Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
H Hallerudsbo skrev:
Tur för mig att sambon jobbar heltid då.
Jag skattar annat land.
Då jag jobbar borta anser fsk att sambon står som ensam med barnen och hon fick då alla mina pappa dagar då jag inte kan ta ut dom i Sverige.
Fast vi har prata med fsk att jag bor i Sverige och allt.
Har ni barnen på dagis då när hon jobbar eller? Ja man gör ju tydligen som man vill, en del vill ha tid med barnen, en del vill ha tid för snickeri
 
S SueCia skrev:
Ja, varför inte?
Olagligt, finns de en möjlighet till fusk, kanske man inte behöver ta den? Nåja, tydligen väljer en del att att lämna sina barn på dagis än att försöka umgås med dom
 
J jimmie.p skrev:
Det är inte olagligt, möjligen bryter du mot det avtal du har med kommunen/förskolan.

Skollagen reglerar kommunens skyldighet att erbjuda förskola till dom som arbetar och studerar (eller är arbetslösa) sedan är det upp till respektive kommun att erbjuda mer utöver det om dom önskar samt sätta upp regler för vistelsen på förskolan.

I min kommun så står det att om föräldrarna är lediga så bör barnet inte vara på förskola vilket lämnar en öppning för att tillåta det i enskilda fall.

Att folk hämtar kemtvätt eller köper en liter mjölk på vägen hem stör mig inte det minsta så länge man hämtar och lämnar på angivna tider. Då finns det nog större resursslöseri och fusk i samhället att ta tag i innan man ska börja klanka ner på sådana petitesser.

Erbjudande av förskola
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
Haha, gissar du är en av fuskarna med de där utlägget
 
JanneJanne123
Har du någonsin anlitat barnvakt Jens? Kanske farmor eller annan släkting. Hatar du dina barn?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du någonsin anlitat barnvakt Jens? Kanske farmor eller annan släkting. Hatar du dina barn?
Hej, nej, vad har de med att utnyttja systemet? Jag har min mor och svärmor som kan vara med dom, men mina barn är inte på fritids och tar extra plats och utnyttjar systemet för att jag ska snickra, nej, då får dom vara hemma hellr, och varför ska ja hata dom? Är du dum eller ?
 
JanneJanne123
J Jens Kangas skrev:
Ja man gör ju tydligen som man vill, en del vill ha tid med barnen, en del vill ha tid för snickeri
Ja kanske är mycket begärt att du ska minnas vad du skrev för några minuter sedan, men i ovanstående citat skriver du ju att bortlämnande av barn är fel. Står inte en stavelse om systemutnyttjande.
 
E
Om vi släpper förskolan då, hur är det med skola/fritids då?
Skolan är ju obligatorisk, är det ok då om jag tex tar en halvdag ledig för att gå på byggsamrådsmöte med kommunen under tiden när barnen är i skolan Men att sen när fritids tar över åker jag tillbaks t jobbet o jobbar vidare? Ok / inte ok? Vad säger moralisterna ?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja kanske är mycket begärt att du ska minnas vad du skrev för några minuter sedan, men i ovanstående citat skriver du ju att bortlämnande av barn är fel. Står inte en stavelse om systemutnyttjande.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja kanske är mycket begärt att du ska minnas vad du skrev för några minuter sedan, men i ovanstående citat skriver du ju att bortlämnande av barn är fel. Står inte en stavelse om systemutnyttjande.
Mmm och vissa har svårt att förstå när man driver med folk, men visst, en del (du) verkar inte ha nå större problem med det, att lämna barnen på förskolan fast du är ledig från jobb, och snickrar, eller gör vad du nu än gör, så, fine gör så .. jäkligt dåligt gjort att göra det
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
N
Förskoleavgiften/fritidsavgiften motsvarar inte på något sätt kostnaderna för förskolan/fritids vilket gör att ett överutnyttjande kan vara ett avtalsbrott eller bidragsbrott.

Givetvis kan dagens flexibla arbetsliv göra att barnen är på förskolan/fritids när man själv inte är på arbetet. Men grundprincipen är att barnen är på förskola motsvarande tid som du arbetar/studerar samt reser till och från jobbet.

