C cotillion skrev:
Så är det ofta, men du ser inte vilken avgift den som driver nätet tar av operatören.
Zitius t.ex. betalar nätägare för att bli "kommunikationsoperatör" som de kallar det. De tar sedan en avgift från operatörerna.
De finns olika affärsmodeller och beroende vad bolaget har för mål.
Får jag anta blir det nu lönsamhet framöver, mindre fokus på att öka kundstocken via kraftigt rabatterade erbjudande, blir beroende av vad churn kostar dem.
Ökad kundstock blir nog via uppköp och konsolidering.
 
C cotillion skrev:
Sitter tyvärr också i ett nät som Zitius administrerar (ägs av en byafiberförening) och har nu åkt på prishöjning från Bredband2 då Zitius höjt priset för operatörerna. Förhoppningsvis blir Telia utbytta vid nästa upphandling av nätoperatör, tills dess får man lida.
Då ska bya fiberförening handla upp ett kollektivt avtal med Telia och ha kvar Zitius som nät leverantör
Blir riktigt bra priser då runt 300 kr för 250/250 + TV paket
 
Stickan56
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får en faktura från nätägaren och en från den tjänsteleverantör jag valt. Är det ovanligt att det är så?
Då kanske du har Servanet?

Stickan
 
G GA Anderson skrev:
Då ska bya fiberförening handla upp ett kollektivt avtal med Telia och ha kvar Zitius som nät leverantör
Blir riktigt bra priser då runt 300 kr för 250/250 + TV paket
Zitius är Telia ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Då kanske du har Servanet?
Servanet brukade åtminstone förr dessutom ta ut någon slags serviceavgift för själva mediaomvandlaren, kanske 20 kr/mån?
 
B
T TowaTei skrev:
Servanet brukade åtminstone förr dessutom ta ut någon slags serviceavgift för själva mediaomvandlaren, kanske 20 kr/mån?
På de 6år jag har haft fiber så har de gått från 179 till 199 i "nätavgift". Vill man kan man teckna serviceavtal på mediaomvandlaren så de fixar den utan ytterligare kostnad om den pajar. Vill minnas att de har två varianter där de lovar att lösa problemet olika fort och till olika priser på serviceavtalet.

Edit: länk https://www.servanet.se/serviceavtal
 
A AndersS skrev:
Zitius är Telia ;)
Nja. Telia äger Zitius. Men det är olika bolag som köper och säljer olika tjänster av varandra och till slutkunden.
 
B breakman skrev:
På de 6år jag har haft fiber så har de gått från 179 till 199 i "nätavgift". Vill man kan man teckna serviceavtal på mediaomvandlaren så de fixar den utan ytterligare kostnad om den pajar. Vill minnas att de har två varianter där de lovar att lösa problemet olika fort och till olika priser på serviceavtalet.

Edit: länk [länk]
Ja precis. Intressant upplägg. Brukar inte sådan service annars ingå? Fast om totalkostnaden för mdiaomvandlare + Servnets nätavgift + abonnemanget hos tjänsteoperatören motsvarar det man betalar till tjänsteoperatören i andra "öppna" nät där man endast betalar till tjäsnteoperatören så har ju Servanets upplägg fördelen att det är tydligare vart pengarna går.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Zitius är ett varumärke.
[länk]
Stämmer bra, jämförbar med Skanova som idag i praktiken är ett varumärke för grossisthandel med fiber.
Däremot på företagssidan finns ett bolag med egen verksamhet det tidigare Cygate idag Telia Cygate.
 
G Gult_hus skrev:
märkligt att dom behandlar kunder olika för när vi surt ringde och sa att om vi tecknar bahnhof på vår adress idag så får vi 100 kr billigare än vad vi har idag.

Och då svarade dom att dom inte är skyldiga att avisera sänkningar enbart höjningar så då sänkte dom till det pris man kunde få idag. Och första fakturan efter det samtalet kom i dagarna med det sänkta priset behövd inte binda eller nåt
Om du inte binder så kan de höja priset nästa månad....
 
Stickan56
anders07 anders07 skrev:
Får nog se mig om efter alternativ... Tråkigt då jag ändå gillar Bahnhofs inställning...
Menar du Karlungs höga svansföring?
Jag fick också en höjning med 90Kr så då åkte dom ut.

Stickan
 
Ska bli intressant att se vad som händer med mina 1000/1000 för 299kr per månad (Villafiber hos BH) när avtalsperioden går ut om ett år. Jag gissar att det inte kommer bli så mycket dyrare. Det är alla kockar i soppan som gör att andra upplägg blir dyrt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska bli intressant att se vad som händer med mina 1000/1000 för 299kr per månad (Villafiber hos BH) när avtalsperioden går ut om ett år. Jag gissar att det inte kommer bli så mycket dyrare. Det är alla kockar i soppan som gör att andra upplägg blir dyrt.
Jag skulle tro det höjs till nuvarande listpris, vilket verkar vara 429 kr/månad
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.