Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
H Husbuset skrev:
Då är ju frågan varför just dessa yrken som kvinnor väljer generellt är lägre betalda?
Kvinnor gillar allt som oftast service och vård och dessa yrken har generellt sätt lägre lön. Samt att de ofta är offentliga vilket kommer med en planekonomi som påverkar lönerna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Jamen, då så, då borde du ju inte ha något problem med ett genusdagis. Du verkar ha fått det helt om bakfoten att alla dagis som har med genus i sitt arbete ser barnen som könlösa "hens".

Men angående svetsaren så är det en stor andel människor som inte kan komma på svaret, det visar ju vilka normer vi har..
Jo för att man tvingar på något, det är som med kvotering. Sedan av naturen blir det ett ännu mer vänstervridet klimat, skola och dagis är även utan genusbiten genomsyrad av vänsteridiologi, behöver inte förvärra det ytterligare
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Du verkar ha fått det helt om bakfoten att alla dagis som har med genus i sitt arbete ser barnen som könlösa "hens".
Och du verkar tro att alla som i likhet med mig ogillar att barnen tvingas på en könlös identitet också är emot jämställdhet.
Lika lön för lika arbete är för mig heligt, men du måste också vara beredd att argumentera för din sak, inte enbart utgå från att ditt kön motiverar att du skall ha förtur eller högre lön.
Och med det könlösa idealet hamnar man då ännu mera offside utan att kunna använda just könet som argumentation.
Svårt det där med att både äta kakan och ha den kvar, speciellt för vissa grupperingar...
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo för att man tvingar på något, det är som med kvotering. Sedan av naturen blir det ett ännu mer vänstervridet klimat, skola och dagis är även utan genusbiten genomsyrad av vänsteridiologi, behöver inte förvärra det ytterligare
Men det är ju det jag säger, ingen tvingar på barnen någonting i ett vanligt dagis med genustänk. Helt tvärtom, man ger barnen fler möjligheter, man försöker att behandla dem jämlikt.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Men det är ju det jag säger, ingen tvingar på barnen någonting i ett vanligt dagis med genustänk. Helt tvärtom, man ger barnen fler möjligheter, man försöker att behandla dem jämlikt.
Att beröva barnen dess kön och identitet har inget med jämlikhet att göra
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och du verkar tro att alla som i likhet med mig ogillar att barnen tvingas på en könlös identitet också är emot jämställdhet.
Lika lön för lika arbete är för mig heligt, men du måste också vara beredd att argumentera för din sak, inte enbart utgå från att ditt kön motiverar att du skall ha förtur eller högre lön.
Och med det könlösa idealet hamnar man då ännu mera offside utan att kunna använda just könet som argumentation.
Svårt det där med att både äta kakan och ha den kvar, speciellt för vissa grupperingar...
Men jag säger det igen, aldrig någonsin tvingades mina barn in i en könlös identitet på sitt dagis, tjejer kallades hon och killar för han. Men om du inte är emot jämställdhet, varför är du då emot att personal på ett dagis arbetar för att bemöta barnen jämställt?

Aldrig någonsin ska jag ha förtur just för att jag är kvinna, lika lite som en man ska ha förtur pga sitt kön. Självklart ska det inte heller gälla lönen.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att beröva barnen dess kön och identitet har inget med jämlikhet att göra
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att beröva barnen dess kön och identitet har inget med jämlikhet att göra
Hur berövar man barnens kön och identitet genom att inte behandla barnen olika?
Måste personalen på dagis alltid tala om för flickorna att de ser gulliga ut och tala om för killarna att de ser coola ut? Eller hur menar du att man skulle beröva barnens kön och identitet? Mina barn har en solklar identitet, inga som hest konstigheter.

Så en chef på en arbetsplats som behandlar personalen jämställt är en dålig arbetsplats, eftersom hen berövar personalen dess kön och identitet?
 
  • Gilla
lindath och 3 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Hur berövar man barnens kön och identitet genom att inte behandla barnen olika?
Måste personalen på dagis alltid tala om för flickorna att de ser gulliga ut och tala om för killarna att de ser coola ut? Eller hur menar du att man skulle beröva barnens kön och identitet? Mina barn har en solklar identitet, inga som hest konstigheter.

