En samvetsfråga till alla elektriker, hur blir det ofta vid matning till tvättmaskin och tumlare? Delad kapsling och tvåfasmatning? Ibland även enfasdvärgar?
 
Separata uttag eller en "tvättmaskinsbrytare" som bryter samtliga faser.
 
Verkligen dumt att inte sätta envägsuttag om man nu av belastningsskäl måste ha 2-faser.
Brunnständning från samma grupp givetvis ett eget fall och ok, men att nyttja såna två-fyrvägsuttag för att mata via 2-fas tycker jag inte är lämpligt.
Givetvis inget tekniskt problem eller fel då varje del ligger inom spec 250V men ur praxissynpunkt sämre än att fördela och koppla 3-fasgrupp till 1-fasuttag som så ofta fördöms här i forumet.
 
uno83 skrev:
Inte för att vara besserwisser, men det är ju fel att räkna på ytan, när regeln gällde vägglängd. Om vi förutsätter att rummet på 16m2 har måtten 4x4 m så stämmer det ju med 4 uttag, men om rummet istället är 8x2 m så ska det ju vara 5 uttag :)
var ingen generell uträkning utan ett exempel.
 
GK100 skrev:
Verkligen dumt att inte sätta envägsuttag om man nu av belastningsskäl måste ha 2-faser.
Brunnständning från samma grupp givetvis ett eget fall och ok, men att nyttja såna två-fyrvägsuttag för att mata via 2-fas tycker jag inte är lämpligt.
Givetvis inget tekniskt problem eller fel då varje del ligger inom spec 250V men ur praxissynpunkt sämre än att fördela och koppla 3-fasgrupp till 1-fasuttag som så ofta fördöms här i forumet.
Håller inte med, ett 4-vägsuttag består av 2 2-vägsuttag och att vart och ett av dessa är specade för 250 V är ju klart, men gör man som ni tycker kan man mäta upp 400 V mellan 2 hål medan tillverkaren anger 250 som max för hela produkten.. Schneider skriver såhär: Separat brunntändning innebär att du kan ha fast spänning på ena uttagsbrunnen och den andra brunnen över en styrning. Elko: Två av uttagsbrunnarna kan styras via strömställare.
Men var och en gör som han vill, sålänge inget händer går det ju bra.
 
Jag kanske skrev otydligt Slugge, men vad jag menar är precis vad du skriver.
Bara utnyttja dessa för styrning av fas från samma grupp.
Däremot kan man nog tråckla sig fram rent formellt med märkspänning 250V som gäller för vad ett Schuko-don max får användas för. Mycket olämpligt med den användning TS frågar efter, det är min åsikt.
 
Just ja, var sitter märkningen?

Om den sitter på de oftast bruna delarna som är gemensamma med tvåvägsuttag så kan man kanske hävda att märkningen avser just den delen, medan hela kapslingen bara är CE-märkt som "allmän ospecad elpryl"? Näe?

Annars kan man ju sätta förhöjningsram, såndär flerfacksmonteringsbricka och flera envägsuttag som egentligen är avsedda för infällt montage, då får man "en enhet" som nog kan anses vara okej att mata med två separata faser. (Fast delningen av nollan och skyddsjorden måste då ske på annat ställe än vid uttagen, så för att göra det helt lagligt så måste man sätta en dosa rakt emot och/eller dra separata ledare för de två uttagen)...
 
Varför skulle man behöva dela nolla och skyddsjord utanför?
 
Man kan också ge f.. i att kludda till rena enkla saker på ett sånt sätt helt i onödan. Vad skulle tvåfasmatning ha att göra i ett uttag avsett för separattändning? Kräver något så stor ström sätt då envägsuttag till varje last och mata med de faser som krävs.
 
Jag vet inte om det är jag som missat något eller om någon annan missuppfattat men för att klargöra vad jag tagit reda på så är det som så när det tex gäller ELKO att deras 2-vägsuttag med separata brunnständningar så är det kompletta uttagen CE-märkt samt får endast matas med max 250V 16A. Deras 4-vägsuttag är det samma sak med förutom att det verkar som om det är max 230V 16A på den så hur man än vrider och vänder på det så kan man helt enkelt inte mata på mer än 250V vilket utesluter två olika faser och max 16A vilket utesluter även två matningar från samma fast, sen är ju frågan, om man matar från två säkringar med 6A från samma fas....hmmm?
 
Rikard Ågren skrev:
Varför skulle man behöva dela nolla och skyddsjord utanför?
För att lekman får byta uttagen och om man bryter bara ena fasen så blir det farligt om nolla och jord är skarvad vid det uttag man mekar på och fasen påslagen till uttaget invid.
 
Glufsglufs skrev:
Jag vet inte om det är jag som missat något eller om någon annan missuppfattat men för att klargöra vad jag tagit reda på så är det som så när det tex gäller ELKO att deras 2-vägsuttag med separata brunnständningar så är det kompletta uttagen CE-märkt samt får endast matas med max 250V 16A. Deras 4-vägsuttag är det samma sak med förutom att det verkar som om det är max 230V 16A på den så hur man än vrider och vänder på det så kan man helt enkelt inte mata på mer än 250V vilket utesluter två olika faser och max 16A vilket utesluter även två matningar från samma fast, sen är ju frågan, om man matar från två säkringar med 6A från samma fas....hmmm?
Fast att uttagen inte är godkända för mer än 250V och mer än 16A totalt beror ju på att tillverkaren inte har nåt intresse att godkänna uttaget för något som ändå ligger utanför vad gränserna som sätts av reglerna för elinstallation. En slags hönan-och-ägget-situation alltså...
 
Har sett på bilder från Tyskland, där sätter man enkeluttag i flerfacksramar och då är alla kopplingar tillåtna.

Protte
 
yxis skrev:
Fast att uttagen inte är godkända för mer än 250V och mer än 16A totalt beror ju på att tillverkaren inte har nåt intresse att godkänna uttaget för något som ändå ligger utanför vad gränserna som sätts av reglerna för elinstallation. En slags hönan-och-ägget-situation alltså...
Men det spelar ju ingen roll då man ska följa tillverkarens anvisningar enligt reglerna. Skulle dom tex missa och skriva 6A istället så får man ju säkra ner om man inte får ett godkännande av tillverkaren att ha 16A med förklaringen om felmärkning.
Det skulle för övrigt bli jäkligt fel om det stog att uttagen var godkända för 400V 20A, snacka om farliga installationer det blir då.
 
prototypen skrev:
Har sett på bilder från Tyskland, där sätter man enkeluttag i flerfacksramar och då är alla kopplingar tillåtna.

Protte
Så kan du ju göra i sverige med med tanke på att du har dosor som "skiljer" varje separat uttag, eller skalet vid utanpåliggande installation. Ett tvåvägs med separat brunnständningar och ett 4-vägs har ingen skiljevägg eller liknade och därmed är ju då risken för felkopplingar större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.