sysmali
Då vill jag passa på att informera de användare som tycker att det är konstigt att nyttja @ i forumsammanhang.

@ (at) används i brödtexten för att rikta uppmärksamhet till person i den vanliga samarbetsappen Microsoft Teams och även i den vanliga epostklienten Outlook. Dvs, ej endast i epostadress.

Förmodligen även i många andra appar och epostklienter.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag tror inte jag är den enda som stängt av alla typer av notifieringar till en mailadress. Hade blivit galnare än vanligt att få pling för att nån skrivit i en tråd, fattar inte hur ni som har på det orkar.
Forumrävar med >10.000 inlägg, är de som lever för att inte missa ett pling och chansen att öka på antalet eggande inlägg
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men jösses, man citerar eller pingar när det behövs. Hur svårt kan det vara? Men jag börjar inse att somliga inte fattar när det behövs. Likt blinkers i trafiken där folk antingen inte blinkar alls eller blinkar efter att de svängt och aldrig till nytta för andra trafikanter.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är så jag läser @. Som engelskans ”at” dvs på/vid. Förnamn.efternamn”på”företag.land
Då blir det lite konstigt att skriva @ i dessa sammanhang.
Det är ju konstigt att det är en automatisk funktion som meddelar den användare som står efter ”@” tecknet. Men utan att gå in på varför ”@” och hur detta är programmerat, kan du inte bara acceptera att det är så det fungerar?

Som du nu gör är det som att du skickar papperspost utan att lägga det i brevlådan. Du förväntar dig att vi andra ska gå och titta i din utkorg om det finns något intressant för oss att reagera på.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Det här är ett forum där man utbyter information och åsikter i grupp. Ja, då förutsätter det att att de som är intresserade läser lite då och då.
 
  • Haha
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Att varken citera eller använda @ är ett bra sätt att få sista ordet.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det blir finns i sjön. Alla brev ligger på postnords terminal. Den som är intresserad får gå dit och läsa.

(exemplet är nog för nära verkligheten hur postnord fungerar för att göra en poäng)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vem kom på att ”@“ är ett rimlig tecken för att rikta ett svar till någon? För mig känns det väldigt udda.
De gamla romarna, eller de medeltida munkarna... @ är en sammanskrivning av a och d och betyder till. Att använda tecknet vid direkt apostrofering är alltså mer historiskt korrekt än Tomlinsons mejladressnomenklatur.

Eller är det? Sanningen är väl egentligen att tecknets historiska ursprung är omtvistat, och ad-teorin bara en bland flera. Men på något magiskt vis förstår en normalplastisk hjärna innebörden av både namn@ställe och @namn efter att man lärt sig den ena. De är fina på det viset, hjärnor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vem kom på att ”@“ är ett rimlig tecken för att rikta ett svar till någon? För mig känns det väldigt udda.
Spelar det någon roll vem som kom på det?

🤔Vem kom på att det är bra att dricka vatten?
 
K Kling 1 skrev:
Spelar det någon roll vem som kom på det?

🤔Vem kom på att det är bra att dricka vatten?
Jag har inte hört hur @ kom till, däremot Apples "fornminnestangent" har en känd historik. När första maccarna kom vet jag att endel vänner sa "tryck fornminne och X" och liknande...

553fe3c56da8114e41a27559

https://www.folklore.org/Swedish_Campground.html?sort=date
https://www.businessinsider.com/how-apple-designed-its-command-key-2015-4

Säkert finns nån liknande historia om @ "kanelbullens" uppkomst. (och det var nog inte programmet bullen i SVT).

Edit: Google är vår vän, och det var inte Martin Timell i Bullen utan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Tomlinson

Ray.jpg
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-accidental-history-of-the-symbol-18054936/
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Jag har inte hört hur @ kom till, däremot Apples "fornminnestangent" har en känd historik. När första maccarna kom vet jag att endel vänner sa "tryck fornminne och X" och liknande...

[bild]

[länk]
[länk]

Säkert finns nån liknande historia om @ "kanelbullens" uppkomst. (och det var nog inte programmet bullen i SVT).

Edit: Google är vår vän, och det var inte Martin Timell i Bullen utan...
[länk]

[bild]
[länk]
?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.