A
R RalleB skrev:
Nej kriminella använder inte Swish :crysmile:
Punkt.

Har aldrig påstått att all kriminalitet kommer försvinna om inte kontanter finns MEN det skulle försvåra nått enormt för dom.

Fanns ett spår av ironi i mitt första inlägg med då man märker åt vilket håll vissa kontanförespråkare ligger politiskt.


Kryptovalutor är inte heller ospårbara som många tror samt att om man aldrig handlat med dom så inser man inte vilket krångel det är.
Så nej detta är inte heller primärt betalmedel.
åt vilket håll lutar kontantförespråkarna politiskt?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Nej kriminella använder inte Swish :crysmile:
Punkt.

Har aldrig påstått att all kriminalitet kommer försvinna om inte kontanter finns MEN det skulle försvåra nått enormt för dom.

Fanns ett spår av ironi i mitt första inlägg med då man märker åt vilket håll vissa kontanförespråkare i denna tråden ligger politiskt.

Alltid roligt att trolla med dessa personer då de blir så himla upprörda av att deras kontanter är en stor del av skjutningar i Sverige.

Finns ju en anledning till att man införde krav på att visa var kontanter kommer ifrån vid insättning.

Kryptovalutor är inte heller ospårbara som många tror samt att om man aldrig handlat med dom så inser man inte vilket krångel det är.
Så nej detta är inte heller primärt betalmedel.
Jag vet, och det struntar de kriminella i.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8Rv7g/polisen-vill-ha-battre-kontroll-av-swish
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Nej kriminella använder inte Swish :crysmile:
Punkt..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/salde-knark-koparna-betalade-via-swish
https://nt.se/artikel/9ly8006j
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/penningtvatt/undvik-att-bli-penningmalvakt/

Sedan är det inte kontanterna (som jag själv inte använder) som driver kriminaliteten i det här landet. Det är alla aningslösa människor som köper droger utan att förstå vidden av all skit de stödjer ekonomiskt. Gängkrigen i Sverige är ju bara en liten del i hela kedjan av mänskligt lidande.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Så är det absolut, dock möjliggör kontanterna en anonym handel vilket hade försvårats om de inte funnits.
Vilket din första länk pekar på:cool:

All elektronisk kommunikation/transaktioner kan spåras (sen kan det vara lättare eller svårare att göra i praktiken)

Spåra pengarna>kom åt personerna som verkligen gör de stora pengarna på brott
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
kassalagen var och är ett skämt..
Bara en massa krångel..
Den finns av ett skäl, det fuskades alldeles för mycket och staten fick inte in sina pengar och de som skötte sig hade svårt att priskonkurrera.

Med dagens kassaapparater innebär detta krav inget merarbete och är därför inget problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Nu är du bara löjlig:rofl:. Normala prisetiketter var alltid vita, du visar reaprisetiketter. Och kassaregister med arm kan man sätta en elektrisk motor på och ha armen som backup.

Sedan sa jag just att man kan ha batteridrivna kassor som backup av samma modell som torghandlarna har. Och koppla en mobilapp till dom.
De vita syntes inte på bild, så det blev en orange. Men många hade den färgen på vanliga varor också.

Det är stor skillnad på en torghandlare och en livsmedelsbutik. Torghandlaren har bara en momssats och få varor med priserna i huvudet. Volymerna och det faktum att inga varor har priser gör att det inte fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jonas Persson
Maskintok skrev:
läste någonstans att digitala valutor är mer intressanta för kriminella än kontanter..
Men klart att kontanter är eftertraktade... De funkar ju mer eller mindre överallt..
De vill gärna få betalt i elektronisk valuta som tex Bitcoin. Skälen är två, svårt att spåra pengarna till dem och av praktiska skäl då de nästan alltid befinner sig i ett land långt bort. Banktransaktioner fungerar inte då pengarna går att spåra då den utpressade betalt in dem.

Men, Bitcoins är svåra att handla för, speciellt om du har hundratals miljoner dollar. Därför lägger de mycket tid på att konvertera dessa Bitcoins till vanliga pengar, sedlar eller ännu bättre få in dem på ett vanligt bankkonto. Det är här AML, anti money laundring, pengatvättsregelverken kommer in, deras syfte är just att stoppa dessa pengar från att bli legalt införskaffade pengar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maskintok skrev:
åt vilket håll lutar kontantförespråkarna politiskt?
Uppenbarligen konservativt, det var bättre förr.;)
 
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den finns av ett skäl, det fuskades alldeles för mycket och staten fick inte in sina pengar och de som skötte sig hade svårt att priskonkurrera.