Kontentan är istället huruvida man tycker att det okej med bidragsbrott eller inte.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Om vi släpper förskolan då, hur är det med skola/fritids då?
Skolan är ju obligatorisk, är det ok då om jag tex tar en halvdag ledig för att gå på byggsamrådsmöte med kommunen under tiden när barnen är i skolan Men att sen när fritids tar över åker jag tillbaks t jobbet o jobbar vidare? Ok / inte ok? Vad säger moralisterna ?
m
men de är väl ok? Sk adu inte få göra någonting annat än jobb medans barnet är på skola? Då har du ju all tid i världen att göra grejer .. sen att du ska åter jobba igen är väl naturligt kanske efter ett möte?
tommib tommib skrev:
Sluta vara korkad.

Du skriver att det är tre pedagoger på arton barn som om att det skulle vara bättre att jag var ensam med två barn. Det stämmer helt enkelt inte eftersom barnen kan leka med varandra, till skillnad från hemma där jag aktivt måste underhålla honom. Det handlar inte om att pedagogerna inte behövs, det handlar om att du inte rakt av kan jämföra kvoten barn/vuxna.

Du vet inte heller något alls om hur mitt eller andras liv ser ut. Därför är det extremt förmätet av dig att kritisera ett val som jag (och min fru) gör gällande mina barn.

Att börja prata om resursutnyttjande och att snylta på gemensamma resurser är också korkat. Det finns betydligt värre problem med felutnyttjande av våra gemensamma resurser.
Så det är små fusk bara, då är det helt okej att göra det? ... därför de ser ut som det gör nu för tiden, allt jäkla småfuskande, har man barn, tar man hand om dom hemma, när man är ledig från arbete, sen finns det alltid andra grejer som gör att man kanske måste ha barnen på fritid/dagis, men att utnyttja bara för att man kan är lågt ..
 
S
J Jens Kangas skrev:
Hej, nej, vad har de med att utnyttja systemet? Jag har min mor och svärmor som kan vara med dom, men mina barn är inte på fritids och tar extra plats och utnyttjar systemet för att jag ska snickra, nej, då får dom vara hemma hellr, och varför ska ja hata dom? Är du dum eller ?
du säger ju precis att det finns situationer där du hellre lämnar dina barn till farmor/mormor än att umgås med dom själv, det måste ju enligt dig själv betyda att du åtminstone inte gillar att spendera tid med dina barn :( hemskt!
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dagisfröken tycker jag är bra namn.
Jag kan tänka mig att förskolelärarna har ett namn för dig med.
 
  • Gilla
  • Haha
byggelibyggaren och 8 till
  • Laddar…
J Jens Kangas skrev:
Haha, gissar du är en av fuskarna med de där utlägget
Vilket påhopp... Låt oss hålla oss till fakta. Öm nerv att ha fel?
 
  • Gilla
Jens Kangas
  • Laddar…
S
N newbee skrev:
Förskoleavgiften/fritidsavgiften motsvarar inte på något sätt kostnaderna för förskolan/fritids vilket gör att ett överutnyttjande kan vara ett avtalsbrott eller bidragsbrott.

Givetvis kan dagens flexibla arbetsliv göra att barnen är på förskolan/fritids när man själv inte är på arbetet. Men grundprincipen är att barnen är på förskola motsvarande tid som du arbetar/studerar samt reser till och från jobbet.

Kontentan är istället huruvida man tycker att det okej med bidragsbrott eller inte.
avgiften man betalar är på sin höjd symbolisk men skatten man betalar täcker kostnaden många ggr om, så ja man kan lämna barnen på dagis utan dåligt samvete (mot kommun) sen om man har dåligt samvete gentemot barnet är en helt annan fråga :)
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du säger ju precis att det finns situationer där du hellre lämnar dina barn till farmor/mormor än att umgås med dom själv, det måste ju enligt dig själv betyda att du åtminstone inte gillar att spendera tid med dina barn :( hemskt!
nä, ja väljer att göra det så slipper dom vara hemma med mig eller min fru när vi renoverar, givetvis så gillar inte barnen att man inte uppmärksammar och är med dom hela tiden kanske, men nej, jag gillar att umgås med mina barn, och: hahaha, ja du får tycka att jag är hemsk med mina barn då, men jag har dom då inte på fritids/dagis och utnyttjar systemet :rofl: du MÅSTE ju vara ett skämt .. ALDRIG sagt att det är hemskt att vara ifrån barnen, men att lämna in dom på dagis/fritids när man är ledig från jobb, och låter staten, kommunen betala, är lågt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.