Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, banker är likt alla andra underkastade lagarna. Det vi pratar om här är en direkt effekt av lagstiftning, inte av bankernas egenintresse.
Naturligtvis är alla i samhället tvungna att följa vår lagstiftning men alla företag tänjer och utnyttjar lagar och många gggr följer de den inte heller. Se bara på Swedbank o SEbanken. Och nu i dagarna Eriksson
Min revisor sade att det finns inte ett företag som inte gör”fel”.
Och naturligtvis är det bankernas egenintresse som driver dom det är ju deras existens
 
L lbgu skrev:
Tyvärr är man i princip tvungen att använda sig av bank om man inte ska leva helt utanför samhället. Finns nog inte många arbetsgivare som anställer någon om de förväntas betala ut lönen kontant. Kan man få t.ex. pension ifall man inte har något bankkonto? Så att säga att det är upp till var och en att använda sig av bank visar att man inte har någon större förståelse av hur samhället fungerar.
Du får ut lön och pension med en kontantavi i kontanter du behöver inget bankkonto
 
K kortis skrev:
Du får ut lön och pension med en kontantavi i kontanter du behöver inget bankkonto
Så då är det bara att gå in på banken och få säg 25k i kontanter. Vänt lite, var kanske inte så enkelt. Först ska man hitta ett bankkontor som lämnar ut kontanter i den mängden. Sen lär banken fråga vad du ska använda pengarna till. Öh, förra gången de gjorde det blev du ju utkastad som kund. Och så var vi där igen. Blir väl något moment 22 av det hela.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Naturligtvis är alla i samhället tvungna att följa vår lagstiftning men alla företag tänjer och utnyttjar lagar och många gggr följer de den inte heller. Se bara på Swedbank o SEbanken. Och nu i dagarna Eriksson
Min revisor sade att det finns inte ett företag som inte gör”fel”.
Och naturligtvis är det bankernas egenintresse som driver dom det är ju deras existens
Jag har inget emot att kritisera banker som tvättar ryska blodspengar. Men det är inte det tråden handlar om.

Inte heller handlar den om företag som gör fel.

Du blandar bort korten när du påstår att effekterna av svensk lagstiftning är någon annan än statens fel. Att bankerna minsann hade kunnat bryta mot lagen om de velat och på så vis räddat oss från staten är en bisarr ansvarssyn.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inget emot att kritisera banker som tvättar ryska blodspengar. Men det är inte det tråden handlar om.

Inte heller handlar den om företag som gör fel.

Du blandar bort korten när du påstår att effekterna av svensk lagstiftning är någon annan än statens fel. Att bankerna minsann hade kunnat bryta mot lagen om de velat och på så vis räddat oss från staten är en bisarr ansvarssyn.
Ok att det blivit som det blivit beror ju på att förut så gick ju ex HA och satte in sina knarkpengar direkt på banken.
Tror du verkligen att det bara är ryska penga bankerna tvättat.
De för ju ut miljarder efter miljarder till skatteparadis åt svenska skattebrottslingar.
Om de få reglerna som fins inte fanns så blev det väl inte en krona kvar
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ok att det blivit som det blivit beror ju på att förut så gick ju ex HA och satte in sina knarkpengar direkt på banken.
Tror du verkligen att det bara är ryska penga bankerna tvättat.
De för ju ut miljarder efter miljarder till skatteparadis åt svenska skattebrottslingar.
Om de få reglerna som fins inte fanns så blev det väl inte en krona kvar
Ett annat sätt att se det är att reglerna utöver att vara moraliskt förkastliga inte heller fungerar.

Det är en form av test vi frihetliga gärna ägnar oss åt och när ett sådant faller så här illa ut rekommenderar vi, hör och häpna, att man ändrar reglerna, inte försöker ändra på människornas natur.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
möjlighet för polisen att själva nyttja de ekonomiska resurser den förverkade egendomen utgör för att finansiera sin egna verksamhet.
Så är det i frihetens högborg USA :cry:.

Policing for profit.
The federal government and most states use civil forfeiture to take cash, cars and more without charging owners with a crime. The proceeds often flow into accounts controlled by law enforcement, sometimes including the same police and prosecutors who seized and forfeited the property. Yet few Americans realize this legal process exists until they find themselves fighting for their own property.


https://ij.org/report/frustrating-corrupt-unfair/

https://thehill.com/opinion/crimina...igh-cost-of-innocence-when-police-seize-cash/
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med din inställning skulle det inte bli några rättegångar över huvud taget eftersom de misstänkta inte skulle behöva dyka upp. Polisen kan inte kränka deras frihet utan motsatsen är bevisad.
Moment 22.

Någon form av extremlibertanistisk utopi där den starke äter den svage helt utan konsekvens eftersom staten är nedmonterad?

