Maskintok skrev:
Nja... Jag är inte lika säker... Sedan finns ju en stor skara av pensionärer som vill betala kontant... Så jag är inte säker på detta jag..
Hur du väljer att betala var en ickefråga i detta sammanhang. Systemet för att ta betalt, kontant eller elektroniskt, var utslaget.
Vi har nån tusing eller två i kontanter som skräpar i en låda. Glömmer bort att försöka bli av med dom i mataffären och skolungdomarna som säljer till klassresa vill ha swish vilket ju är självklart. Nej, kontanter är inget jag saknar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jodå det är bekvämt digitalt när det funkar.
Undrar om inte tex swish legat nere mer än 10ggr senaste året? Känns som det digitala behöver uppbackning av fysiska betalningsmedel, var det inte så sent som i januari som Swedbanks betaltjänster låg nere flera dagar vid månadsskiftet?
Visst är de digitala riskerna att vissa delar kan bli drabbade. Däremot så är det så sällan att det inte är ett hinder.Finns gott om banker och andra digitala betalmetoder så att man slipper drabbas av bankernas/betaltjänstens avbrott.
Jag tror att de som varit med om diverse kontantrån (värdetransportrån, butiksrån, gaturån, restaurangsrån etc) inte bryr sig om swish legat nere en stund 10ggr senaste året. Ser inte att samhället skulle gå under för att swish inte funkar heller.... Att dessutom utvinna metaller och andra onödiga resurser för att prägla mynt som ligger och skräpar över hela landet är onödigt.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
U Utdelning skrev:
Jag tror inte att det är hälsosamt att tro att digitalt är 1 enstaka typ av metod
Precis, det finns många olika system som hanterar betalningar. Problemet är bara att det inte syns hur beroende de är av varandra och därför har många svårt att förstå det faktum att det finns redundans.

För tio år sedan fanns bara kort bland de rena IT betalmetoderna. Idag finns Swisch och olika appar som i vissa fall fungerar om den primära lösningen slutar att fungera.

Så återigen, det finns många sätt att betala på, Coop hade inte det problemet, de kunde inte ens få fram vad kunden skulle betala.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ja just det, en del ,tex Coop Oskarshamn, har ett annat kassasystem ( gammalt??) så de blev inte påverkade över huvud taget
 
Jonas Persson
Kretikos Kretikos skrev:
kontanter är inget jag saknar
Måste erkänna att jag inte vet hur de nya sedlarna och mynten ser ut. Vet inte ens vilka valörer som finns...

Finns det inte idag tvåhundrakronorssedlar och tjugokronorsmynt? Det finns väl även fler mynt än tiokronan som inte är silverfärgade?

Jag är en falskmyntares dröm:rolleyes:
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Måste erkänna att jag inte vet hur de nya sedlarna och mynten ser ut. Vet inte ens vilka valörer som finns...

Finns det inte idag tvåhundrakronorssedlar och tjugokronorsmynt? Det finns väl även fler mynt än tiokronan som inte är silverfärgade?

Jag är en falskmyntares dröm:rolleyes:
Du är inte ensam, de få gångerna jag hanterar kontanter undrar jag om de är låtsaspengar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Du är inte ensam, de få gångerna jag hanterar kontanter undrar jag om de är låtsaspengar.
Kundvagnar var det senaste jag haft mynt till. Men jag bytte till plastpengar innan man plockade bort myntlåsen på vagnarna.

De sedlar jag fått på senare år ger jag till en vän som gillar att släpa runt på några tusen i plånboken. Jag litar på att han inte lurar mig:cool:. Och ja, han har även en liten kalender i bröstfickan för möten och födelsedagar mm...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kundvagnar var det senaste jag haft mynt till. Men jag bytte till plastpengar innan man plockade bort myntlåsen på vagnarna.

De sedlar jag fått på senare år ger jag till en vän som gillar att släpa runt på några tusen i plånboken. Jag litar på att han inte lurar mig:cool:. Och ja, han har även en liten kalender i bröstfickan för möten och födelsedagar mm...
De gamla tiorna funkar, jag har en sådan ifall de skulle behövas (närmaste matbutik har inte slopat dem).
 
Att läsa priserna på varorna är ju enkelt, bara en app som scannar koden och slår upp priset i databasen på telefonen. Sedan skickar man över listan med varor till kassaapparat så får du ditt detaljerade kvitto. Ser inte vad problemet skulle vara. 10000 varor i databasen med streckkod och priser och monssats är ju ingenting.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vår försvarsminister producerade en massa varmluft i helgen, starka ord som man säger. Men jag ser inget konstruktiv komma från de orden.

