Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Dagisfröken tycker jag är bra namn.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror detta förekom när du och jag var små, men inte i någon större omfattning nuförtiden... (Hoppas jag) Även på tiden jag var liten minns jag att vi hade lärare som var oerhört angelägna att vara så objektiva som möjligt i undervisningen. Men allt är förstås upp till den enskilda skolan och läraren. Däremot tycker jag det är bra om barnen får de värderingar som vi har i Sverige om demokrati, rättsväsende och allmän etik och moral...
Jo, så är det. Det var lite mörkare på den fronten under 70 och åttiotalet.
 
tommib tommib skrev:
Den åsikten får väl stå för dig.

När jag tittar på hur min son interagerar med andra på förskolan så är det sällan behov av pedagoger alls. De leker fint själva och pedagogerna behövs bara ibland. De står oftast och småpratar i klungor på gården.

Tror du att jag kan ge ett barn 100% uppmärksamhet hela tiden hemma? Vad får dig att tro att han ens behöver det? Hemma är frågan ofta om han får gå till en kompis eller om någon kompis får komma över.

Självklart får han vara med när han vill, på hans villkor. Det är dock inte alltid lämpligt och då får han veta det. Inga problem alls med det.

Om du tar en titt historiskt på hur barnuppfostran har gått till så har det varit antingen hårt arbete från späd ålder eller på lite senare tid lek själva med jämnåriga utan särskilt många vuxna. Att vara med sina barn 24/7 är något som dykt upp i modern tid och betraktas som någon slags statusmarkör.

Personligen är jag uppvuxen med två hårt arbetande/studerande föräldrar. Att komma hem och hitta en lapp som sa "Jag sover, ska jobba natt. Mat finns i kylen och pengar i burken" var inget konstigt. Från början, typ 7-8 års ålder så var det färdiglagad mat som skulle värmas, lite senare fick man laga maten själv så att den var klar tills den andra föräldern kom hem. Inget problem och det gjorde mig självständig från tidig ålder.
Oj.... Hur ofta och hur mycket tid tillbringar du på förskolan? För en rättvisande bedömning måste du tillbringa ca 8 timmar dagligen där.
Gör du det? Isåfall behöver du ingen barnomsorg. Skrattretande att läsa ditt påstående.
 
Det är som med sanitetstekniker, man försöker öka statusen på yrket via namnet.
 
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är som med sanitetstekniker, man försöker öka statusen på yrket via namnet.
Ja, alla har vi våra sätt att hävda oss. Andra gör det genom att skryta om hur mycket man tjänar....
 
  • Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 8 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det viktigaste är vad mitt barn trivs bäst med. I andra hand vad som är bra, så som undervisning. Om hon (som det är i mitt fall) trivs väldigt bra på förskolan så är det skäl nog att låta henne njuta av det.



Självklart tycker jag det är ok att lämna barnet på förskolan för att städa hemma om man vill det. Att städa med en 1,5-åring hemma tar uppskattningsvis 5x så lång tid. Och att städa hemma är bra mycket mer "riktigt arbete" än det låtsasjobb jag har på kontor...
Herregud... Varför skaffar man barn om man har den inställningen??? Barn är INTE jobbiga, dessutom tycker de att det är kul att få hjälpa till. Varför se barnen som ett hinder? Det fattar jag inte.
 
  • Gilla
Bengt Henrik och 3 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Ja, alla har vi våra sätt att hävda oss. Andra gör det genom att skryta om hur mycket man tjänar....
Det är såklart ett bra mått på vilken status ett yrke har genom att titta på vad efterfrågan är. Tillgång och efterfrågan styr lönen.

Titeln är ointressant
 
M Majaelle skrev:
Jag är utbildad förskollärare och på många förskolor krävs intyg med arbetstider från arbetsgivare/ företag som följs upp och då från samtliga oavsett om det är 15 timmars eller full tid. Dock anser jag att det är helt beroende på fall. Nyttjar man förskolan som barnpassning i övrigt och sitter och fikar i solen en våreftermiddag (som är vanligt här jag bor) så tycker jag inte att det är ok. Krisar det dock någon gång då och då för att få ihop livet, där jag anser att pusslandet av husbygge ingår, så tycker jag det är helt ok att lämna sina barn, sålänge man är ärlig med anledningen. Och detta då trotts att skollagen visar att det inte är tillåtet att ha barn på förskolan när man är ledig om barnet inte har rätt till allmän förskola. Vi förskollärare träffar också barnen ofta fler timmar än vad föräldrarna gör och därför anser jag att vi många gånger bör vara dem som bedömer om barnet behöver ledig tid med föräldern och inte föräldern. Ansvaret/fostran anser jag först och främst ligger på föräldern men tar man beslutet att lämna sina barn långa dagar på förskolan så får man också ta att förskolläraren är den som bestämmer om anledningen till att lämna sina barn på förskolan trotts att man är ”ledig” är giltig eller ej . Man får ju inte glömma att det är minst lika utmattande för barn att vara på förskolan som det är för en vuxen att jobba.
Så bra skrivet.
En del barn på min avdelning "jobbar" där fler timmar per vecka än jag som jobbar heltid.
Det är INTE bra, oavsett om barnet trivs superbra eller inte.
Små barn orkar inte detta. Vecka efter vecka.
Jag skulle absolut inte palla att jobba 50 timmar i veckan, men en del barn har inget val. Därför är det så viktigt och värdefullt för barnen att om föräldern är ledig från sitt förvärvsarbete också få vara lediga.
För vi bryr oss väl om våra barn?
 
