Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
kisumisu
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag höll alltså med dig :D(y) Det som va deppigt va att man ska behöva ursäkta att det är bättre för barnet på förskola än på en byggarbetsplats.
Såg nu att jag skrev fel, förlåt. Var nog lite trött.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
N newbee skrev:
Att lämna barnen på förskolan och sedan göra göra något annat är det samma som skattefinansierad barnpassning. Avgiften du betalar månadsvis täcker endast en bråkdel av den egentliga kostnaden. Det spelar ingen roll om du renoverar, handlar, tränar eller går på bio, eftersom det är fortfarande skattefinansierad barnpassning.
Håller med. Om man ska följa reglerna till 100%, hur fungerar det om man inte har någon schemalagd och betald lunchrast? Om jag går och tränar på min obetalda lunchrast, gör jag fel då?
 
N newbee skrev:
Att lämna barnen på förskolan och sedan göra göra något annat är det samma som skattefinansierad barnpassning. Avgiften du betalar månadsvis täcker endast en bråkdel av den egentliga kostnaden. Det spelar ingen roll om du jobbar, renoverar, handlar, tränar eller går på bio, eftersom det är fortfarande skattefinansierad barnpassning.
FTFY ;)
 
kisumisu
Okarlsson Okarlsson skrev:
Barn är underbara och just mitt råkar vara det vackraste världen skådat. Med det sagt så är hon allt annat än effektiv när det gäller att städa och hon gör mig oändligt mycket mindre effektiv samtidigt. Hur är detta svårt att förstå? Att jag skulle avstå denna gudagåva bara för att jag är ärlig med att jag är effektivare med städningen när hon inte är med (och jag avskyr att städa) är tamejf*n det dummaste jag hört! Heppåre!
Precis.

Sedan är ju alla barn olika och har olika behov.

Man blir lite smått skrämd också när man läser att en jobbar på förskola och säger att det inte är bra där.
 
  • Gilla
LG1
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men om barnen är mindre än heltid på dagis och föräldrarna jobbar heltid, då är det ju frågan om hur man fördelar tiden. Inte att man utnyttjar förskolan mer än någon annan i motsvarande situation. Alla har vi olika arbeten, tider, geografisk läge på hem vs affärer. Är det bättre att föräldrarna gör på ett ooptimalt sätt och jobbar mindre, har barnen längre tid på förskolan och inte kan uträtta ärenden än att man optimerar och minimerar tid på förskolan, jobbar 100 procent, ser till att lösa sina saker som är svåra eller omöjliga att göra med barnen? Jag förstår inte hur man lurar systemet om man jobbar heltid och har barnen mindre än heltid på dagis. Om man lämnar barnen 12h på dagis för regelbundet övertidsarbete eller ärenden/nöjen pratar vi om något annat...

Hur ska skiftarbetare eller som exemplet med sjömannen fungera i praktiken om denne inte kan göra ärenden en vardag iom han jobbar på helgen eller kvällen... Då får vi ha ett ännu dyrare nattis och helgis. Nej just det, då är ju hans respektive hemma. Kontentan är att skiftarbete leder till att förskolan inte behövs för dessa familjer?!?
Men va fan? Inte kan göra ärenden? Att det är mer opraktiskt att ha med sig barnen på ärenden än att inte ha det får nog ses som otvistigt. Knappast omöjligt. Ska barnen aldrig träffa denna förälder då eller i och med att hen jobbar kvällar/helger och måste lämna barnen på förskolan för att göra ärenden när hen är ledig? Att vara ledig från arbete som förälder betyder att man har hand om sina barn, även om man råkar jobba skift, det trodde jag ändå alla som skaffade barn var införstådda med.

Sen finns det VISSA undantag för barn som har föräldrar som i princip alltid jobbar om varandra. Då kan förskolan vilja att barnet ändå är några timmar på förskolan för att inte missa för mycket i den pedagogiska verksamheten. Men då snackar vi knappast 8-10 timmar om dagen.

Och återigen, det är inte systemet du gör en tjänst som förälder när ditt barn är kortare timmar på förskolan, det är barnet.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu är det ju inte det jag menar, utan snarare att barnen ska stöpas in i den svenska modellen, jante, inte frågasätta var skattepengar går osv. Subtila gliringar hela tiden.
Aha. Men då måste de ju även gå på föräldrarna med. De kanske lyckas med 2000 tals föräldrar men 80 tal då? Tycker nog att majoriteten av alla människor i landet ifrågasätter numer. Eller de har du missat i media?

Har du bättre alternativ för oss som måste jobba? Mitt alternativ är att antingen jobba heltid eller så kan jag lämna in avskedsansökan =) Att ha råd med personlig barnpassning enligt ens egna åsikter funkar bara för högavlönat folk.

Forestgrove Forestgrove skrev:
Håller med. Om man ska följa reglerna till 100%, hur fungerar det om man inte har någon schemalagd och betald lunchrast? Om jag går och tränar på min obetalda lunchrast, gör jag fel då?
De flesta har obetald rast med minst en timme per dag. Det är din tid att vila upp dig på arbetsplatsen, och din fria vilja att göra vad du vill. Du drar det bara löjligt långt nu.
 
  • Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De flesta har obetald rast med minst en timme per dag. Det är din tid att vila upp dig på arbetsplatsen, och din fria vilja att göra vad du vill. Du drar det bara löjligt långt nu.
Jo jag vet att jag gör det. Jag vill bara veta vad som faktiskt är rätt eller inte när vi i denna tråden ändå går på djupet när det kommer till sånt här.

Om jag ska fortsätta dra det löjligt långt - är det då även okej om jag lägger min återhämtningspaus i slutet av dagen, där jag passar på att storhandla på vägen hem?
 
Forestgrove Forestgrove skrev:
Jo jag vet att jag gör det. Jag vill bara veta vad som faktiskt är rätt eller inte när vi i denna tråden ändå går på djupet när det kommer till sånt här.

Om jag ska fortsätta dra det löjligt långt - är det då även okej om jag lägger min återhämtningspaus i slutet av dagen, där jag passar på att storhandla på vägen hem?
Nej, du får normalt arbeta max fem timmar i rad, sedan ska du ha rast (praxis i minst 30 minuter). Detta gäller även om du arbetar över på kvällen, dvs du kan behöva ta en rast innan du jobbar klart om du hade lunchrast tex 11.30 till 12.00 och arbetar efter 17.00. Det senare slarvas det mycket med, men vanligt är att 30 min lunchrast dras av på tiden vare sig jag tar rast eller inte.
Men dagiset struntar i hur dags du tar din rast. Det är andra regler jag skriver om.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej, du får normalt arbeta max fem timmar i rad, sedan ska du ha rast (praxis i minst 30 minuter). Detta gäller även om du arbetar över på kvällen, dvs du kan behöva ta en rast innan du jobbar klart om du hade lunchrast tex 11.30 till 12.00 och arbetar efter 17.00. Det senare slarvas det mycket med, men vanligt är att 30 min lunchrast dras av på tiden vare sig jag tar rast eller inte.
Men dagiset struntar i hur dags du tar din rast. Det är andra regler jag skriver om.
Ah, bra info! Tack!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis.

Sedan är ju alla barn olika och har olika behov.

Man blir lite smått skrämd också när man läser att en jobbar på förskola och säger att det inte är bra där.
Exakt. Och vi får väl unna alla engagerade föräldrar i dem här tråden antagandet att de gör det som de tror i längden är bäst för deras barn.

Alternativet är att anta att reglerna är optimalt utformade för att barnen ska bli så lyckliga som möjligt (trots att de alla är olika) :sweat:
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Forestgrove Forestgrove skrev:
Jo jag vet att jag gör det. Jag vill bara veta vad som faktiskt är rätt eller inte när vi i denna tråden ändå går på djupet när det kommer till sånt här.

Om jag ska fortsätta dra det löjligt långt - är det då även okej om jag lägger min återhämtningspaus i slutet av dagen, där jag passar på att storhandla på vägen hem?
Nej. Men det har inte med förskolan att göra. Det har med arbetsregler att göra. Du får inte förlägga din rast i slutet av ett arbetspass och således gör du 2 fel istället för ett. Max 5 timmar får du arbeta innan du tar din rast. Förutsatt att du är anställd då, och inte egen företagare.
Tror nog de flesta bor för långt för att köra hem på middan dessutom och skulle man bo nära så tror jag mest du gör skada om du går dit till dagis under din rast.
Men på riktigt, om man kör inom affären som tar ca 5-10 minuter så kan jag ändå lova dig att ingen någonsin skulle påpeka det ens. Storhandla får du sköta efter du hämtat barnet =)
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du är född -72 är du årsbarn med "Barnstugeutredningen" som samma år lanserade ordet förskola. "Dagis" har alltså hetat förskola sedan 1972. Och ja, min mamma är förskolelärare. :crysmile:
Ja, dagis och förskola är ju synonymt med varandra. På den gamla tiden betydde dagis daghem. Sådant borde förskolelärare förstå, de har ju ändå en högskoleutbildning och borde veta hur man slår i Svenska Akademins Ordlista (SAOL). Jag ser inget problem i att själv göra byggjobb medan barnen är på dagis, såvida det inte inkräktar på barnens sommarledighet, dvs att barnen måste vara på dagis hela sommaren på grund av att föräldern måste jobba på grund av ekonomin.
 
RUT kan också användas för skattesubventionerad barnpassning.
Och det är legitimt. Det har våra folkvalda bestämt.
 
M MagHam skrev:
RUT kan också användas för skattesubventionerad barnpassning.
Och det är legitimt. Det har våra folkvalda bestämt.
Tänk vad fenomenalt om det gick att få barnpassning utanför hemmet. Typ som i en lokal anpassad för lek och lärande. Av personer som ofta i många år arbetar med och nära barn.

För att leverera in lite fakta så kostar en timme förskola kommunen ungefär 100:-, inkl. Allt. Sett över ett år om någon går heltid. Påverkar detta folks svar?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jag har en konkret fråga som tangerar ämnet: om jag och min fru båda är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för annat barn, dvs vi är båda hemma.. vad gäller för storasyskonet? Jag har försökt men inte hittat något annat än att samma regler gäller som om en förälder är föräldraledig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.