Fairlane
Maskintok skrev:
Vad händer om de börjar sätta detta i lite större skala...kan bli väldigt otrevligt..
Ja det kan bli riktigt illa.
Nu var det en livsmedelsbutik i Sverige som drabbades (bland annat). Tidigare har sjukhus i UK drabbats och där dog patienter om jag inte minns fel. Man kan tänka sig vad som händer om de vill ta över bilar, lastbilar, båtar etc. Kärnkraftverk har också slagits ut så det nog är det otroligt det som kan ske.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det kan bli riktigt illa.
Nu var det en livsmedelsbutik i Sverige som drabbades (bland annat). Tidigare har sjukhus i UK drabbats och där dog patienter om jag inte minns fel. Man kan tänka sig vad som händer om de vill ta över bilar, lastbilar, båtar etc. Kärnkraftverk har också slagits ut så det nog är det otroligt det som kan ske.
Dessa är terrorister.. även om de har ekonomiska yttranden.. att tro detta inte kommer ske igen är naivt.. speciellt från Ryssland...
Kina och Korea, Ryssland har hänsynslösa terrorister som sätter tänderna i datorsystem... Att Sverige varit beskonat från angrepp i stor skala är att vara lycklig... Men det är ingen garanti för att framtiden fortsätter så..
 
Jonas Persson
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det kan bli riktigt illa.
Nu var det en livsmedelsbutik i Sverige som drabbades (bland annat). Tidigare har sjukhus i UK drabbats och där dog patienter om jag inte minns fel. Man kan tänka sig vad som händer om de vill ta över bilar, lastbilar, båtar etc. Kärnkraftverk har också slagits ut så det nog är det otroligt det som kan ske.
Men det hotet har ingenting med kontanter att göra. De vill få pengar, men systemen blir inte bättre eller sämre med kontanter - samma som vår diskussion om Coop.

Samhällets risk med att använda datorer som är sammankopplade är allvarlig. Men lösningen är inte kontanter oavsett om det är ett sjukhus eller en livsmedelsbutik. Gillar ditt exempel med Coop Haninge som på ett bra sätt beskriver de enorma beloppen de måste hantera.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men det hotet har ingenting med kontanter att göra. De vill få pengar, men systemen blir inte bättre eller sämre med kontanter - samma som vår diskussion om Coop.

Samhällets risk med att använda datorer som är sammankopplade är allvarlig. Men lösningen är inte kontanter oavsett om det är ett sjukhus eller en livsmedelsbutik. Gillar ditt exempel med Coop Haninge som på ett bra sätt beskriver de enorma beloppen de måste hantera.
Man måste kunna ha den insikten att samhället behöver alla medel för att förhindra detta.. kan man då lösa vissa saker med kontanter så bra.
andra på annat sätt... Inget är hundra procent men tillsammans kanske 95%
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
Sverige har inte varit förskonade innan heller. Bland annat har man slagit ut bredband ett från Telia tidigare. Cybersäkerhet (alltså legitim sådan) är en stor verksamhet, men som vanligt ligger skurkarna före och har mer resurser, särskilt om det är statsstyrt.
Det har hänt förr, det kommer hända igen. Det är svårt att skydda sig helt, särskilt om det ska göras någorlunda kostnadseffektivt.

Men att börja prata om nödläge och att regeringen borde gå ut och meddela att Coop inte ska behöva följa gällande lagstiftning är att dra det väldigt långt. Vad ska man då göra när något som faktiskt är allvarligt på riktigt händer? Exempelvis om skurkarna tar över styrningen av elnätet, tar över utrustning på sjukhus etc.
När min dotter var liten så låg hon på BIVA (intensivvårdsavdelning för barn). De datorerna som styrde maskiner och övervakning var stenålders. Jag tror att det var Windows XP (minns inte 100%) som inte längre supporterades av Microsoft. Läskigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men det hotet har ingenting med kontanter att göra. De vill få pengar, men systemen blir inte bättre eller sämre med kontanter - samma som vår diskussion om Coop.

Samhällets risk med att använda datorer som är sammankopplade är allvarlig. Men lösningen är inte kontanter oavsett om det är ett sjukhus eller en livsmedelsbutik. Gillar ditt exempel med Coop Haninge som på ett bra sätt beskriver de enorma beloppen de måste hantera.
Helt riktigt kontanter har inget med frågan att göra.
Kopplingen IT-problem-kontanter är lika fel som kopplingen IT-problem-gråsuggor.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Sverige har inte varit förskonade innan heller. Bland annat har man slagit ut bredband ett från Telia tidigare. Cybersäkerhet (alltså legitim sådan) är en stor verksamhet, men som vanligt ligger skurkarna före och har mer resurser, särskilt om det är statsstyrt.
Det har hänt förr, det kommer hända igen. Det är svårt att skydda sig helt, särskilt om det ska göras någorlunda kostnadseffektivt.