VISA och Mastercard har inga servrar i Sverige vad jag känner till. Deras miljöer är världsomspännande och redundanta med stordatorer mm. Däremot finns det flera olika lokala företag som tillhandahåller betaltjänster för kort som t ex Bambora och Babs. Därmed finns det flera leverantörer som med oregelbunden regelbundenhet får driftproblem, men de är "aldrig" nere samtidigt. Swish fungerar utan dessa företag och fungerar om Visa eller Mastercard skulle gå omkull.

Som jag skrev ovan i tråden gör kontanter ingen skillnad om du inte vill att svenska folket ska plocka undan miljarder inför den dagen kriget kommer och alla IT-system och banker eventuellt klappat ihop. Världen av idag är inte behaglig, men ett öppet krig som skövlar landet tror jag är långt borta. IT-störningar som Coop löses inte med kontanter då det är så många andra funktioner än just betalningsmedel som är beroende av datorer.

Därmed måste mer kraft läggas på att säkra upp systemen, inte att planera för plan B.
Har jag förstått försvarsministern rätt i tidigare varningar så är det att man måste säkra upp system, inte lägga alla ägg i samma korg, samt INTE outsourca sådant man borde av säkerhetsskäl ha viss intern kompetens.

Jag läste tyvärr nyheterna på lördag o cyklade till Lidl istället för Pekås (Coop) , men sedan fick jag via SVT Värmlandsdel veta att vårt område inte var drabbat, för man kör med en annan lösning. (Hade äggen i en annan korg alltså skönt nog)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så återigen, det finns många sätt att betala på, Coop hade inte det problemet, de kunde inte ens få fram vad kunden skulle betala.
Ja, molnbaserade affärssystem har ju sina brister de också. Inte ens kontanter kan rädda dom i det fallet.
 
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Att läsa priserna på varorna är ju enkelt, bara en app som scannar koden och slår upp priset i databasen på telefonen. Sedan skickar man över listan med varor till kassaapparat så får du ditt detaljerade kvitto. Ser inte vad problemet skulle vara. 10000 varor i databasen med streckkod och priser och monssats är ju ingenting.
Jo, men du måste i så fall bygga ett separat system som uppdateras med de senaste priserna men som samtidigt är byggt med en helt annan IT-lösning så att ransomware, klantiga uppdateringar, sabotage mm inte påverkar denna lösning. Annars har du bara några servrar till som stannar samtidigt som resten.

Hårdvara, programvaror och förvaltning av 800 servrar, en i varje butik, kostar en hel del. Och allt detta bara för att hantera eventuella sällan förekommande haverier som det Coop nu har.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Visst är de digitala riskerna att vissa delar kan bli drabbade. Däremot så är det så sällan att det inte är ett hinder.Finns gott om banker och andra digitala betalmetoder så att man slipper drabbas av bankernas/betaltjänstens avbrott.
Jag tror att de som varit med om diverse kontantrån (värdetransportrån, butiksrån, gaturån, restaurangsrån etc) inte bryr sig om swish legat nere en stund 10ggr senaste året. Ser inte att samhället skulle gå under för att swish inte funkar heller.... Att dessutom utvinna metaller och andra onödiga resurser för att prägla mynt som ligger och skräpar över hela landet är onödigt.
Tankeexperiment:
Du ska handla kött eller vin och handlaren säger: Tyvärr är våra kassapparater trasiga men du kan betala med kontanter om du vill. Skulle du säga: nej, jag avstår? Eller åka och hämta dina kontanter?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tankeexperiment:
Du ska handla kött eller vin och handlaren säger: Tyvärr är våra kassapparater trasiga men du kan betala med kontanter om du vill. Skulle du säga: nej, jag avstår? Eller åka och hämta dina kontanter?
jag vet inte faktiskt, får se när det händer då det aldrig hänt innan....kanske går till nästa affär
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill påstå att COOPs problem under några dagar har kunnat lösas med kontanter för dom som har kontanter. Lagersaldo mm kan rättas efteråt. Visst kan det vara mer arbete men butikerna hade kunnat hållas öppna.
Att neka detta är samma som att säga: en ficklampa är ingen lösning vid strömavbrott för det är så mycket annat som hänger på strömmen. Men man kan i alla fall se lite.
Åter igen: Det handlar inte om att Coop inte vill ta emot kontanter. Det spelar ingen roll hur många inlägg du skriver som påstår det.
Coop fattade ett beslut på affärsmässiga grunder att det var bättre att hålla stängt ett par dagar för att återställa systemen istället för att hanka sig fram med manuella lösningar och ha ett par veckors jobb att redovisa ikapp och få lagersaldona i fas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.