Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Staffans2000
H Husbuset skrev:
Deras mål på mina barns dagis var att alla barn skulle bli inkluderade. De hade inga som helst intentioner att försöka styra om barnen.

Lekskola är det ju ändå inte, sådana fanns på 70-talet. Absolut brist på män på dagis, och det tycker de flesta pedagoger är tråkigt. Det krävs extra stort mod från dessa män som kan tänkas vilja jobba där, med all misstänksamhet omkring.
Vi lekskolebarn på sextiotalet var redan då inkluderade. Som sagts, Alla karlar gick resolut till "snickarhörnan" och började såga och spika, medans alla tjejerna gjorde tjejgrejor (oklart vad) i "dockvrån". Ingen lämnades utanför = 100% inkluderade, trots att ordet "gender" inte blivit mode.

Det heter väl inte "dagis" heller förmodar jag:D.

Staffan
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gör du dig rolig eller vet du inte vad jämställdhet är?
Nej jag vill veta vad som ej är jämställt på vanliga förskolor.
Får pojkar fördelar jämte flickor eller tvärtom?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
T twoody skrev:
Nej jag vill veta vad som ej är jämställt på vanliga förskolor.
Får pojkar fördelar jämte flickor eller tvärtom?
Och isåfall. Vilka fördelar?

Staffan
 
H Husbuset skrev:
Okej, men det var inte så, barnen gjorde sina alldeles egna val utan några som helst påtryckningar. Det verkar som om du verkligen vill få det till att förskolor som har en vilja att jobba jämställt är dåliga.
Men vilka förskolor dagis skolor förutom vissa privata aktörer med religösa inriktningar är inte jämställda?
Har haft barn i verksamheter vi pratar om i 25år. Fru jobbat i skola/förskola 25år.
Vad exakt är inte jämställt? Vilka grupper drabbas negativt i vanliga förskolor?
Kanske jag som inte förstår men vad är inte jämställt.
 
T twoody skrev:
Nej jag vill veta vad som ej är jämställt på vanliga förskolor.
Får pojkar fördelar jämte flickor eller tvärtom?
Jag har ingen statistik på fördelar och nackdelar jämte flickor och pojkar.
Exempelvis är det ju en fördel för pojkar om pedagogerna pratar lugnt och förklarande till pojkarna istället för att skrika, men det gagnar även flickorna i längden eftersom pojkarna då bättre anammar en förståelse för orsak och verkan, samt själva inte skriker ut order till höger och vänster.

Men flera män till förskolan vore bra!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Och hur ser det ut i de andra rummen då, hur är det fördelat där? Hur många dagar har du vistats på din grabbs dagis? Kanske om de hade fjams på din sons dagis, skulle kanske ännu fler tjejer våga vara i byggrummet eller fler killar i dockrummet eller pysselrummet? Hört talas om grupptryck? Vad är felet med att barnen får göra självständiga val ibland?
Har de dagis du besökt tvingat barnen att delas upp?

Vårt låter de barnen leka var de vill. Med vad de vill. Just nu är min sons bästis en tjej och de leker med allt.
Det har inte ett dugg med grupptryck, genus eller annat hittepå att göra.
Det var ingen skillnad när jag gick på 80 talet heller. Möjligt att det är så i städer.
Behövs det genusvetare med snittlön på nästan 40 tusen för att låta barnen leka ihop :O

Att dela upp och låta grabbar göra grabbgöra och tjejer tjejgöra låter mer som 30-60 tal. Men det hoppas jag inte finns så många föräldrar som har barn i förskolan från den tiden nu.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Jag har ingen statistik på fördelar och nackdelar jämte flickor och pojkar.
Exempelvis är det ju en fördel för pojkar om pedagogerna pratar lugnt och förklarande till pojkarna istället för att skrika, men det gagnar även flickorna i längden eftersom pojkarna då bättre anammar en förståelse för orsak och verkan, samt själva inte skriker ut order till höger och vänster.

Men flera män till förskolan vore bra!
Men vad är det som skulle göra en genusförskola mer jämställd.
Pedagoger skriker inte mer på pojkar än flickor, dom ska i bästa fall aldrig skrika på barnen.
En förskola blir väl inte mer jämställd för att man tar bort hon/han och säger hen eller tar bort vissa böcker leksaker färger etc etc.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T twoody skrev:
Nej jag vill veta vad som ej är jämställt på vanliga förskolor.
Får pojkar fördelar jämte flickor eller tvärtom?
Det är ju inte fråga om för- eller nackdelar utan att de utsätts för förväntningar på vad de ska göra och hur de ska bete sig utifrån deras kön.