Men att börja prata om nödläge och att regeringen borde gå ut och meddela att Coop inte ska behöva följa gällande lagstiftning är att dra det väldigt långt. Vad ska man då göra när något som faktiskt är allvarligt på riktigt händer? Exempelvis om skurkarna tar över styrningen av elnätet, tar över utrustning på sjukhus etc.
När min dotter var liten så låg hon på BIVA (intensivvårdsavdelning för barn). De datorerna som styrde maskiner och övervakning var stenålders. Jag tror att det var Windows XP (minns inte 100%) som inte längre supporterades av Microsoft. Läskigt.
ett flexibelt system vore på sin plats..
med stela myndigheter och föråldrade lagar gör att det inte fungerar..

kassalagen var och är ett skämt..
Bara en massa krångel..
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför skulle man ha extra brandvägg pga en sjökabel?
Brännmaneter.
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker nu att Peter och Morgan skall sätta sig ner med MSB och klura ut en lag
När blev någonting bättre av att Morgan gjorde något? (retorisk fråga)
A Anders_Nilsson skrev:
Men räddningen kommer kanske från Tyskland, som så ofta förr. Idag var jag och handlade på min lokala Lidlbutik och varje kassa har sedelslurpmaskin som suger i sig sedeln och kontrollerar den. Samt myntmaskin.
Såg en kontantlös kassa på Lidl.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sverige har inte varit förskonade innan heller. Bland annat har man slagit ut bredband ett från Telia tidigare. Cybersäkerhet (alltså legitim sådan) är en stor verksamhet, men som vanligt ligger skurkarna före och har mer resurser, särskilt om det är statsstyrt.
Det har hänt förr, det kommer hända igen. Det är svårt att skydda sig helt, särskilt om det ska göras någorlunda kostnadseffektivt.

Men att börja prata om nödläge och att regeringen borde gå ut och meddela att Coop inte ska behöva följa gällande lagstiftning är att dra det väldigt långt. Vad ska man då göra när något som faktiskt är allvarligt på riktigt händer? Exempelvis om skurkarna tar över styrningen av elnätet, tar över utrustning på sjukhus etc.
När min dotter var liten så låg hon på BIVA (intensivvårdsavdelning för barn). De datorerna som styrde maskiner och övervakning var stenålders. Jag tror att det var Windows XP (minns inte 100%) som inte längre supporterades av Microsoft. Läskigt.
Och I det normala Sverige hade man sett till att som en dyr specialbeställning säga till tillverkaren att ta bort alla manuella backupreglage. För att vi vill ha mer kontroll med en rent digital lösning.

Det är tyvärr så här det går till. Folk tycker vi skall acceptera några dagars stängt vid ett It-attentat. Det behövde vi inte på 70-talet m
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du vill mao ha tillbaks dessa två. Tror inte vi kommer längre.
[bild][bild]
Nu är du bara löjlig:rofl:. Normala prisetiketter var alltid vita, du visar reaprisetiketter. Och kassaregister med arm kan man sätta en elektrisk motor på och ha armen som backup.

Sedan sa jag just att man kan ha batteridrivna kassor som backup av samma modell som torghandlarna har. Och koppla en mobilapp till dom.

Men vissa vill helt enkelt bara ha ett maximalt sårbart system utan backup för det är en del av den svenska folksjälen. Att ha backup och tänka på när samhället går ner ger obehagliga associationer.

Därmed inte sagt att man skall sova med skyddsväst på och ha en revolver och kontanter under kudden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Brännmaneter.

När blev någonting bättre av att Morgan gjorde något? (retorisk fråga)

Såg en kontantlös kassa på Lidl.
OK, Sverigeviruset kryper in i tyskheten. Men de flesta kassor hanterar kontanter. Och jag läser inte om rån på Lidl.

Åk till Tyskland och kolla, kontanter överallt i europas största ekonomi utan att folk kollapsar i chock.

Fråga tyska folket vad de tycker om idén att staten ser allt... :rofl:
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Folk tycker vi skall acceptera några dagars stängt vid ett It-attentat. Det behövde vi inte på 70-talet
På 70-talet stängde butiken varje lördag och söndag...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På 70-talet stängde butiken varje lördag och söndag...
På vilket sett drevs detta av kontanter?

Och butikerna hade öppet lördagar. Systemet stängde på lördagar 1977 men det var av politiska skäl
 
A Anders_Nilsson skrev:
På vilket sett drevs detta av kontanter?

Och butikerna hade öppet lördagar. Systemet stängde på lördagar 1977 men det var av politiska skäl
Och på vilket sätt hade kontanter hjälp i detta fall?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och på vilket sätt hade kontanter hjälp i detta fall?
Min ursprungliga kommentar var att vi för 50 år sedan Inte stängde butiker för att någon satt med ett tangentbord några hundra mil bort. En förmåga vi har tappat idag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.