Var kan jag hitta denna info? Jag måste ju fram fakta för att ha belägg för min förfrågan som måste in snarast. Vi kommer att få installera el själva, och därmed förstöra den garanti som gäller enl Husleverantören. Jag trodde stora firmor visste vad de gjorde och hade koll på vad som är rimligt.
 
Mikael_L
Standarden kan du köpa t.ex. via den länk jag gav.

Möjligen kan du hitta den på något bibliotek eller skola (med elutbildning).

Du kan kanske höra av dig till någon elfirma, om du har tur har dom standarden och är villig att låta dig läsa ur den.

Kanske sitter någon här på forumet på standarden och är villig att återge relevant text.


Men säkraste sättet, om du verkligen behöver den - snabbt, är att köpa den. Kostar ju dock ett antal hundringar.
Det är därför den inte finns att läsa, då skulle dom ju inte tjäna några pengar.
 
Mikael_L
Karriärmamman skrev:
Hej!

Hoppas få fart i denna tråd igen. Har ett hus där ena väggen är 3 meter utan kontakt med ett fönster, en annan vägg som är 3,5 meter med tre fönster ovan utan en enda kontakt. och ytterligare en vägg på ca 2 meter där vi har en kontakt. sedan har vi 7,2 meter sammanhängande vägg utan någon kontakt vid golvet eller ovan fönster. Är detta rimligt?
Svar på det jag fetstilat:
Tja, kanske ...
Har ni inte avtalat något visst om elen i kontraktet så är det väl antagligen ganska fritt för dom att göra nästan hur som helst.

SS 4370146 måste ju inte följas, det är inget lagkrav eller så.
Det är egentligen bara en hjälp, hjälp för beställare och utförare att lite lättare kunna avtala om hur elen ska vara ordnad, då man kan hänvisa att det ska ske enligt SS 4370146, ev med några tillägg eller avsteg.

Standarden kan säkerligen också ligga lite till grund om man har blivit lovad ett "normalt eljobb" men det sen blev väldigt magert utfört. Då kan man antagligen peka på standarden när det kommer till domstolen, och i viss mån lyckosamt kunna hävda att allt för väsentliga avsteg från SS 4370146 inte kan anses som "normal standard".
Men smärre avvikelser tror jag rätten lätt kommer anse vara inom ramen för giltiga avsteg.
 
Karriärmamman skrev:
Var kan jag hitta denna info? Jag måste ju fram fakta för att ha belägg för min förfrågan som måste in snarast. Vi kommer att få installera el själva, och därmed förstöra den garanti som gäller enl Husleverantören. Jag trodde stora firmor visste vad de gjorde och hade koll på vad som är rimligt.
Garantin på huset upphör för att ni installerar några vägguttag? :x

Det låter som om någon försöker sig på en rövare.
 
Jag har kollat med elsäkerhetsverket och fått utdrag av norm och standard.

väggenlängd delat med 4 avrundat uppåt till närmsta heltal ger antalet kontakter per vägg
eluttag placerar lämpligen vi entre till rummet under lampknappen så att säga.
eluttag placeras lämpligen vid sida av fönster och dörr-partier

Ganska spännande. Vi har fått göra om i efterhand och jag hoppas nu på att vår entreprenad får ta på sig detta då det inte följt normen.
 
Bara ett litet förtydligande, Elsäkerhetsverket har inga "egna" åsikter ang uttag och brytare mm. Det har ju inget med elsäkerhet att göra. I princip får man placera och sätta så lite/många apparater man vill utan att dom bryr sig. Men följer man Svenskstandard och EL-Ama räcker det så länge man inte har specifika önskemål.
 
eluttag relger från SS 437 01....GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eluttag relger från SS 437 01... II.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta har jag fått fram. Regler som gäller.
 
Mikael_L
Karriärmamman skrev:
Detta har jag fått fram. Regler som gäller.
Nej, det där är inga regler, hur gärna du än vill tro det.
Det är en standard, som heter SS 437 01 46, Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering.

Jag upprepar, det är en standard, inte regler (eller lag).

Har ni upphandlat och avtalat att elentreprenaden att den ska följa SS 437 01 46 så är det inget snack.
Har ni inte gjort detta så är det inte alls givet vad ni har för rätt att klaga.


Många, även jag, tycker dock att en elektriker/elfirma bör på ett ungefär följa SS 437 01 46 vid en bostadsinstallation om inget annat är avtalat eller om man kommit överens med kunden om "en helt vanlig installation".
Men återigen, har ni inte avtalat explicit om detta eller på annat sätt angett vad som ska gälla så är det inte alls säkert att ni har något case.
 
Karriärmamman skrev:
Har ett hus där ena väggen är 3 meter utan kontakt med ett fönster, en annan vägg som är 3,5 meter med tre fönster ovan utan en enda kontakt. och ytterligare en vägg på ca 2 meter där vi har en kontakt. sedan har vi 7,2 meter sammanhängande vägg utan någon kontakt vid golvet eller ovan fönster. Är detta rimligt?
Kanske vore bra att gå tillbaka och titta på ursprungsfrågan. Av senare inlägg låter det som att det handlar om ett nytt hus, kanske nyckelfärdigt, med en uppenbar begränsning i antalet uttag för att få ned priset?

Svenska föreskrifter säger att svensk standard ska följas, eller att installatören redovisar en bedömning för hur ett annat utförande ger motsvarande säkerhet. Någon annan standard än SS 437 01 46 angående uttagens placering finns inte vad jag vet, så då är frågan hur hustillverkaren tänkt här.

Nu handlar detta inte direkt om en säkerhetsfråga, bara indirekt i form av behov av skarvsladdar etc. Det följer ändå inte svensk standard, dvs så som man bör kunna förvänta sig att elinstallationen är utförd. Visst kan man göra så, men det bör i så fall vara tydligt från hustillverkaren tycker jag. Om man vänder på det tycker jag inte att man som köpare ska behöva kontrollera detta. Vi vet dock ingenting om hur det har gått till i detta fall. Lite mer info vore intressant.
 
Normalt får väl husköparen en elritning att "ta ställning" till, där husfabrikanten redovisar sin "leverans". Ofta är standarden långt under SS men eftersom köparen inte "protesterar" så godtar köparen husleverantörens upplägg. Det hela handlar bara om att det ska bli så billigt som möjligt för husleverantören, för att sedan husköparen för dyra pengar blir tvungen att komplettera anläggningen.
Jag har varit med om att projektera ett lite större villaområde tillsammans med en av dom större husbygarna. Där var kravet från husfabrikanten att "grund elinstallationen" skulle vara så billig som det var möjligt, den fick kosta max 45 000:- sedan skulle vi utföra extra jobb för ungefär samma summa som husköparna skulle beställa direkt av oss. Eftersom jag förstod hur mycket "bråk" det skulle bli klev vi av innan projektet startade. Jag tycker att det är mycket dåligt att vilseleda sina kunder på det viset, men tyvärr väldigt vanligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.