Så en chef på en arbetsplats som behandlar personalen jämställt är en dålig arbetsplats, eftersom hen berövar personalen dess kön och identitet?
En jämlik chef behandlar sina anställda lika, kön ej inblandat öht
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En jämlik chef behandlar sina anställda lika, kön ej inblandat öht
Du menar alltså som personalen behandlar barnen på ett genusmedvetet dagis.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lindath och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar alltså som personalen behandlar barnen på ett genusmedvetet dagis.
Nej för där tvingar de på något könlöst vänster fjams
 
  • Gilla
Dhle och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att beröva barnen dess kön och identitet har inget med jämlikhet att göra
Jag kan ge ett exempel , om du missade det tidigare: Det är lunchdags på genusdagiset, i ett rum befinner sig en massa killar, fullt med stök i rummet. Vad pedagogen då gör är att lugnt förklara för killarna "det är dags för lunch nu, killar, och om ni städar upp nu kommer det att se fint ut här när ni kommer tillbaks hit till rummet nästa gång". Istället för att skrika: "Det är dags för lunch nu, killar, städa upp nu genast!".
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej för där tvingar de på något könlöst vänster fjams
Måste säga att det verkar vara väldigt låst där. Du har sett något på nätet från ett dagis där man eventuellt jobbar på ett extremt sätt, förklarar för barnen att man spelar bättre fotboll som kille om man har en klänning, förstod jag saken rätt? Att kanske ingen får säga hon eller han? Du kan ju inte utgå från att alla dagis med genustänk fungerar likadant.
 
  • Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Jag kan ge ett exempel , om du missade det tidigare: Det är lunchdags på genusdagiset, i ett rum befinner sig en massa killar, fullt med stök i rummet. Vad pedagogen då gör är att lugnt förklara för killarna "det är dags för lunch nu, killar, och om ni städar upp nu kommer det att se fint ut här när ni kommer tillbaks hit till rummet nästa gång". Istället för att skrika: "Det är dags för lunch nu, killar, städa upp nu genast!".
Förstår inte ett smack vad det där är för skillnad mot vilket dagis som helst, vad är det annars för dagis där personalen skriker åt grabbarna och silkesvantar mot tjejer? Då har man personalproblem om man behandlar killar och tjejer olika i tilltalssätt.

Om definitionen för "vanligt" dagis är sådant att man skriker åt killar men gullar med tjejer så tror jag inte det finns så många sådana dagis, tack och lov.

Är också glad att det inte finns så många "genusdagis" där hon och han är ersatt av ett kollektivt "hen", åtminstone hoppas jag att de är få, och då förmodligen endast för att föräldrarna väljer att tvinga in sina småttingar i ett sådant för att säkerställa att de växer upp till ett "avkönifierat idealsamhälle", inget samhälle för mig och flertalet andra dock.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Ja definitivt, det menar jag på fullt allvar. Det finns flera undersökningar, barn behandlas utefter de normer som de vuxna pedagogerna har. Jag gav två typexempel tidigare hur det kan gå till. Ofta handlar det även om att personalen själva tror att de behandlar barnen jämställt, men en genusvetare eller annan insatt person kan se mönster på ojämlik behandling.
Men vad är icke jämställt?
Är det flickor eller pojkar?
 
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Förstår inte ett smack vad det där är för skillnad mot vilket dagis som helst, vad är det annars för dagis där personalen skriker åt grabbarna och silkesvantar mot tjejer? Då har man personalproblem om man behandlar killar och tjejer olika i tilltalssätt.

Om definitionen för "vanligt" dagis är sådant att man skriker åt killar men gullar med tjejer så tror jag inte det finns så många sådana dagis, tack och lov.
Det var precis så som man behandlade barnen när jag hade förskolebarn på 90-talet innan man hade börjat prata om det. Pojkar och flickor tilltalades helt olika, de uppmuntrades att göra olika aktiviteter, pojkar rörliga (gå ut och spela bandy) och flickor stillsamma (kom och rita med mig), och flickor antogs vara stillsamma, vänliga, tystlåtna, ordningsamma medan pojkar var högljudda, behövde röra sig mycket och lyssnade inte. Detta oavsett deras personlighet.

Så om du nu anser att det inte är så beror det just på att det har diskuterats att förskolor behandlade barn olika pga. deras kön och personalen har vidareutbildats och beter sig inte längre som de gjorde för 20 år sen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.