  • Gilla
Majaelle och 3 till
  • Laddar…
Ja,eller så måste man betala bra för att ingen vill göra det... För mig är det fullständigt ointressant att både prata om min egen och höra om andras status.
 
J JohanLun skrev:
Bara för att ta ett exempel. Föräldrar med 30-60 minuters resa till jobbet (inte onormalt). Om den ena parten lämnar barnen klockan åtta på förskolan och den andra hämtar kl 16. För att barnen inte ska få alltför lång dag. Då måste föräldrarna antingen jobba deltid, eller saxa för att kunna få ihop till sina respektive dagar. Man minskar sin egen "fritt disponerbara tid" för att barnen ska kunna få rimliga dagar. Den ena jobbar när den andra tar hand om barn. Någon gång behöver man göra ett ärende och tar ett par timmar flex och gör detta innan hämtning alternativt handlar på hemvägen eller gör ett ärende på lunchen. Är detta att överutnyttja systemet?

Alternativet vore att båda föräldrarna lämnade hemmet vid kvart över sex, lämnade barnen vid halv sju när de öppnar, barnen äter frukost på förskolan. Föräldrarna är båda på jobbet vid ~halv åtta. Jobbar då till ~16.30, ena föräldern reser hem och hämtar (förhoppningsvis) innan dagis stänger 17.30. Den andra kan göra vad den vill, tex handla, träna, dricka öl eller vad man nu vill göra... Med gott samvete... Då man ju faktiskt inte gjort några privata ärenden när barnen varit på dagis.

Ett tredje alternativ, man hänger på låset när förskolan öppnar. In med barnen. Ena föräldern hämtar så sent det går. Andra jobbar över för att dra in kosing för att ha råd med renoveringen som man lejer bort.

Jag tror personligen att både samhälle, barn och föräldrar mår bäst av det första alternativet. Och jag tycker inte ens att det är omoraliskt, eftersom man betalar maxtaxa, inte maxar tiden de är på förskola. Även om man gör privata ärenden någon gång då och då fast barnen är på förskolan.
Jag tycker du sätter fingret på den viktiga poängen - det är inte missbruk att stanna och handla på vägen när båda arbetar heltid. Folk har fullt upp som det är.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Om det nu är kostnader som är det stora problemet så går det att få barnomsorgen billigare...
Ingen kan någonsin övertyga mig om att det behövs en pedagogisk utbildning på 210 HP för att göra ett bra jobb gentemot barn i dom lägre åldrarna.
Samma "överutbildning" ser man följa med upp högre upp i skolåldern också.
Varje enskilt undervisningsämne i åk 7-9 kräver 90 HP för behörighet !
Tar vi matte som exempel så ska alltså läraren klara flervariabelanalys och mycket mer, trots att en åk elev i åk 9 aldrig någonsin stöter på en partiell differentialekvation.
Frågan är varför?
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag skulle snarare säga att det är värre idag än när jag var liten.
Du är uppenbarligen inte insatt.
Har du läst läroplanen för förskolan?
Gör det innan du tror.
Vi har många skyldigheter inom förskolan. Både vad gäller jämställdhet, kränkningar, diskriminering mm. Politik är inte ett ämne vi berör.
 
Staffans2000
ARJU ARJU skrev:
Ok!
Jag tar till mig detta och förklarar hur det går till.

När jag bygger ute (senast förra året) så sprang min 1 åring omkring på gräsmattan och lekte. När jag gick fram till gerkapen så ropade jag hans namn och sa åt honom "nu låter det illa, håll för öronen" det tog en eller två gånger innan han självmant sprang till iväg när jag gick fram till kapen. När han blivit van med ljudet och vågade sig närmare fick han egna hörselskydd och titta på när jag sågade. Han fick även en "aj aj" utbildning i att röra kapen. Vilken förvisso aldrig var ipluggad såvida jag inte stod framför den, men hängslen och livrem.

