M Martin Lundmark skrev:
Är Lnilsson nöjd med det?
Tack!
Jag är mer än nöjd (förutom priset på isolertrafos...), ska bara försöka förstå allting, det blev mer detaljerade svar än jag hade trott.

Som flera har varit inne på så tror jag att detta kommer bli ett större problem i framtiden, även om det för det mesta är hanterbart nu. Särskilt med tanke på den ökande importen av skräp-elektronik. Dessutom ställer smarta hem-apparater, snabbare mobilnät och Wi-Fi ökade krav på störningsfrihet.

Visst är det knappt ett problem för hifi-anläggningar på grund av den begränsade bandbredden, men hifi handlar ju inte bara om mätbara problem, det handlar också om en känsla av perfektion :cool:

Kan en del av lösningen vara EMI filter i elcentralen (tillsammans med åskskydd kanske)?
 
Redigerat:
I ditt fall med en begränsad del både i utbredning och troligtvis även effekt skulle det passa bra med en sk konstantspänningstransformator. En udda fågel både numera och förr men en mycket bra del i grunden av ett litet system med krav i trådens tema.
 
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall med en begränsad del både i utbredning och troligtvis även effekt skulle det passa bra med en sk konstantspänningstransformator. En udda fågel både numera och förr men en mycket bra del i grunden av ett litet system med krav i trådens tema.
Jag antar att du svarat mig?

Vad är en konstantströmtransformator, hur är den uppbyggd?

Är den som en line-interactive ups, alltså att den transformerar upp/ner en del (tills det blir för stor skillnad och batteriet kopplas in), för att ge en stabiliserad spänning?
 
Tänkte bara flika in att jag med intresse läser det som skrivs! (det finns alltså folk som är intresserade)
Jobbar med elektronikutveckling och nu senast har det varit på några olika trefas/enfas mätvärdesomvandlare som mäter ström/spänning. Dessa kan sitta i powerstation/substation miljöer och ska klara specifika standarder för immunitet och emission. Då jag inte direkt jobbat med elkraft tidigare har detta varit lärorikt, och det finns mycket kvar att lära sig! Som du säger, elektroniken har jag bra koll på, men elkraftsidan desto sämre och i ett dylikt projekt krävs kunskaper om bägge.
Därför läser jag med intresse det som skrivs! Sen kanske det inte är det primära med byggahus forumet, och jag tror precis som Protte att intresset även finns på elektronikforumet.

Och angående elkvalite i hemmen tror jag med stor sannolikhet att vi kommer se såna projekt och produkter i framtiden.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jag antar att du svarat mig?

Vad är en konstantströmtransformator, hur är den uppbyggd?

Är den som en line-interactive ups, alltså att den transformerar upp/ner en del (tills det blir för stor skillnad och batteriet kopplas in), för att ge en stabiliserad spänning?
Det är en gammal konstruktion som brukar finnas att hitta som utskrotade delar från tex industriutrustning med någon form av lite modernare elektronik från 70-80-talet och en bit framåt. De går också under namnet magnetisk spänningsstabilisator eller konstantspänningstransformator och är i grunden en fulltrafo med en speciellt utformad sekundärsida med en resonanskrets och lite annorlunda magnetiskt utformad kärna. Resultatet blir att den håller energi så den kan i princip överbrygga tapp av halvperioder samtidigt dämpas diverse störningar i övrigt kraftigt och spänningen hålls väl trots stor variation primärt eller på lastsidan.

Alltså en ytterst robust konstruktion med bara passiva komponenter järnkärna, lindningar och konding och mycket fina egenskaper förutom att den har en relativt stor förlusteffekt som drar ner verkningsgraden vid låglast. Samma princip användes för vissa växelriktarkonstruktioner med batteribank in och skyddad AC ut. I de fallen tillkommer en eller två tyristorer som taktar in energin som krävs från DC-sidan. Ett användningsområde för såna var försörjning av delar i fullskyddade viktiga anläggningar inom totalförsvaret. Med rätt hantering av intag nätmatning och roterande svänghjulsomformare på dieselaxel som första barriär och som laddar batteribank sen via dessa växelriktare är det väl grundat mot både LEMP och NEMP i den delen av kedjan.
 
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Tack!
Jag är mer än nöjd (förutom priset på isolertrafos...), ska bara försöka förstå allting, det blev mer detaljerade svar än jag hade trott.

Som flera har varit inne på så tror jag att detta kommer bli ett större problem i framtiden, även om det för det mesta är hanterbart nu. Särskilt med tanke på den ökande importen av skräp-elektronik. Dessutom ställer smarta hem-apparater, snabbare mobilnät och Wi-Fi ökade krav på störningsfrihet.

Visst är det knappt ett problem för hifi-anläggningar på grund av den begränsade bandbredden, men hifi handlar ju inte bara om mätbara problem, det handlar också om en känsla av perfektion :cool:

Kan en del av lösningen vara EMI filter i elcentralen (tillsammans med åskskydd kanske)?
Hej, lnilsson
https://www.byggahus.se/forum/threa...erningsbekaempning.401641/page-3#post-4023000
Som jag skrev tidigare så behöver man inte köpa dyra ”ultimata” transformatorer för att pröva. Principen är att man använder en transformator med rätt spänning (230V) och med mittuttag på sekundärsidan.

