P Pin skrev:
Nej det är inte en förpackning och ska få med dagens regler slängas bland förpackning i metall (tex konservburkar).
I vår kommun så står det i metall i tunnan =) Olika självklart.
 
F fribygg skrev:
I Linköping är antalet hjul som får lämnas på den kommunala ÅVCn begränsat till 4 så reservhjulet riskerar fortfarande att dumpas i ett dike.
Det är lite orättvist. Vi har ju fritt tillträde om vi bor i kommunen till alla stationerna. Obegränsat antal ggr per år. Men däck är nu noll.
 
A
oavsett..
Så må jag säga att hur mycket ni än sorterar så ser jag inte mindre skit ligga i diket när skidturisterna skall till fjälls...

McDonalds.. max... okq8.. cirkelk..
mm...
alla dessa förpackningar..
Bara kastade ut genom rutan..

Sedan ska man slå sig för bröstet med att sortera hemma...
 
MultiMan
KristinaRT KristinaRT skrev:
Betvivlar det, iaf om man bor på normalstor villatomt i tättbebyggt område. 100 kg konservburkar tar en hel del plats.
Självklart är situationen en annan ”på landet”, men de flesta bor åas inte där.

Edit: har försökt hitta siffror på hur mycket plats 100kg konservburkar tar, vilket var svårt. Däremot finns det statistik på hur mycket metall som samlas in per person i varje kommun. I min kommun samlas 2,28 kg metall in per person och år. Vilket är bättre än riksgenomsnittet som är 1,8 kg per person (2020). Inte ens med 4 personer i familjen når vi alltså upp till 10 kg/år. Att hålla på i 10 år för att komma upp i 100 kg är fullkomligt orealistiskt!!!!
Jag lämnar minst 5 kg i månaden i tomma konservburkar, troligen närmare det dubbla. Alltid lika roande att läsa inlägg där enskilda personer försöker analysera vad som är rimligt eller inte, utifrån egna uppfattningar.

Edit: Angående riksgenomsnitt så finns det i praktiken inget krav alls där jag bor att sortera någonting, så tills för några år sedan åkte allt i samma tunna, med ett enda stort fack. Samma tunna som fortfarande används här. Alltså 0 kg eller 60+ kg plåt från mig per år.
 
Redigerat:
R Rkarlsson skrev:
I vår kommun så står det i metall i tunnan =) Olika självklart.
Nä, varför skulle man ha det enkelt och logiskt med lika regler i hela landet, när man som nu kan tolka lagstiftningen på olika sätt i olika kommuner...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Sedan ska man slå sig för bröstet med att sortera hemma...
Min gissning är att de som är duktiga och sorterar rätt hemma kanske inte är samma individer som dumpar skräpet i diket. Vad tror du?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Min gissning är att de som är duktiga och sorterar rätt hemma kanske inte är samma individer som dumpar skräpet i diket. Vad tror du?
Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det är...
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan lämna in mindre mängder till skrothandeln men man får sämre betalt. De flesta kan samla 100 kilo på tomten.
Det ligger något i det du skriver, som blandskrot spelar det ju ingen roll om det är kaserad teflonpanna, sönderfrusen vattenkran, rostig cykel, trasig ljuddämpare och 10kg konservburkar blandat, man kan ju till och med få betalt
 
R Rkarlsson skrev:
I vår kommun så står det i metall i tunnan =) Olika självklart.
Men innebär det att du får slänga all metall där? Reglerna är för krångliga för att rymmas ens på en stor fyrfackstunna :rofl: Det som gäller bör vara de skriftliga instruktioner som ni fått separat i något litet häfte.

Det är ju det här som gör det svårt för oss konsumenter

skillnaden på förpackning som ingår i ett speciellt system och allt annat

skillnad på papper, papp, wellpapp och kartong (och förpackningar)

skillnad på hårdplast, mjukplast (och plastförpackningar)

glas i färg eller inte och glas som inte är förpackning

när är målarhinken plast eller förpackning eller miljögifter

varför ska jag inte slänga jord från basilikakrukan i komposterbart, ska inte komposten bli jord

osv osv
 
  • Gilla
meghin och 2 till
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
alla dessa förpackningar..
Bara kastade ut genom rutan..
Mest bisarra jag upplevt är när jag insåg att det låg hundratals tomkartonger med 10-pack Bounty glassar av varierande ålder i diket längs landsvägen som passerar vårt förra ställe, utspridda över en flera kilometer lång sträcka.

Måste vara någon familj som åker sträckan varje dag och är storkonsumenter av Bounty-glassar och i åratal kastat ut kartongerna genom fönstret. Helknäppt.
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Excel
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
Jag tycker man ska göra som förr. Kasta allt i en pappsäck som en sopgubbe hämtar och konkar iväg med en kärra. Väl på sopstationen kan de väl ha en robot som sorterar ut metall och annat. resten bränns i värmeverk.
 
KristinaRT
MultiMan MultiMan skrev:
Jag lämnar minst 5 kg i månaden i tomma konservburkar, troligen närmare det dubbla. Alltid lika roande att läsa inlägg där enskilda personer försöker analysera vad som är rimligt eller inte, utifrån egna uppfattningar.

Edit: Angående riksgenomsnitt så finns det i praktiken inget krav alls där jag bor att sortera någonting, så tills för några år sedan åkte allt i samma tunna, med ett enda stort fack. Samma tunna som fortfarande används här. Alltså 0 kg eller 60+ kg plåt från mig per år.
Tja, vem som är mest ”genomsnittlig” kan man förmodligen diskutera. Jag vidhåller fortfarande att majoriteten av hushållen i Sverige inte har möjlighet att ha ett mindre skrotupplag på tomten.

Du kan ju kontrollera hur din kommun ligger till i statistiken så får du en uppfattning om hur representativ just du är…..
https://www.ftiab.se/179.html
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Här har vi ett ganska stort problem.
Dom flesta vill gärna vara miljömedvetna så att resurser tas till vara.
Men att behöva ta hänsyn till vilket av dom ekonomiska ekorrhjulen pappers- eller metallbitarna hör till blir en extra onödig dimension.
Sen förstår jag att man inte kan trycka i ett motorblock i tunnan, men ska man hårddra det så får man väl inte lägga små värmeljus där heller om det ska vara petigt.
Nja, har du inte smugit i en gammal B18 i tunnan;)
 
  • Haha
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, har du inte smugit i en gammal B18 i tunnan;)
Finns det sådana som slits ut och ska slängas/återvinnas? Får de inte alltid nytt liv i en ny kropp :D
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Finns det sådana som slits ut och ska slängas/återvinnas? Får de inte alltid nytt liv i en ny kropp :D
Med r-kam och dubbla 48or är det miljövänligaste motorn man kunde plocka ihop:cool:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.