F fribygg skrev:
Nä, varför skulle man ha det enkelt och logiskt med lika regler i hela landet, när man som nu kan tolka lagstiftningen på olika sätt i olika kommuner...
Det är brutalt enkelt här iallafall =) All metall får slängas i tunnan. Kommunen vågar inte fuska heller då de fick böter för att de sålde en del osorterat till suspekta typer för en del år sen.

En hoptryckt konservburk och andra metallförpackningar redo för återvinning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men innebär det att du får slänga all metall där? Reglerna är för krångliga för att rymmas ens på en stor fyrfackstunna :rofl: Det som gäller bör vara de skriftliga instruktioner som ni fått separat i något litet häfte.

Det är ju det här som gör det svårt för oss konsumenter

skillnaden på förpackning som ingår i ett speciellt system och allt annat

skillnad på papper, papp, wellpapp och kartong (och förpackningar)

skillnad på hårdplast, mjukplast (och plastförpackningar)

glas i färg eller inte och glas som inte är förpackning

när är målarhinken plast eller förpackning eller miljögifter

varför ska jag inte slänga jord från basilikakrukan i komposterbart, ska inte komposten bli jord

osv osv
Japp så länge locket går att stänga på tunnan så är det lugnt. Så det betyder att du inte kan slänga allt för skrymmande skrot. Jag slänger beläggen som är kvar från bilen och allt i ren metall. Bromsok renoverar jag själv så det kan jag ju inte slänga :D

Vi har en hemsida för dummies kan man säga, bara söka på vad som skall slängas så går det inte misslyckas.
Även inne på stora återvinningsgården är det så enkelt att den mest opraktiska människan inte kan misslyckas. Och är man minsta lilla osäker så behöver man bara vinka med näven så är arbetarna hos dig direkt.

Det ska såklart inte vara jobbigt för den privata att slänga saker. Det är i min mening inte jobbigt heller för företag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Japp så länge locket går att stänga på tunnan så är det lugnt. Så det betyder att du inte kan slänga allt för skrymmande skrot. Jag slänger beläggen som är kvar från bilen och allt i ren metall. Bromsok renoverar jag själv så det kan jag ju inte slänga :D

Vi har en hemsida för dummies kan man säga, bara söka på vad som skall slängas så går det inte misslyckas.
Även inne på stora återvinningsgården är det så enkelt att den mest opraktiska människan inte kan misslyckas. Och är man minsta lilla osäker så behöver man bara vinka med näven så är arbetarna hos dig direkt.

Det ska såklart inte vara jobbigt för den privata att slänga saker. Det är i min mening inte jobbigt heller för företag.
Förutom att locket ska vara stängt, har ni ingen övre gräns på vikt? Drar sopgubbarna fram kärlen om sevärd fyllda med småspik eller gamla mynt?
 
P Pin skrev:
Förutom att locket ska vara stängt, har ni ingen övre gräns på vikt? Drar sopgubbarna fram kärlen om sevärd fyllda med småspik eller gamla mynt?
Inga vikter. Men givetvis tror jag nog det blir problem med sopbilen om man hivar i flera hundra kilo över vanligt. Tror inte att den armen som drar ur metall skulle orka.
Sen tror jag nog inte det är ett problem egentligen =) För vilken normal villa hinner skrapa fram flera hundra kilo skrot på 2 veckor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Inga vikter. Men givetvis tror jag nog det blir problem med sopbilen om man hivar i flera hundra kilo över vanligt. Tror inte att den armen som drar ur metall skulle orka.
Sen tror jag nog inte det är ett problem egentligen =) För vilken normal villa hinner skrapa fram flera hundra kilo skrot på 2 veckor.
Det var ju en diskussion nyss om att samla metallskrot på tomten, bla 100 kg konservburkar :D, Just metall är mitt minsta problem, fast just idag var jag på ÅVC och slängde kanske ett halvt kilo blandat järnskrot, två gardinstänger och handtaget till en snösläde i containern för metall. De sistnämnda hade inte gått ner i fyrfackstunna utan att kapas med vinkelslip först. Uppenbarligen är jag pedant och kan inte ha skrot i trädgården någon längre tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hur många konservburkar går det på 100kg metall?
Många....
En fruktkonservburk på en digital köksvåg som visar 92 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom konservburk på våg visar 33 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konservburk med krossade tomater på en digital våg som visar 51g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var ju en diskussion nyss om att samla metallskrot på tomten, bla 100 kg konservburkar :D, Just metall är mitt minsta problem, fast just idag var jag på ÅVC och slängde kanske ett halvt kilo blandat järnskrot, två gardinstänger och handtaget till en snösläde i containern för metall. De sistnämnda hade inte gått ner i fyrfackstunna utan att kapas med vinkelslip först. Uppenbarligen är jag pedant och kan inte ha skrot i trädgården någon längre tid.
De som har skrot på tomten i en jävla oreda ser jag som slafshasar. Vissa är iallafall vettiga och har de i tunnor snyggt gömda.