När jag rev väggar i hans rum inomhus såg jag till att han var ute, oavsett hur arg han blev och ville komma in, hans mamma gjorde sitt bästa för att distrahera honom när det var som skitigast inomhus och jag inte ville släppa in honom, men så snart det var rivet och städat så var han strax bredvid mig under större delen renoveringen.

Trädäcket är fortfarande inte 100% klart, kjolen kvarstår och en inramning runt hålet för poolen.

Hans rum sköt jag fast sista fodret i under senaste julafton, på dagen 1år efter ursprunglig deadline jag erhållit från arbetsledaren.

Nu är ju detta en något skönmålande beskrivning, jag skulle direkt ljuga om jag försökte inbilla någon att detta inte inneburit att det förekommit friktion, men på det stora hela tycker jag att det var klart roligare minnen man fick med sig.
[bild]
Det finns andra sätt att uppehålla sina barn som inte är förskolan och inte heller involverar ett asbest tält, sluta försöka låta så otroligt märkvärdig när du tar lite egentid och snickrar på huset, du lurar ingen till att tycka du är duktig karakarl mer än dig själv.

Men vi ser väldigt olika på saker, dina omfattande renoveringar som altan eller panelbyte ser jag som snickeri mys som man gör med en pilsner och bitvis och lite tur en god vän. Innan du hinner tro något annat så nej, jag jobbar inte som hantverkare men jag tycker snarare det är trevligt att jobba med kropp och händer efter 11 månader bakom skrivbord.

Hälsningar, en efterbliven.
Det här var en ovanligt klok kommentar, av en ovanligt klok karl, som insett att barn inte är gjorda av kristall.


Det finns ingen anledning för mig, att subventionera oansvariga föräldrars ego. -Har ni valt att skaffa barn, har ni också valt bort er frihet. Ni kan inte längre göra vad ni vill, när ni vill, hur ni vill. Det kallas för Ansvar. Vad av detta, är det ni inte fattar?

Staffan
 
  • Gilla
Bengt Henrik och 8 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Så bra skrivet.
En del barn på min avdelning "jobbar" där fler timmar per vecka än jag som jobbar heltid.
Det är INTE bra, oavsett om barnet trivs superbra eller inte.
Små barn orkar inte detta. Vecka efter vecka.
Jag skulle absolut inte palla att jobba 50 timmar i veckan, men en del barn har inget val. Därför är det så viktigt och värdefullt för barnen att om föräldern är ledig från sitt förvärvsarbete också få vara lediga.
För vi bryr oss väl om våra barn?
Just därför måste man se pragmatiskt på detta. Om barnen får kortare dagar och mer tid med föräldrarna genom att föräldrarna saxar, nyttjar lunchen till ärenden och flexar på jobbet och när de är med barnen hemma kan koncentrera sig på detta, inte att släpa med dem på trista ärenden tycker jag det är positivt. Sen mår barnen bra av att ibland vara med på ärenden, men inte på brägårn, Ikeas höglager och andra ställen där det är högst olämpligt för ett barn att vistas, speciellt om ena eller båda föräldrarna måste bära något, surra fast lasten eller liknande.

Jobbar både föräldrarna heltid OCH har barnen i snitt mycket kortare än en normal 8h arbetsdag, plus lunch och resor (dvs normalt skulle barnen behöva vara 10h på dagis om föräldrarna jobbar heltid och inte saxar eller flexar) så tycker jag det inte finns något alls att klaga på. Dessa föräldrar utnyttjar INTE systemet utan är snarare de som får samhället att funka. Det finns så mycket annat att fokusera på där samhällets resurser missbrukas och det utan att skatt på heltidsarbete flyter in...
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Du är uppenbarligen inte insatt.
Har du läst läroplanen för förskolan?
Gör det innan du tror.
Vi har många skyldigheter inom förskolan. Både vad gäller jämställdhet, kränkningar, diskriminering mm. Politik är inte ett ämne vi berör.
Har inte läst läroplanen men har 2 barn i låg respektive mellanstadie.
Det du tar upp är i högsta grad politik. Och självklart pratas det politik. Min dotter (då i 4:an) arbetade väldigt mycket med politik inför valet förra gången.

Edit: Och jag påstår inte att läroplanen innehåller en indoktrineringsplan. Snarare är det så att lärarna färgar läroplanen. Självklart finns det undantag men generellt känns det väldigt rött i det skrået.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.