Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Eftersom det i vårt samhälle bara är legitimerade pedagoger som är betrodda att indoktrinera - jag menar uppfostra och utbilda - våra barn, så borde väl dom flesta tycka att det är OK att barnen är på förskolan även om förälder är hemma... eller?
(undrar bara vem dom 56% som svarar nej representerar)
 
  • Gilla
kalvisen och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Eftersom det i vårt samhälle bara är legitimerade pedagoger som är betrodda att indoktrinera - jag menar uppfostra och utbilda - våra barn, så borde väl dom flesta tycka att det är OK att barnen är på förskolan även om förälder är hemma... eller?
(undrar bara vem dom 56% som svarar nej representerar)
För din vetskap så är det inte bara legitimerade pedagoger som uppfostrar och utbildar ditt barn. Det är en blandning av legitimerade förskolepedagoger och barnskötare. Och kan garantera dig att bara för du är legitimerad så gör du inte ett bättre jobb än en som gått 3 år på barn och fritid.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Och kan garantera dig att bara för du är legitimerad så gör du inte ett bättre jobb än en som gått 3 år på barn och fritid.
Eller vilken annan person som helst. Till exempel, -en förälder!
 
  • Gilla
Steeldragon och 5 till
  • Laddar…
tommib
Nej, men pricipiellt har samhället uttryckt åsikten att det krävs tre års högskolestudier för att ta hand om barn 1-6 år, om det görs inom barnomsorgen. Annars kan vem som helst göra det. Faktum är att de som tycker att barnen ska stanna hemma om man är ledig anser att just vem som helst kan ta hand om barnen.

Personligen har jag mycket hellre en engagerad och varmhjärtad person på avdelningen än någon som gått tre år på universitet och kan rabbla innehållet i något grupparbete som gjordes men som inte tycker om barn egentligen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Eftersom det i vårt samhälle bara är legitimerade pedagoger som är betrodda att indoktrinera - jag menar uppfostra och utbilda - våra barn, så borde väl dom flesta tycka att det är OK att barnen är på förskolan även om förälder är hemma... eller?
(undrar bara vem dom 56% som svarar nej representerar)
Frågan var "Är det OK..." inte "Tycker du att det är OK" eller "Borde det vara OK". Och svaret på den ställda frågan är Nej :)
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
M
Vissa av dom här frågeställningarna blir ibland lite svåra att besvara för att man inte har tänkt sig vissa scenarion från kommunens sida.
Tex. om jag är hemma och vabbar, då måste jag lämna sjukintyg till försäkringskassan efter en vecka, men om jag struntar i att ta ut ersättningen, vad gäller då? Vad säger min arbetsgivare? Har den med det att göra?

Alla frågeställningar grundar sig på att man måste arbeta för att få lön. Att nån är hemma (frånsett semester, sjukskrivning osv.) utan ersättning från ett system finns inte i stadgarna, så den frågeställningen existerar inte enligt kommunen. Så att regga en enskild firma och jobba på egen fastighet, den frågeställningen finns naturligtvis inte i kommunens värld då man måste ha nån form av ersättning om man inte lönearbetar. Och har man firma så förutsätter naturligtvis kommunen att där ska rulla in pengar och ett arbete utförs.

Har haft denna diskussionen med flera som sysslar med daytrading och har barn. Bara att regga en enskild firma med nån form av inriktning så har man samma rättigheter som alla andra med eget företag. Även om man bara sitter hemma framför köksbordet och klickar på sin dator. Rätt eller fel, moraliskt tveksamt, men enligt systemet så gör man inget fel.

