A
F fribygg skrev:
Jodå det är bekvämt digitalt när det funkar.
Undrar om inte tex swish legat nere mer än 10ggr senaste året? Känns som det digitala behöver uppbackning av fysiska betalningsmedel, var det inte så sent som i januari som Swedbanks betaltjänster låg nere flera dagar vid månadsskiftet?
just..
Sedan kostar väl att ha tryckt dessa sedlar och mynt en slant för skattebetalarna... Så då bör vi väl använda dessa istället för att kasta bort dem... Och sedan skrika när systemen ligger nere... ta upp plånboken och betala Som vanligt...... glömde flytta pengar från ett konto till ett annat vid handling...
blev en lång kö när internet strulade inne i butiken.. Men några 1000 kr sedlar löste allt på sekunden... en annan gång fick jag hämta ut kontanter då Willys byggde om..
Men eftersom internet låg nere så kunde de inte skicka över ifrån en kassa till en annan..
Då fick jag scanna om alla varor igen för att betala kontant... glad? knappast...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hmm, en tanke angående de där 10 000 som alla ska ha hemma, vem har växel? Det blir inte bra om alla har tjugo femhundralappar i madrassen... Vill påstå att alla bör lägga undan beloppet i små valörer, under 50 kronor. Samhället av idag använder inte mycket kontanter och det minskar hela tiden, så den dagen de behövs finns det troligtvis inte mycket växelpengar i butikerna. Ett av många problem med kontanter den dagen de "behövs".
Kontanter har aldrig varit problem. I Tyskland har man i snitt 1300 Euro i kontanter hemma Für schlechte Zeiten: So viel Bargeld bunkern die Deutschen zu Hause - CHIP.Fungerar utmärkt.
Jag vill påstå att COOPs problem under några dagar har kunnat lösas med kontanter för dom som har kontanter. Lagersaldo mm kan rättas efteråt. Visst kan det vara mer arbete men butikerna hade kunnat hållas öppna.
Att neka detta är samma som att säga: en ficklampa är ingen lösning vid strömavbrott för det är så mycket annat som hänger på strömmen. Men man kan i alla fall se lite.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I nödfall, och det är det vi pratar om, fungerar en skokartong som tillfälligt kassasystem.
Tyvärr har jag inte en rulle med 500EUR i fickan men några vanliga svenska sedlar och lite EUR och det kan handlarn stoppa var han vill, det är upp till den som tar emot kontanterna att dagtinga med sitt samvete om de inte har av skatteverket godkända lösningar.
 
A
F fribygg skrev:
Tyvärr har jag inte en rulle med 500EUR i fickan men några vanliga svenska sedlar och lite EUR och det kan handlarn stoppa var han vill, det är upp till den som tar emot kontanterna att dagtinga med sitt samvete om de inte har av skatteverket godkända lösningar.
Tror nog att det löser sig med skatteverket för en dag eller 2-3..med kontanta medel..
Är väl mest vid revision som mer ingående problem kan uppstå...
 
Jonas Persson
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontanter har aldrig varit problem. I Tyskland har man i snitt 1300 Euro i kontanter hemma Für schlechte Zeiten: So viel Bargeld bunkern die Deutschen zu Hause - CHIP.Fungerar utmärkt.
Jag vill påstå att COOPs problem under några dagar har kunnat lösas med kontanter för dom som har kontanter. Lagersaldo mm kan rättas efteråt. Visst kan det vara mer arbete men butikerna hade kunnat hållas öppna.
Att neka detta är samma som att säga: en ficklampa är ingen lösning vid strömavbrott för det är så mycket annat som hänger på strömmen. Men man kan i alla fall se lite.
Deras problem är mycket större än så. I och med att kassasystemet var nere skulle de behöva stänga butiken för en total inventering då ingen vet vad som sålts innan de kan återgå till det normala.

Kassalagen från 2010 kräver även detaljerade kvitton för allt som säljs och det går inte att hantera manuellt. Tre olika momsklasser måste också redovisas.

Sen vet jag inte vad de digitala prisdisplayerna på hyllkanten visade, var de blanka eller visade de rätt pris? Viktigt då i princip alla varor saknar prislspp och någon måste springa runt och skapa listor för alla varor som kunden vill betala för.

Återigen, det är så mycket som måste rullas tillbaks trettio år för att kontanter ska fungera när detta händer.
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Tror nog att det löser sig med skatteverket för en dag eller 2-3..med kontanta medel..
Är väl mest vid revision som mer ingående problem kan uppstå...
Jag skulle inte hålla alla dessa butiker öppna utan ett ok från skatteverket. Men detta är som sagt bara ett problem av många.

Nu har många butiker öppnat igen och allt har återgått till det normala. Om de istället gjort vad förespråkarna av kontanter ville skulle de nu ha en enorm röra att återställa.
 
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag skulle inte hålla alla dessa butiker öppna utan ett ok från skatteverket. Men detta är som sagt bara ett problem av många.

Nu har många butiker öppnat igen och allt har återgått till det normala. Om de istället gjort vad förespråkarna av kontanter ville skulle de nu ha en enorm röra att återställa.
Nja... Jag är inte lika säker... Sedan finns ju en stor skara av pensionärer som vill betala kontant... Så jag är inte säker på detta jag..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
Coop är för övrigt igång igen, så för några dagars strul hos en livsmedelskedja, när det finns många alternativ, så ska vi alltså lagstifta om en massa fördyrande åtgärder?

