp av en RUT-tjänst.
...vips så är BNP maximerat och alla har sitt definierade värde.
 
  • Haha
  • Älska
Stall Tostaryd och 3 till
  • Laddar…
E
Om jag måste fixa nåt hemma, tar jag ledigt från jobbet och utför det när barnen är i skolan/på dagis. Annars blir det inte gjort. Vilken lag bryter jag emot? Vem skulle fått mina barns dagisplats dom dagarna?

Nån skrev också att det inte ens är ok att stanna förbi o handla mat efter jobbet innan jag hämtar barnen från dagis? Måste jag först hämta barnen sen åka tillbaks t affären? Hur miljövänligt är det? Vem tar skada av det?
 
  • Gilla
linuhage och 6 till
  • Laddar…
engs
E erkka skrev:
Nån skrev också att det inte ens är ok att stanna förbi o handla mat efter jobbet innan jag hämtar barnen från dagis? Måste jag först hämta barnen sen åka tillbaks t affären? Hur miljövänligt är det? Vem tar skada av det?
Är man ensamstående förstår jag det är betydligt besvärligare pussel, vi kör så att frugan åker hemifrån tidigt mot sitt jobb, jag lite senare och lämnar på mornarna (om jag inte är ute på jobbresa). Frugan slutar därmed tidigare än mig och hämtar. Så kan jag handla på eftermiddagen, utan att barnen är på dagis mer än vanligt.

Hur gör ni med tiderna när ni hämtar senare vid t.ex. handling? Säger ni till innan att ni kommer senare just den dagen eller en stående dag i veckan med senare hämtning? Vi har, ivf på papperet, ganska strikta lämna/hämta regler, dvs man ska följa de tider man lämnar in. Schemat ska in... om det är veckan innan eller så vid ändringar, vi har ganska regelbundna rutiner så inget vi behöver justera så ofta.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Aldrig i satans helvetet att jag hade hämtat barnen på dagis för att ta med dem på diverse ärenden.
Aldrig heller att vårt dagis hade krävt det. Barnen har det bättre på dagis än att följa med stressade föräldrar på vardagsbestyr.
 
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
För barn i förskolan är det skollagen 8 kap 5:e paragrafen som gäller:

”Barn ska från ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har eget behov på grund av familjens situation i övrigt.”

Samma skrivning finns i 14:e kap för fritidshem.

Kontentan är att kommunen inte behöver erbjuda omsorg för mer än detta och det finns väl utarbetad praxis för vad som gäller i praktiken som flera redovisat i tråden.

Är barnen i skola har de skolplikt, då får du göra precis vad du vill.

Det är bara tramsigt att använda miljöargument eller att de har det bättre på dagis. I det senare fallet så är man dessutom väldigt fel ute med vad syftet med förskola/fritids är. Är familjen så stressad att barnen inte kan vara med o handla så ska man nog tänka om kring vad som är viktigt.

Till syvende och sist är det också en resursfråga för kommunen. För det enskilda fallet spelar det naturligtvis ingen roll men i ett större perspektiv blir det snabbt stora pengar om reglerna inte efterlevs.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 13 till
  • Laddar…
E
engs engs skrev:
Är man ensamstående förstår jag det är betydligt besvärligare pussel, vi kör så att frugan åker hemifrån tidigt mot sitt jobb, jag lite senare och lämnar på mornarna (om jag inte är ute på jobbresa). Frugan slutar därmed tidigare än mig och hämtar. Så kan jag handla på eftermiddagen, utan att barnen är på dagis mer än vanligt.

Hur gör ni med tiderna när ni hämtar senare vid t.ex. handling? Säger ni till innan att ni kommer senare just den dagen eller en stående dag i veckan med senare hämtning? Vi har, ivf på papperet, ganska strikta lämna/hämta regler, dvs man ska följa de tider man lämnar in. Schemat ska in... om det är veckan innan eller så vid ändringar, vi har ganska regelbundna rutiner så inget vi behöver justera så ofta.
engs engs skrev:
Är man ensamstående förstår jag det är betydligt besvärligare pussel, vi kör så att frugan åker hemifrån tidigt mot sitt jobb, jag lite senare och lämnar på mornarna (om jag inte är ute på jobbresa). Frugan slutar därmed tidigare än mig och hämtar. Så kan jag handla på eftermiddagen, utan att barnen är på dagis mer än vanligt.

