Har flyttat lite takskivor för att komma åt och idag efter jag målat en vägg så skulle jag återställa taket.
Såg att det var fuktigt vid ett kallvatten rör så åkte och köpte lite isolering, men det blev inte direkt bättre utan droppade mer och mer...

Plockade bort fler skivor och hittade en mutter som spruckit.

Tror den suttit där i minst 5år utan att läcka.
Visst har jag bändat lite i röret men inte så mycket...
Är en övergång från vanligt kopparrör till presol.

Kan muttern varit spräckt från början och först nu efter jag varit där och tryckt börjat läcka?

Sprucken mutter för rörkoppling på svart underlag, eventuell orsak till fuktskada vid kallvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstigt nog så upptäckte jag det 30min INNAN Dahl stängde 🙂🙂
 
  • Wow
  • Ledsen
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
Har kanske läckt lite vid monteringen och dragits ytterligare, prisol är det stödhylsa i röret.
 
Om det har läckt tidigare vet jag inte, har ju inte haft innertak så ev dropp har ju kommit på golvet och det har blivit blött till och från pga tvättmaskinen som spolar ut vatten.

Stödhylsa fanns och det satt även jag dit
 
Händer väl nåt litet då och då även om jag inte uppdaterar 🙂

Ställning uppsatt för att påbörja panelbyte

Ställning framför hus med pågående byte av träpanel, gamla paneler lagda vid husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar ta sig i tvättstugan, men går lite segt även där

Tvättstuga under renovering med tvättmaskin och torktumlare, ommålade rör och kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vattenrör som ska dras nytt
ev måla rören bakom vita?

Blir plåt inklädnad av avloppsrören till höger, ska prova kapa av det i helgen och få på ett gren till tvättmaskinsavloppet
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Har du räknat på kostnadsskillnaden mellan träfasad och annan "underhållsfri modell "?

Är i samma sits och vill gärna slippa måla.
 
T tobbe9012 skrev:
Har du räknat på kostnadsskillnaden mellan träfasad och annan "underhållsfri modell "?

Är i samma sits och vill gärna slippa måla.
Beställde hem prov på plastfasad men det blev för dyrt för mig... Men det hade nog varit det bästa egentligen, kör ju med plastfönster på nedervåningen.
Men vi renoverar för ev överskott från hyrorna och då blir det svårare att köpa in ett stort parti panel, nu kan jag hämta lite då och då.

Förhoppningen är att jag ska ha bytt all fasad innan den första färgen börjar flagna 😄
Då kör vi ett varv på hela huset och då kanske det håller 10-15år till och då är det inte mitt problem, då är jag för gammal för att hänga i ställning och måla
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Blev en så, den du tipsade om fanns inte men det är väl ungefär samma grej

Edit glömde bilden 🙂

PVC-rörböj ligger på ett bil säte av textil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har ju lite ont om plats bakom maskinerna...

Det gör väl inget om jag sätter vattenutkastet på 180-190cm höjd?
Då kommer det ovanför stapeln
 
nino nino skrev:
Har ju lite ont om plats bakom maskinerna...

Det gör väl inget om jag sätter vattenutkastet på 180-190cm höjd?
Då kommer det ovanför stapeln
Inte för att vara rolig, men du kan ha kranen på utsidan med slang till TM, så sätt den var du vill och det passar.
 
J jonaserik skrev:
Inte för att vara rolig, men du kan ha kranen på utsidan med slang till TM, så sätt den var du vill och det passar.
Jodå det är ju ett alternativ, blir en vvb bakom och kopplingar för vatten och värme så där skulle jag ju kunna ha den, men jag måste ju täta runt i vilket fall så högt upp blir det nog
 
Ursäkta vad är det med tätning, rör genom vägg eller.
 
nino nino skrev:
Hela badrummet är gipsat.
Blev draget för 4 spottar på långa väggen rakt fram, extra rör för ytterligare en spot i duschen om man vill, även draget en extra slinga för spottar mitt ovanför dörren om det skulle bli mörkt.
Imorgon ska jag gjuta i lite mer eps för att få stöd under golvregeln.
Ev göra en liten flytspackling också och fallspackla hela badrummet på söndag.
Kanske hinner spackla taket med våtrumsspackel nån vända också
Ännu en gång har BH räddat dagen 😄
Hade inte en aning om hur jag tänkt med spottarna, hittade en bild med 3 så det höll på att bli så sen tänkte jag att jag bläddrar lite i tråden och där var det 🙂🙂
 
J jonaserik skrev:
Ursäkta vad är det med tätning, rör genom vägg eller.
Ja precis, måste ju in i badrummet hur som så då ska det ju tätas enl konstens alla regler 😄
 
nino nino skrev:
Ja precis, måste ju in i badrummet hur som så då ska det ju tätas enl konstens alla regler 😄
På den höjden så är det ingen fara för väta, om det inte är i duschen förstås, rakt ut med RiR ca 5 cm med gucka runt i hålet, se bara till att RiR sitter fast på insdiab´n så det inte kan krypa in i väggen, och koppling på det över till koppar. det behöver inte vara som många ska framhålla det med säker vatten och ska alltid säga det som ett krav.
 
Nej jag vet det, har ju själv jobbat med det
Men jag gör enl boken fast det känns onödigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.