Du skriver; ”Kan en del av lösningen vara EMI filter i elcentralen (tillsammans med åskskydd kanske)?”

Vid elcentralen möts dina olika ledningar i huset. Supratoner går, liksom övertoner, dit impedansen är lägst. Skapar du en sådan punkt vid din elcentral då försvårar du för supratonerna att vandra vidare.

Du kan läsa om det I det jag skrivit “High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth”
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.630.9199&rep=rep1&type=pdf

The Zone Concept; Design of Low-Voltage Installations Considering the Spread of High Frequency Harmonics
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jag antar att du svarat mig?

Vad är en konstantströmtransformator, hur är den uppbyggd?

Är den som en line-interactive ups, alltså att den transformerar upp/ner en del (tills det blir för stor skillnad och batteriet kopplas in), för att ge en stabiliserad spänning?
Hej lnilsson

Du har i stort sett fått en bra förklaring på vad en ”Constant Voltage Transformer” (CVT) är. Här kan du läsa en bra beskrivning; ”Constant Voltage Transformer (CVT) or Ferroresonant Transformer (Ferro)”.
http://www.powerqualityworld.com/2011/04/constant-voltage-ferroresonant.html

Och här framgår järnkärnans konstruktion bättre; CVT (Constant Voltage Transformer)
http://www.perfectelectricals.com/CVT.htm

Det jag kan lägga till är att en (CVT) inte kan lämnas en hög ström vid start av apparater eller kortslutning (ca 200 % av märkström).

En (CVT) är bra på att isolera från störningar, upp till ca en halv period, men jag tror inte du lätt kan få en (CVT) i delad-fas (balanserat) utförande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska väl inte vara omöjligt att linda sekundären med mittuttag men man får dela kompensationslindningen på 2 så man får symmetri

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Ska väl inte vara omöjligt att linda sekundären med mittuttag men man får dela kompensationslindningen på 2 så man får symmetri

Protte
Hej Protte

Inte omöjligt men kanske inte så lätt

Om du ser på kopplingsschemat på sid; ; ”Constant Voltage Transformer (CVT) or Ferroresonant Transformer (Ferro)”….

http://www.powerqualityworld.com/2011/04/constant-voltage-ferroresonant.html


…så är lindningarna flerdelade men inte lika långa. Vet inte om man ”stör” svängningskretsen om man försöker ta ut två motriktade spänningar och sedan lasta ned dem med ökad ström.

Har nog inte sett att det gjorts. Prövar du kan du vara pionjär
 
Finns ingen större anledning att göra mittuttag i de fallen man använder en mindre sådan stab. Sen finns även exempel där en fulltrafo läggs på utgången från den. Där är det ju enkelt ordnat om man nu tvunget vill.
 
Finessen är väl att det inte ska flyta någon nämnvärd ström i mittuttaget och då kan det inte störa svängningskretsen.

Protte
 
Magnetstabilisatorer har väl aldrig varit någon stor produkt, jag har under mina aktiva 42 år inte sett en enda och kommer nog inte att bli någon stor produkt framöver heller då det är effektivare att stabilisera med elektronik.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Magnetstabilisatorer har väl aldrig varit någon stor produkt, jag har under mina aktiva 42 år inte sett en enda och kommer nog inte att bli någon stor produkt framöver heller då det är effektivare att stabilisera med elektronik.

Protte
Hej
Under min tid på ABB under 1980 talet mötte jag flera. En 1kVA UPS vägde 115 kg så en magnetstab hade större efterfrågan då. Använde sedan magnetstab som tillförlitlig laddare av kondensatorer till 390 V i ett projekt.
Dålig verkningsgrad men tålde mycket nätstörningar och hade få komponenter
 
På sina håll var de inte ovanliga i intervallet 70-tal in i 90-talet och standardvarianterna var inte speciellt tunga utan i häradet 1.5 x en mer normal störskyddstrafo med skärmar osv. Den är givetvis borta nu ungefär som man bör tänka sig även för diverse transformatorer med mittuttag i de här fallen.
 
Nu kommer en fråga som kanske inte @Martin Lundmark eller någon annan är så bevandrad i (jag är imponerad av kunskapsnivån i denna tråd!), men jag testar ändå.

Hur är det med UPS:er, störningar och supratoner?
Det är naturligtvis skillnad mellan olika ups-topologier. Jag tänker framförallt på line-interactive ups:er, dom har ju nån form av trafo-lindning för att kompensera för spänningsvariationer, så som borde väl kunna isolera bort en del störningar. Kan dom ha split-fas också? (Jag tänker på att vissa billiga elverk brukar ha split-fas matning av nån anledning).

Många knepiga funderingar, men jag är som sagt imponerad av kunskapsnivån här, till exempel att det finns konstantspänningstranformatorer (vilket jag inte hade en aning om...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.