Det skulle inte förvåna mig om det många gånger är samma personer som ställer de kraven som inte vill att staten ska lägga sig i en massa annat. Samhället har inte förlorat något i detta haveri. Coop har förlorat och får se över sin säkerhet och sin säkerhetsstrategi.

Det Peter Hultqvist talat om är vikten att ha koll på sina IT-system och vara medveten om olika risker, inte hur olika risker i olika branscher ska hanteras. Olika branscher måste rimligen kunna ha olika systemkrav och att Coop får stänga ett antal butiker några dagar är inte skäl till att ändra några regler som jag ser det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Nja... Jag är inte lika säker... Sedan finns ju en stor skara av pensionärer som vill betala kontant... Så jag är inte säker på detta jag..
De vill betala kontant, men haveriet innebar att det inte gick. Vi släpper skatteverket och lagar, hur skulle de få fram vettiga prislistor som de måste slå i? En liten butik sägs ha 8-9000 artiklar så det är en diger lista. De stora har därmed långt över 20 000. Eller ska de bara sälja mellanmjölk, cirkelkaffe, socker od? Alla andra varor är det köpförbud på.

Tänker på dagens kassapersonal som sliter med att få rätt priser på frukt och grönt, nu måste de hitta rätt bland alla varor i en tillfälligt skapad lista med alla varor.

Det skulle aldrig fungera. Mycket enklare att stänga några dagar och be kunderna vänta eller handla i en annan butik.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De vill betala kontant, men haveriet innebar att det inte gick. Vi släpper skatteverket och lagar, hur skulle de få fram vettiga prislistor som de måste slå i? En liten butik sägs ha 8-9000 artiklar så det är en diger lista. De stora har därmed långt över 20 000. Eller ska de bara sälja mellanmjölk, cirkelkaffe, socker od? Alla andra varor är det köpförbud på.

Tänker på dagens kassapersonal som sliter med att få rätt priser på frukt och grönt, nu måste de hitta rätt bland alla varor i en tillfälligt skapad lista med alla varor.

Det skulle aldrig fungera. Mycket enklare att stänga några dagar och be kunderna vänta eller handla i en annan butik.
Och alla de där scanning grejerna var de utslagna?
Om inte så räcker en sådan för att kunna få fram summa och då lägga fram kontanter..

allt går att lösa bara man vill... De gör vi iallafall på landsbygden... även med butiker som Willys mm....
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Fairlane Fairlane skrev:
vikten att ha koll på sina IT-system och vara medveten om olika risker
En sak är säker, Coop, Visma, men även ICA mfl kommer att analysera det som hänt och vidta åtgärder för att detta inte ska hända igen. Men det kan vara svårt. Denna gång var det en miljö som exponerades mot internet, man kan säga att de stod med rumpan bar. Men det finns säkert andra svaga länkar som de kommer att försöka förstärka.

Ingen i ett kapitalistiskt samhälle vill förlora dessa enorma belopp och kommer därför att säkra upp sina miljöer. Men jag tror ingen av dem kommer gå vägen tillbaks till kontanter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Och alla de där scanning grejerna var de utslagna?
Om inte så räcker en sådan för att kunna få fram summa och då lägga fram kontanter..

allt går att lösa bara man vill... De gör vi iallafall på landsbygden... även med butiker som Willys mm....
Skannern är en del av kassasystemet och därmed tvärdöd. Utöver att den är ansluten till kassapparaten hämtar den prisuppgifterna från systemet som blev krypterat. Det enda som fungerade i kassan var snabbtelefonen och varubandet.
 
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skannern är en del av kassasystemet och därmed tvärdöd. Utöver att den är ansluten till kassapparaten hämtar den prisuppgifterna från systemet som blev krypterat. Det enda som fungerade i kassan var snabbtelefonen och varubandet.
Ja jag har ingen koll på hur de är kopplade.
Men att inte butiker har ett eget system kopplat förstår jag inte..
Varför hålla på med externt system när ett lokalt nätverk inom butiken borde räcka..
 
hsd
För Coop var "kassa trasig" det vill säga ingen scanner, men en del butiker har löst det med coops mobilapp, scan & pay ,kunderna har fått hjälp att ladda ner appen och vägledning i butiken samt vid utcheckning
100 butiker om dagen får kassorna ominstallerade , tar ca 8 timmar per butik

It's just a business. We don't care about you and your deals”. Så lyder det kryptiska meddelandet som visades på en skärm vid självscanningen på Coop i Ljusdal. Enligt en expert på it-säkerhet kommer utpressningsbrevet med största sannolikhet från det ökända hackernätverket Revil som tagit på sig attacken.
 
Jonas Persson
Maskintok skrev:
Ja jag har ingen koll på hur de är kopplade.
Men att inte butiker har ett eget system kopplat förstår jag inte..
Varför hålla på med externt system när ett lokalt nätverk inom butiken borde räcka..
Världen av idag med medlemsklubbar och en prissättning som sker lokalt för vissa varor och centralt för andra gör att allt hänger samman. Priserna justeras hela tiden för att få lägsta möjliga, men samtidigt så stor förtjänst som möjligt.

Det är inte som förr i tiden när varor kunde ha samma pris under flera år och bara ibland fick den där nya orangea med ett reapris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.