Personligen så vill jag tillbringa all form av ledig tid med mina barn såklart. Att vara hemma och greja med något projekt och lämna barnen på förskolan känns bara så fel. Det är ju ingen produkt jag skaffat som jag lämnar bort när jag har annat roligare för mig. Då får jag antingen skita i projektet eller hitta annan lämplig barnvakt om barnen inte kan vara med.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ska vi väga in skatt och liknande i diskussionen så är jourkomp (min vanligaste anledning till att vara hemma) inarbetad tid på kvällar/nätter/helger och jag betalar definitivt skatt på den.
För mig samma sak. Jourkomp är enda gången barnen är på förskolan och jag hemma. Har själv inte reflekterat över att det inte skulle vara OK men har fått syrliga kommentarer från förskolan vid några tillfällen. Uppenbarligen är denna fråga ett polariserande, av svaren ovan att döma.
 
  • Gilla
Jaxxx och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det är uppenbarligen känsligt. Jag har aldrig fått några sura kommentarer men jag pratar inte heller om vad jag gör på dagarna med personalen.

Nu forskar jag inte för tillfället men om jag skulle göra det så skulle även det ske på komptid och då kan man definitivt inte ha barnen med. Då gör jag ett arbete som är oavlönat och potentiellt samhällsnyttigt men ska då inte få ha barnen på förskola?

För tillfället är jag föräldraledig med minstingen och har då en kille som fyller sex om ett par veckor också. Han är hemma på fredagarna pga reglerna. Detta är inte optimalt då minstingen är väldigt krävande just nu och jag kan inte ge den större killen den uppmärksamhet han behöver. Ur hans synvinkel hade han mått mycket bättre av att få leka med sina kompisar på dagis istället för att hänga med mig på massa småbarnsvänliga aktiviteter (eller bara vara hemma pga sjukdom).
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 8 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
....Och kan garantera dig att bara för du är legitimerad så gör du inte ett bättre jobb än en som gått 3 år på barn och fritid.
Du slår in öppna dörrar. Det tycker jag också.
Mitt inlägg var mer "samhällsreflekterande retoriskt".
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller vilken annan person som helst. Till exempel, -en förälder!
Ja minst en förälder som kan byta blöja sjunga och stoja. En stel pappa hade jag inte velat ha som passar barnen ;)
 
Om ni på riktigt tror att era barn har det bättre på förskolan än hemma eller att de måste vara där för att ”de behöver sina kompisar” eller pga läroplan eller liknande så måste ni ju ha bott under en sten de sista 30åren! Och argumentet att man betalar ju för det! HERREGUD! Man betalar ungefär 10-15% av vad det faktiskt kostar! Skulle man ha betalat allt själv skulle avgifterna vara mellan 120-180 000kr per år och barn. Många förskolor är underbemannade och har alldeles för mycket barn/personal i kombination med allt för lite utbildad personal. Att tro att sina barn har det bättre i en grupp om tex 18 barn på 3 vuxna än hemma är ju helt snett. Många perioder under dagen är de dessutom kanske bara 2 vuxna på 18 barn pga rast, planering osv.

Självklart kan det finnas barn som har det bättre på förskolan än hemma, men då har dom nog inte en allt för bra situation hemma.

tycker det är förbannat fult att belasta samhället, skattebetalare, och framförallt personalen på förskolan genom att lämna sina barn där för att man själv ska roa sig och få lite ”egentid”. Har man skaffat barn så bör man inse att man själv bär ansvaret för det barnet och inte försöka överlämna detta till förskolan! Det är ren och skär lathet av föräldrar att lämna sina barn utöver de tider som är godkända eller utöver de tider man jobbar.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Molehill och 40 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det är uppenbarligen känsligt. Jag har aldrig fått några sura kommentarer men jag pratar inte heller om vad jag gör på dagarna med personalen.

Nu forskar jag inte för tillfället men om jag skulle göra det så skulle även det ske på komptid och då kan man definitivt inte ha barnen med. Då gör jag ett arbete som är oavlönat och potentiellt samhällsnyttigt men ska då inte få ha barnen på förskola?