Om pojkar inte får lära sig hur man beter sig när man sitter vid matbordet av personalen utan man i stället sätter varannan pojke och varannan flicka därför att flickorna då ska kunna lugna ner pojkarna och skicka mat och dryck till dem när de vill ha påfyllning. Vem är det som har en fördel enligt dig då?
Det är ju inte fullt så enkelt som för- och nackdelar. I det exemplet handlar det om att man lär flickorna att det är rätt att de ska tänka på andra i första hand så att de servar pojkarna och pojkarna att det är rätt att andra ska serva dem så fort de vill ha något. Det är ju till nackdel för alla i längden och barnen får inte lära sig att utnyttja hela sin potential.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är helt ok att va hemma när barnen är på förskola. Man betalar för plats och har jag jobbat över o får komp att ta ut så är inte det samma som föräldrapenning. Föräldrar penning är för barn och föräldrar. Komp är för mej. Så tycker jag iaf.
 
P Pibben skrev:
Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...

Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.

Vad tycker ni andra?
 
För mig var det självklart att barnen var med mig när jag var hemma. De fick vara med mig i min vardag. Jag ville ju vara med mina barn så mycket jag kunde.
Så jag håller med dig
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte fråga om för- eller nackdelar utan att de utsätts för förväntningar på vad de ska göra och hur de ska bete sig utifrån deras kön.

Om pojkar inte får lära sig hur man beter sig när man sitter vid matbordet av personalen utan man i stället sätter varannan pojke och varannan flicka därför att flickorna då ska kunna lugna ner pojkarna och skicka mat och dryck till dem när de vill ha påfyllning. Vem är det som har en fördel enligt dig då?
Det är ju inte fullt så enkelt som för- och nackdelar. I det exemplet handlar det om att man lär flickorna att det är rätt att de ska tänka på andra i första hand så att de servar pojkarna och pojkarna att det är rätt att andra ska serva dem så fort de vill ha något. Det är ju till nackdel för alla i längden och barnen får inte lära sig att utnyttja hela sin potential.
Vet ej vad du har för uppfattning om dagens förskolor, men det du skriver här existerar inte detta århundrade:crysmile:
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T twoody skrev:
Vet ej vad du har för uppfattning om dagens förskolor, men det du skriver här existerar inte detta århundrade:crysmile:
Jo, det var allmänt förekommande tills man började betrakta förskolan utifrån ett genusperspektiv. Om du anser att det inte längre är så beror det på att de anställda har fått upp ögonen för att de omedvetet särbehandlade barnen utifrån kön och alltså har jobbat med sig själva för att förändra situationen med hjälp av fortbildning och annan kompetensutveckling (med tanke på att många ansåg att personalen inte skulle ha behövt någon kompetensutveckling de senaste 20 åren).
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Själv tycker jag det är tråkigt överhuvudtaget att förskola behövs, skaffar man barn ska man väl kunna ta hand om dom också!
Vi hade aldrig våra barn bortlämnade utan vi hade möjligheten att kunna jobba dag/kväll.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har de dagis du besökt tvingat barnen att delas upp?

Vårt låter de barnen leka var de vill. Med vad de vill. Just nu är min sons bästis en tjej och de leker med allt.
Det har inte ett dugg med grupptryck, genus eller annat hittepå att göra.
Det var ingen skillnad när jag gick på 80 talet heller. Möjligt att det är så i städer.
Behövs det genusvetare med snittlön på nästan 40 tusen för att låta barnen leka ihop :O

Att dela upp och låta grabbar göra grabbgöra och tjejer tjejgöra låter mer som 30-60 tal. Men det hoppas jag inte finns så många föräldrar som har barn i förskolan från den tiden nu.
Du menar när de fick göra egna val? Det var på mina egna barns förskola. Det var alltså något de hade någon gång per vecka eller två, minns inte. Inomhus. Det var inte något som gjordes hela tiden. Annars lekte barnen var de ville och blandat.

Jag såg skillnad på andra dagis där de inte hade något genustänk alls. Där kunde killarna ta över hela byggrummet och flickorna gick inte inte in dit.

Det här var alltså bara några exempel, det finns mycket annat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.