och så kom man på att man skulle göra plats för handdukstorkarrören i väggen före man gjuter... lite pill att få till men underlättades betydligt av min fermslagborr som fungerar förvånadsvärt bra... inte en hilti men klart godkännt så långt
 
  • hltagning_fr_handdukstork.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här ser det just nu ut i kopplingshörnan som ska byggas in i ett skåp är det tänkt... inte så snyggt som de har det i nyproducerade hus men ändå...

bestämde mig för att dra alla rör parvis så att båda duschrören sitter tillsammans och tvättställsblandaren dras ihop istället för att dra alla kallvatten rören bredvid varandra vilket vvs killen kanske hade uppskattat?!
 
  • kopplingshrnan_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så kom man på att man var tvungen att göra plats för plusprisolen i isoleringen för att det ska få rum golvvärme ovanför... markduken fick tas bort och rören bäddas ner...   :-[


22mm koppar rör kommer räcka mer än väl för att försörja 2 ev 3 rum med värme  :cool:

här syns även ett av två rör till handdukstorken 12mm prisol. ska tryckas in i väggen med det blir ett senare problem, just nu stressas det på en hel del för att gjutningen ska kunna komma på plats.
 
  • vrmerr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser kul ut!

Planering är trist och tar tid men det går fortare att planera före än efter..... ;)
 
MathiasS skrev:
Det ser kul ut!

Planering är trist och tar tid men det går fortare att planera före än efter..... ;)

:D

jo de e klart att det tar tid och är halvkul att planera.. men om man aldrig har gjort ngt liknande i hela sitt liv så är det mkt som det ska tänkas på..

har haft bra koll på vilka de olika momenten har varit men inte riktigt hur resultatet av de olika momenten blir tillsammans.. många hade nog (och har) ansett att jag aldrig borde satt igång eftersom jag inte behärskar det hela. men med hjälp av vänner och några hantverkare som stöttar in precis där det behövs så ska det nog gå..

om jag bara hade grävt 5 - 10 cm mer än vad jag gjorde så hade många problem aldrig uppstått. resultatet av mitt snåla grävande (som delvis beror på optimistisk räkning, bekvämlighet, ekonomiskt snålhet (all sand som går ut ska ersättas med abs-bruk) samt okunskap. isoleringen hade kunnat läggas snabbare och något bättre, rören hade bara kunnat läggas ut under armeringen och golvvärmerören hade kunnat få ngn extra cm över sig för värmespridning och stabilitet.

men på många ställen var det omöjligt att gräva alls pga grundstenar som man inte vill spräcka eller flytta på, där hade problemen kvarstått och det är nog där det har varit svårast att få det hela riktigt 100. om man haft en gjuten rät grund så hade det varit väldigt annorlunda. nu har isoleringen blivit från i princip 0mm - 200mm vilket inte är optimalt men får fungera. förr var det ju 0mm isolering över hela golvet så det kommer nog bli skillnad ändå  :cool:

fler bilder kommer under kvällen/morgondagen
 
likblek skrev:
:D

jo de e klart att det tar tid och är halvkul att planera.. men om man aldrig har gjort ngt liknande i hela sitt liv så är det mkt som det ska tänkas på..
Jo jag vet , sitter i samma sits själv - vad man än gör är det en jungfrufärd som borde sluta i diket, men på nått sätt så ordnar det sig... :)

 
under söndagen gick arbetet långsamt värre... det visade sig att det trots den extra utgrävningen så var svårt att få ner golvärmeslingan tillräckligt djupt i den blivande gjutningen.. armeringsmattan fick modifieras om med bultsax så att den blev lite mer följsam mot det inte helt plana golvet...

till råga på allt så glömde jag pilla ner böjfjädern i ett av mina 22mm prisolrör så det vek sig lite för bra...
av någon märklig anledning så fanns det ändå tillräckligt med rör i den andra ändan så det vara "bara" att fixa och trixa lite.. kan bli svårt att få till en riktigt snygg uppgång på de rören genom golvet men det får vi lösa tids nog...

i hörnet där alla rören kommer upp (under varmvattenberedaren som sitter på väggen)så får det bli en extra klack senare. golvet gjuts på plats och sedan fixas rören till och lite mer gjutning får "gömma" de extra böjarna...

golvvärmen är en slinga med wirsbos 20 mm pePex rör som najades mot armeringen. var faktiskt enklare att arbeta med än vad jag räknat med. drog in den 200mm från ytterväggen pga av den bristfälliga isoleringen i golvet mot väggarna. hoppas det räcker.
 
  • med_golvvrme.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
glömde berätta att klattarna med murbruk är pukter som golvgjutaren ska använda för att hålla reda på den framtida golvhöjden.. nu finns det ingenting jag kan/får göra i badrummet så idag blev det en tur till tippen och en till havet.. skönt värre.. några dagars semester väntar och gjutning på lördag.. sen börjar ett gatlopp för att få till elen, väggarna och taket före kakelmannen kommer i nästa månadsskifte...

hugga hugga
 
För att gjutaren skall få rätt höjd på golvet så har du på några utvalda ställen gjutit stödpunkter som fyrkantrören ligger i, fixerade på rätt höjd?

Som det ser ut på bilden, täcker det hela golvytan eller flyttar man rören vartefter man gjuter?
 
jag har lämnat över det med varm hand till gjutaren.. men han har gjutit punkter som ska täcka större delen av golvet. möjligt att han gör ngn mer när vi gjuter eller så fixar han det på frihand.

först började han från brunnen som ska bestämma högsta punkten (är under tvättmaskinen så den får ingen lutning) och ner mot badkarsbrunnen som ska vara lägst.

pukterna fick härda ett tag medans han gjöt två punkter som bildade ett parallellt spår. sedan flyttades rören så att han kunde gjuta vidare. tror att han hade med två rör, ett kort och ett långt som han använde. när han sedan gjuter så kommer han nog att använda två korta och två långa som han flyttar runt. så har jag fattat det iaf. gjutningen sker mellan två rader av punkter i taget och sedan dras det av med en rätbräda. bruket är ett maxit abs 318 bruk så det är väldigt torrt, man gör kanske annorlunda med ett mer rinnande bruk?!
 
Ok, intressant. Jag antar att jag ska göra något liknande här hemma i projektet.

Varför ABS 318 och inte vanlig betong? De måste vara mycket dyrare?
 
eftersom vi bara har ett badrum så är vi väldigt intresserade av att kunna lägga tätskickt och plattor så fort som möjligt. som det är nu så räknar vi ändå med 6v utan toa och dusch och det är fullt tillräckligt :cool:

men det är inte billigt :(
 
Ok!
 
så var det då äntligen dags för gjutning.. och om det inte har regnat på två veckor så var det ju tvunget att det skulle göra det på självaste gjutaredagen...

men det gick bra iaf även om den hyrda blandaren var i klenaste laget..
 
  • blanda_bruk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den mänskliga blandaren var kanske inte heller jättestark  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.