Vi hamnar i en anarki där våldsälskande sociopater tar över rättsskipandet och vanligt folk lever i skräck.

Jag tycker att det vore en dum idé.
Nej, exempelvis en häktning föregås av en domstolsprövning. Domstolstrots kan vara ett brott, som ju är tämligen enkelt att bevisa. Utöver det så är det ju alltid möjligt att göra som man redan gör idag, det vill säga att rättegången hålls i alla fall och att den som uteblivit ett antal gånger helt enkelt riskeras att dömas i sin frånvaro. Så det är inga som helst problem att ha mekanismer för att få till en rättegång även i det fall den misstänkte gärningsmannen uteblir. Det rör alltså inte överhuvudtaget om något moment 22 och det föreligger inga som helst hinder mot att ha en rättegång mot misstänkta gärningsmän utan att för den sakens skull ägna sig åt olika typer av förverkande av exempelvis kontanter. Jag befarar att min bäste herre ägnat sig åt det argumentationsfel som brukar kallas för halmgubbe, vilket tyvärr nog även får sägas om dina invändningar avseende anarki och libertarianska dystopier, mer om det nedan.

Det jag vände mig emot var alltså att staten utan bevis konfiskera medborgares egendom. Ändamålen helgar inte medlen helt enkelt, inte ens när det kommer till gängkriminella knarklangare som kastar handgranater i sandlådor eller öppnar automateld mot restauranger... Det har inget med extrem libertarianism eller anarki att göra, det är vad som brukar kallas för rättssäkerhet. Det vill säga principen om att man är oskyldig till motsatsen är bevisad och att det är den som påstår att någon begått en brottslig gärning som har bevisbördan för sitt påstående, det är inte upp till den anklagade att bevisa sin oskuld. Om staten menar att någons pengar är ett resultat av brottslig verksamhet får staten först bevisa att pengarna härrör från brottslig verksamhet, inte schablonmässigt anta att alla eller delar av de pengar som hittas hos en lagöverträdare också måste utgöra brottsvinster.

Unikt namn Unikt namn skrev:
USA har sina problem och Sverige har sina.
Korruptionen inom rättsväsendet i Sverige verkar snarare vara utbredd bland försvarsadvokater som tillexempel "Kungen" och "Prinsen".
Fast Sverige är ju inte unikt och om samma incitament skapas här är så klart risken för ett sådant agerande långt mycket större. Korruption bland offentliga försvarare är irrelevant för den diskussionen.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det behövs bättre insatser för att bekämpa yrkeskriminaliteten, och allt handlar ju i slutändan om pengar.
Jag tycker att det är rimligt att ställa krav på bankerna att hjälpa till. Visst kunde dessa frågor och granskningar göras annorlunda och säkert mer effektivt. Men vi behöver börja någonstans.
Jag håller inte med. Det är inte bankernas ansvar att delta i bekämpandet av gängbrottslighet och det är definitivt inte medborgarna som ska betala genom att få sina fri- och rättigheter inskränkta, som i det här fallet rätten att nyttja sina kontanter som man behagar. Faktum är att medborgarna redan betalat genom skatt samt att man överlåtit enormt stora delar av rätten till självförsvar åt staten, det så kallade våldsmonopolet. Medborgarna ska inte behöva offra än mer i form av att berövas delar av sin integritet för att våldsmonopolet inte klarar av sin uppgift.

K kortis skrev:
Stöld från svenska folket. Men det är ju en jävla skillnad om hantverkaren arbetar svart eller någon stjäl hans verktyg. I mina ögon är det mycket värre att stjäla skattepengar än någons verktyg.
Men nu syftade jag ju på pengar som inte beskattas ännu och undanhållits från beskattning. Det vill säga pengarna har ju aldrig tillhört staten och därmed i förläningen aldrig heller svenska folket, hur kan du då få det till stöld? Att någon som jobbar svart blir av med sina verktyg är ju stöld, det faktum att hantverkaren arbetar svart påverkar ju inte den omständighet att denne fortfarande äger sina verktyg. Så i mina ögon har de bägge företeelserna inte ens med varandra att göra, utan är som att jämföra äpplen och päron. Men för egen del tycker jag tvärt om, det är betydligt mycket värre att stjäla någons egendom än att smita från skatten.

D Dilato skrev:
Så är det i frihetens högborg USA :cry:.

Policing for profit.
The federal government and most states use civil forfeiture to take cash, cars and more without charging owners with a crime. The proceeds often flow into accounts controlled by law enforcement, sometimes including the same police and prosecutors who seized and forfeited the property. Yet few Americans realize this legal process exists until they find themselves fighting for their own property.

