52 säckar gjutning a två i varje skottkärra blir 26 kärror som skulle in... gjutningen varierade lite i tjocklek beroende på isoleringsstjocklek mm. på något ställe så blev det väl tunnt över golvvärmeslingorna men med lite flytspackel och klinkers så hoppas jag att det kommer bli ok iaf.  :-?

52 säckar a 130kr = 6760 kr + ngn extra säck för att fylla igen spåren efter järnen som bruket drogs av efter.

här jobbar sambon och gjutkunnig kamrat som var supernoga...
 
  • skottkrra_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
här är gjutningen på plats..
 
  • gjutning_golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och den gamla toastolen sätts på temporärt på plats... nu slipper vi ha klippkort på grannarnas holk... :cool:
 
  • golv_och_toastol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har starka fundering på att skaffa blandare från duobad (www.duobad.se) i serien Art. är det någon som har erfarenhet av dem? blandaren är väldigt lik moras classic-engreppsblandare men billigare och den finns som engreppsblandare till badkaret vilket mora av ngn anledning inte har satsat på..
 
  • duobad_tvttblandare.jpg
Hej!

Varför har ni satt tunn frigolit mellan golvet och ena väggen?
(Jo jag förstår att det är för att golvet inte ska fastna i väggen, men kan det inte få göra det?)

/pinebar
 
det var mest en ide som jag snodde från MathiasS tror jag under hans badrumstråd.. frigoliten gör att golvet blir flytande och kan röra lite så sig i förhållande till väggarna och det finns lite expansionsmöjligheter. frigoliten är 10mm tjock.

frigoliten stoppades in där det fungerade och på en av väggarna så blev det syllpapp i stället. så golvet kanske kan kallas halvflytande?!  :D

 
då har det jobbats och slitits en del under sommaren.. har knappt sett familjen men ändå så går det olidligt långsamt tycker jag...

vet inte hur många ggr jag varit å kompletteringshandlat i div byggaffärer nu men många blir det.

bjälkarna har befriats från färg och rören för handdukstorken och vattet vid handfatet har frästs in. valde dolda rör trots mångas försök att övertala mig om förträffligheten med utanpåliggande. anser att hela rör som gjutits in borde kunna hålla tätt rätt så länge. om ngt händer så får man väl plugga igen rören och dra nytt synligt idå stället...
 
  • IMG_1433.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elen har också fått sin plats i väggarna...

besvärligt när man vill ha varmvatten så länge som möjligt.. beredaren står tillfälligt på bockar

det tjocka svarta röret är en kulvert till kaminen
 
  • beredare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
väggarna nätade för att förses med puts
 
  • ntad_el.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elen skulle enl anvisningar från elektriken dras igenom en av bjälkarna.. men det visade sig bli väldigt många hål så jag valde att dra upp rören genom kryutrymmet på ovanvåningen. varje punkt som ska förses med el har fått ett eget rör för att det ska bli så smidigt som möjligt och inga skarvningar ska behövas göras.
 
  • takel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ventilationsrör för paxfläkten är på plats
 
  • IMG_1459.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den nya dörren till trädgården är på plats... det gick för ovanlighetens skull som på räls att sätta fast dörren och få den i våg och lod...

riktigt läckert om jag får säga det själv...
 
  • drr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
väggarna är försedda med läkt.. lite i tjockaste laget kasnke men hyggligt stabila...

putsen är blandad med ca 1 del hydraliskt kalkbruk mot 3-4 delar putssand och vatten. kalket köpte i en affär i malmö som säljer importerade byggvaror från polen. de kostade ca 85kr/25kg.
 
  • puts.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut med badrumsrenoveringen :) Vi gjorde en lika omfattande renovering av vårt badrum i våras. Det va kämpigt då, men det ehelt klart värt det så här i efterhand när man har det fina resultatet.
Lät intressant med den där affären i malmö, får man fråga vad den heter o var den ligger? Håller på med köksrenoveringen just nu o man e alltid på jakt efter billiga byggvaror ;)
 
Varför putsa öht?? Inte bättre å regla å skruva upp gips? :-? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.