För tillfället är jag föräldraledig med minstingen och har då en kille som fyller sex om ett par veckor också. Han är hemma på fredagarna pga reglerna. Detta är inte optimalt då minstingen är väldigt krävande just nu och jag kan inte ge den större killen den uppmärksamhet han behöver. Ur hans synvinkel hade han mått mycket bättre av att få leka med sina kompisar på dagis istället för att hänga med mig på massa småbarnsvänliga aktiviteter (eller bara vara hemma pga sjukdom).
haha tror du personalen på förskolan kan ge han mer uppmärksamhet än dig då? De har kanske 5-7 barn per vuxen och du 2. Får inte ihop den matematiken.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
tommib
Den åsikten får väl stå för dig.

När jag tittar på hur min son interagerar med andra på förskolan så är det sällan behov av pedagoger alls. De leker fint själva och pedagogerna behövs bara ibland. De står oftast och småpratar i klungor på gården.

Tror du att jag kan ge ett barn 100% uppmärksamhet hela tiden hemma? Vad får dig att tro att han ens behöver det? Hemma är frågan ofta om han får gå till en kompis eller om någon kompis får komma över.

Självklart får han vara med när han vill, på hans villkor. Det är dock inte alltid lämpligt och då får han veta det. Inga problem alls med det.

Om du tar en titt historiskt på hur barnuppfostran har gått till så har det varit antingen hårt arbete från späd ålder eller på lite senare tid lek själva med jämnåriga utan särskilt många vuxna. Att vara med sina barn 24/7 är något som dykt upp i modern tid och betraktas som någon slags statusmarkör.

Personligen är jag uppvuxen med två hårt arbetande/studerande föräldrar. Att komma hem och hitta en lapp som sa "Jag sover, ska jobba natt. Mat finns i kylen och pengar i burken" var inget konstigt. Från början, typ 7-8 års ålder så var det färdiglagad mat som skulle värmas, lite senare fick man laga maten själv så att den var klar tills den andra föräldern kom hem. Inget problem och det gjorde mig självständig från tidig ålder.
 
  • Gilla
CeciliaPepe och 18 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den åsikten får väl stå för dig.

När jag tittar på hur min son interagerar med andra på förskolan så är det sällan behov av pedagoger alls. De leker fint själva och pedagogerna behövs bara ibland. De står oftast och småpratar i klungor på gården.

Tror du att jag kan ge ett barn 100% uppmärksamhet hela tiden hemma? Vad får dig att tro att han ens behöver det? Hemma är frågan ofta om han får gå till en kompis eller om någon kompis får komma över.

Självklart får han vara med när han vill, på hans villkor. Det är dock inte alltid lämpligt och då får han veta det. Inga problem alls med det.

Du skriver ju själv att du inte kan ge han den uppmärksamhet han behöver... det är ju inget jag har hittat på! Om han behöver 100% eller 5% uppmärksamhet har jag ingen aning om, jag vet bara det du skrev att du inte kan ge han den uppmärksamhet han kräver.

Pedagogerna behövs bara ibland haha ok, har du med i verksamheten och sätt en hel dag? Eller kanske en hel vecka? Om förskolan hade fungerat utan pedagoger är jag tämligen säker på att man inte hade haft några anställda

såg nu att du hade redigerat.

Det är väl ingen som säger att man skall vara med sina barn 24/7. Jag tycker dock att det är naivt och tro att barnen har det så jävla bra på förskolan.

jag sitter själv i styrelsen på vårt föräldrakooperativ och är med och jobbar vissa dagar i verksamheten samt att min sambo är förskollärare (kommunalt) så jag har viss erfarenhet om hur det kan se ut. Och framförallt har jag erfarenhet om hur min sambo kan se ut efter en dag på jobbet. Att folk lämnar mer än de timmar de har rätt till, fuskar med hämt och lämntider, lämnar när de är lediga osv är ett stort problem för verksamheten och det märks på min sambo som är den som får betala för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Fast vi behöver kanske inte gå in i detaljer som vem uppfostrar barnen bäst i den här diskussionen. Då är det snart flera tusen inlägg.......Där har alla sin saliga tro om vad som är bäst........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.