Med dagens kassaapparater innebär detta krav inget merarbete och är därför inget problem.
Nä men när den kom.. mer att investera i och kontanthanteringen blev dyrare för mig med liten verksamhet... många äldre kunder, blev sedan enbart faktura här och nu faktura, swish, kontant.... valfritt med andra ord...
behöver dock bara ett elverk för att fixa detta..
 
Jonas Persson
R RalleB skrev:
Så är det absolut, dock möjliggör kontanterna en anonym handel vilket hade försvårats om de inte funnits.
Vilket din första länk pekar på:cool:

All elektronisk kommunikation/transaktioner kan spåras (sen kan det vara lättare eller svårare att göra i praktiken)
Tyvärr finns kryptovalutan Monero som inte går att spåra. Sakta börjat utpressarna byta ut Bitcoins till Monero som betalmedel, därför blir det än viktigare att stoppa möjligheten att växla dem till någon legal valuta eller göra större köp med dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Monero
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Nä men när den kom.. mer att investera i och kontanthanteringen blev dyrare för mig med liten verksamhet... många äldre kunder, blev sedan enbart faktura här och nu faktura, swish, kontant.... valfritt med andra ord...
behöver dock bara ett elverk för att fixa detta..
Det är sällan förändringar inte kostar, tyvärr. Alla blev tvungna att uppdatera eller byta ut sina kassaapparater och ibland göra om sina rutiner. Jag minns att det var lite kaos en tid. Men idag innebär det ingen merkostnad om man låter en modern kassaapparat hantera uppgiften. Men som vi alla är överens om blir kraven mycket svåra att uppfylla med manuella eller enklare metoder.
 
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är sällan förändringar inte kostar, tyvärr. Alla blev tvungna att uppdatera eller byta ut sina kassaapparater och ibland göra om sina rutiner. Jag minns att det var lite kaos en tid. Men idag innebär det ingen merkostnad om man låter en modern kassaapparat hantera uppgiften. Men som vi alla är överens om blir kraven mycket svåra att uppfylla med manuella eller enklare metoder.
Jo visst men det betyder inte att jag vill ha det som det är nu... Jag hade det hellre som förr.. Och utan statens gameri..
Jag är ingen vän av statens blodiglar som skall suga ut mer pengar ur mig än de redan gjort... Och gör... skatter och avgifter är alldeles för höga och för mycket av dem redan... även då..
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Jo visst men det betyder inte att jag vill ha det som det är nu... Jag hade det hellre som förr.. Och utan statens gameri..
Jag är ingen vän av statens blodiglar som skall suga ut mer pengar ur mig än de redan gjort... Och gör... skatter och avgifter är alldeles för höga och för mycket av dem redan... även då..
Staten till skillnad från den privata sektorn är ofta hopplöst ineffektiva och mina hårt införskaffade pengar försvinner in i det slukhålet. Jag är en stark förespråkare för ett vi ska ha myndigheter mm, men att så mycket pengar försvinner pga ineffektivitet och rent trams gillar jag inte. Tyvärr gör inte alla rätt för sig och då måste krångliga system som kassalagen införas. Trist, men verklighet - eller som amerikanerna brukar säga "This is why we can't have nice things"
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Staten till skillnad från den privata sektorn är ofta hopplöst ineffektiva och mina hårt införskaffade pengar försvinner in i det slukhålet. Jag är en stark förespråkare för ett vi ska ha myndigheter mm, men att så mycket pengar försvinner pga ineffektivitet och rent trams gillar jag inte. Tyvärr gör inte alla rätt för sig och då måste krångliga system som kassalagen införas. Trist, men verklighet - eller som amerikanerna brukar säga "This is why we can't have nice things"
Jo så är det.. Men det är ett elände ändå..
Och ser man till hur många som jag har omkring mig som fortfarande smyglar med både det ena och andra så undrar man varför de ens försökte med detta...
fusket fortsätter ju...
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Jo så är det.. Men det är ett elände ändå..
Och ser man till hur många som jag har omkring mig som fortfarande smyglar med både det ena och andra så undrar man varför de ens försökte med detta...
fusket fortsätter ju...
Fundera på hur det sett ut om de inte infört regler som motverkar fusk och olagligheter. Man får trösta sig med den tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.