[länk]

[länk]
Jag vet :( Det är tragiskt och ingen utveckling jag vill se i det här landet. Även om jag får tacka för de intressanta länkarna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
det verkar inte vara så lätt att använda banker för att flytta pengar ur landet

Runt 20 svenska medborgare har gripits efter att ha ertappats med svarta pengar av tullen på flygplatsen i Kastrup. Svenskarna, som samtliga varit på väg till Turkiet, har haft sina bagage fullpackade med kontanter, skriver den danska nyhetsbyrån Ritzau.

Flera svenska valutasmugglare gripna på Kastrup (folkbladet.nu)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
K kortis skrev:
Stöld från svenska folket. Men det är ju en jävla skillnad om hantverkaren arbetar svart eller någon stjäl hans verktyg. I mina ögon är det mycket värre att stjäla skattepengar än någons verktyg.
I mina ögon är det mycket värre att stjäla hantverkarens verktyg. Hantverkaren har nämligen arbetat och producerat något av värde medan tjuven bara är en parasit som inte försöker göra något gott för samhället.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Swedbank tjabbade med mig om småsummor. Typ 4000 genom Klarna till Proteinbolaget. Det står ''Klarna'' i transaktionen och till proteinbolaget. Typ 10 saker skulle jag bevisa. Värst av allt var nästan när de frågade mig vad 70.000 i insättning kom ifrån. Varpå jag svarade att de var från transportstyrelsen/miljöbonus. Bevisa det fick jag.
Efter ett samtal dit och bad om nytt brev hem frågade personen på transportstyrelsen: ''det har jag aldrig hört innan. Vilken bank har du?'' Swedbank sa jag och hon påpekade att det är ju för fan Swedbank som betalar ut bonusen åt dom. Så Swedbank frågar MIG om deras utbetalningar...

Fordon man sålt via blocket tar man inte direkt kvitto på. Swedbank tyckte jag skulle bevisa utan kvitton. Fram och tillbaka och tillslut brast det för mig och jag sa bara ''om ni inte tror mig, ring skatteverket. jag har sagt var dom kommer ifrån och tror ni mig inte så är det inte mitt problem. Det är ni som tvättar pengar, inte jag''

Då blev det tyst i luren.. Idioter
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Men jag får dock vidhålla att jag ställer mig undrande till hur du får exempelvis skattefusk till att vara stöld?
K kortis skrev:
Stöld från svenska folket.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det är inte ens nära att uppfylla rekvisiten för stöld.
La till ordet "nära" som jag missade i originalinlägget.

K kortis skrev:
Min moral säger att det är så och i praktiken är det så sedan kan man gömma sig bakom fina ord och paragrafer
Så du menar att det är din moral som ska definiera vad som är en stöld och inte brottsbalken? Intressant, men jag fortsätter nog att stödja mig på brottsbalkens definition av stöld och vilka rekvisit som där beskrivs för att en handling ska anses vara en stöld. :p
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
det verkar inte vara så lätt att använda banker för att flytta pengar ur landet

Runt 20 svenska medborgare har gripits efter att ha ertappats med svarta pengar av tullen på flygplatsen i Kastrup. Svenskarna, som samtliga varit på väg till Turkiet, har haft sina bagage fullpackade med kontanter, skriver den danska nyhetsbyrån Ritzau.

Flera svenska valutasmugglare gripna på Kastrup (folkbladet.nu)
de hade väl glömt att anmäla utförseln till riksbanken, hade de gjort det och fått ok, då hade de inte fastnat i tullen på kastrup :)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Som redan Nixon förklarade på ett 60 min program - som svar på frågan Hur löser vi problemen de hade då => Ju mindre makt till politiker desto bättre ❤️


F FGLIN skrev:
De politiker som beslutat om dessa rättsosäkra regler borde åka ut från Riksdag och EU-parlament med huvudet före.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Men nu syftade jag ju på pengar som inte beskattas ännu och undanhållits från beskattning. Det vill säga pengarna har ju aldrig tillhört staten och därmed i förläningen aldrig heller svenska folket, hur kan du då få det till stöld? Att någon som jobbar svart blir av med sina verktyg är ju stöld, det faktum att hantverkaren arbetar svart påverkar ju inte den omständighet att denne fortfarande äger sina verktyg. Så i mina ögon har de bägge företeelserna inte ens med varandra att göra, utan är som att jämföra äpplen och päron. Men för egen del tycker jag tvärt om, det är betydligt mycket värre att stjäla någons egendom än att smita från skatten.
Både äpplen och päron är frukt.
Skattepengarna är svenska/delar av svenska folkets egendom, oavsett definition av stöld.
Antingen betalar alla skatt, eller så gör ingen det. Mig kvittar det egentligen.
Vi kan avskaffa fri sjukvård, försvaret, polisen, fria vägar mm.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.