Var för en hel del år sen hemma hos en gammal man (gick aldrig in) som bodde ensam med ett par katter.
Han mata de med icas tonfisk, när han tömt en burk öppna han dörren och kasta rakt ut.
Skojar inte om där var minst 2000 tomma burkar på tomten. Men tror nog det hade räckt med våra tunnor till han med =) Han hade dock fyllt kärlet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur många konservburkar går det på 100kg metall?
Många....
[bild] [bild] [bild]
Så typ 2000 burkar (a 50 g) för att få ihop 100 kg….. Vi är ju alla olika, men för oss tar det lång tid att få ihop 2000 burkar :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
varför ska jag inte slänga jord från basilikakrukan i komposterbart, ska inte komposten bli jord
Just den här är ganska lätt att bemöta.
Problemet är att många tror att det är "komposterbart", men det är det inte. Det är "rötningsbart". Innehållet går till rötning för att få ut biogas. Det som blir kvar blir sedan biogödsel. Jorden är inte speciellt bra i den processen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Just den här är ganska lätt att bemöta.
Problemet är att många tror att det är "komposterbart", men det är det inte. Det är "rötningsbart". Innehållet går till rötning för att få ut biogas. Det som blir kvar blir sedan biogödsel. Jorden är inte speciellt bra i den processen.
Kollade nu och de kallar det för matavfall. Inget om rötningsbsrt (eller komposterbart).

Tolkar det som både rötning och kompostering för gas respektive gödsel? Eller är gödsel en biprodukt vid rötningen?

Nästan 40 % av det som hamnar i soppåsen är matavfall. Om matresterna och potatisskalen istället sorteras ut kan de omvandlas till biogas och biogödsel. Var med du också och låt dina matrester jobba för klimatet.
 
Oavsett vad man gör med matavfallet, kompostering eller rötning, så blir slutprodukten något som brukar kallas 'biogödsel' eller något åt det hållet. En extremt näringsrik jord. (I vissa delar av Sverige med små gröna plastslamsor i också.)
Ska vi prata högstadie-kemi, så är kompostering en aerob ('med syre' in Swedish) nedbrytning, och rötning en anaerob ('utan syre') nedbrytning som ger metangas som biprodukt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Just den här är ganska lätt att bemöta.
Problemet är att många tror att det är "komposterbart", men det är det inte. Det är "rötningsbart". Innehållet går till rötning för att få ut biogas. Det som blir kvar blir sedan biogödsel. Jorden är inte speciellt bra i den processen.
Men det är väl helt beroende på i vilken kommun man är om man gör jord eller biogas av det komposterbara?
Såvitt jag fattar det gör Jönköping biogas och använder trevliga bruna papperspåsar att samla det komposterbara i, plast i alla former verkar helt olämpligt i jkpg och inte ens påsar av majsstärkelse får väl användas.

Linköping har valt att göra biogas(som nu ej längre används till stadsbussarna, det gick inte ens i 10 år innan det blev för dyrt) och använder en grön plastpåse för insamlandet. Invånarna vill inte ha 'biogödseln' men det verkar som man blir av med den till Mjölby så lastbilstransporterna är bara några mil enkel resa.

Kalmar har en grön plastpåse och målsättning att göra biogas men lägger påsarna med matavfallet i på hög för att det valda systemet är för dyrt och dåligt då det för ut plast på åkermarken.

Inte ens i östra Götaland kan man komma överens om vilket sätt som är bäst och införa det för alla hushåll.
 
R Rkarlsson skrev:
De som har skrot på tomten i en jävla oreda ser jag som slafshasar. Vissa är iallafall vettiga och har de i tunnor snyggt gömda.

Var för en hel del år sen hemma hos en gammal man (gick aldrig in) som bodde ensam med ett par katter.
Han mata de med icas tonfisk, när han tömt en burk öppna han dörren och kasta rakt ut.
Skojar inte om där var minst 2000 tomma burkar på tomten. Men tror nog det hade räckt med våra tunnor till han med =) Han hade dock fyllt kärlet.
Nå men metallskrot är väl oerhört lätt att samla i en uppskuren IBC tank eller pall med kragar om man bor i villa och har garage eller uthus att förvara det i?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nå men metallskrot är väl oerhört lätt att samla i en uppskuren IBC tank eller pall med kragar om man bor i villa och har garage eller uthus att förvara det i?
Ja det är ju det. Ändå finns folk som slänger rakt på marken =)
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det är ju det. Ändå finns folk som slänger rakt på marken =)
Det är väl samma folk som slänger burkar genom fönstret på bilen och för dessa spelar det ju ingen roll om de har fastighetsnära hämtning i fyrfack eller sopsäck då skiten ändå åker på backen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.