Hur gör ni med tiderna när ni hämtar senare vid t.ex. handling? Säger ni till innan att ni kommer senare just den dagen eller en stående dag i veckan med senare hämtning? Vi har, ivf på papperet, ganska strikta lämna/hämta regler, dvs man ska följa de tider man lämnar in. Schemat ska in... om det är veckan innan eller så vid ändringar, vi har ganska regelbundna rutiner så inget vi behöver justera så ofta.
så klart vi har strikta tider inrapporterade. Vi har enligt schemat tid på dagis mellan 08:00 och 17:00. Hämttiden har aldrig överskridits utan hämtning sker nästan alltid mellan 15:50 och 16:20. Ev snabbhandling som görs innan barnen hämtas är för att kunna laga middag/klara kvällen då frun jobbar skift (kvällar/nätter/morgnar vardag som helgdag). Men vad jag förstod var detta inte ok heller enl vissa.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är det någon som sitter nu och skriver på detta eller andra forum innan ni hämtat barnen? Ajabaja om det inte är avlönat arbete.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
P Pibben skrev:
Nu som anser att pedagogiken och skolplanen rättfärdigar att skicka barnen till förskolan, gör ni det för att ni faktiskt tror på det eller som en ursäkt för att få "gratis" barnpassning?

Eller om vi säger såhär: Om förskolan INTE hade pedagogiska inslag, skulle ni då hålla barnen hemma?
Det viktigaste är vad mitt barn trivs bäst med. I andra hand vad som är bra, så som undervisning. Om hon (som det är i mitt fall) trivs väldigt bra på förskolan så är det skäl nog att låta henne njuta av det.

P Pibben skrev:
Och frun då? Som är lagar mat och städar istället för att bygga? Ska det också räknas som arbete (och därmed moraliskt ger rätt att ha barnen i förskolan)? Eller är det bara "manliga" sysselsättningar som husbygge och skogshuggning som gör det?

(Jag vet att jag generaliserar, men ni ser min poäng.)
Självklart tycker jag det är ok att lämna barnet på förskolan för att städa hemma om man vill det. Att städa med en 1,5-åring hemma tar uppskattningsvis 5x så lång tid. Och att städa hemma är bra mycket mer "riktigt arbete" än det låtsasjobb jag har på kontor...
 
  • Haha
  • Wow
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Men vad jag förstod var detta inte ok heller enl vissa.
Nej, det är tydligt i reglerna att det inte är okej. Nog har det hän att man har sprungit i för någon enstaka vara. Men normal handling sker inte när barnen är på dagis. Det är självklart. Barnomsorgen gäller för förvärvsarbete och studier. Läkar/tandläkarbesök under normal arbetstid tycker nog alla är okej, men det är nog egentligen inte rätt. Men det funkar ju inte annars. Handla kan man göra med barn, och behöver inte göras ofta med lite planering.
 
  • Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S johd01 skrev:
Aldrig i satans helvetet att jag hade hämtat barnen på dagis för att ta med dem på diverse ärenden.
Aldrig heller att vårt dagis hade krävt det. Barnen har det bättre på dagis än att följa med stressade föräldrar på vardagsbestyr.
Men så bra då, att dina grannar gladeligen betalar för din bekvämlighet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är tydligt i reglerna att det inte är okej. Nog har det hän att man har sprungit i för någon enstaka vara. Men normal handling sker inte när barnen är på dagis. Det är självklart. Barnomsorgen gäller för förvärvsarbete och studier. Läkar/tandläkarbesök under normal arbetstid tycker nog alla är okej, men det är nog egentligen inte rätt. Men det funkar ju inte annars. Handla kan man göra med barn, och behöver inte göras ofta med lite planering.
Jag förstår inte att flera är så kategoriska. Att åka hem från jobbet, handla på vägen, hämta barnen och åka hem. Hur är det en så otänkbar följd? Har ingen långt till affären från förskola och hem?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.