hsd hsd skrev:
Skulle behövas nationella regler, nåt för vår miljöminister att fixa 😆
Absolut!
Bortsett från specialfall (vattenskyddsområden eller liknande) så borde hanteringen styras upp.
Normalt sett är jag inte för centraliserad styrning, men att alla kommuner och bolag kan hitta på så många olika tillämpningar av miljölagstiftningen är vansinnigt.

Ett annat exempel är abonnemang för avfallshanteringen vid fastighet.
De flesta med fritidshus kan teckna "sommartömning". Det leder tankarna tillbaka till enkla stugor som endast beboddes på sommaren typ år 1965.
I verkligheten besöks fritidshus ofta under helger hela året, men kanske inte alls hela sommaren.
Endast ett fåtal platser har löst detta bra med behovstömning. Sparar onödiga förgävesstopp, men tömmer när det behövs.
Det är ju för f-n 2024! Lätt att lägga på nätet att man besökt huset så får chauffören upp det på en display vid nästa ronda oavsett tid på året.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är ju för f-n 2024! Lätt att lägga på nätet att man besökt huset så får chauffören upp det på en display vid nästa ronda oavsett tid på året.
Ställ ut kärlet korrekt = tömning
Ha det kvar inne = ingen tömning

🤔 varför krångla till det ytterligare?
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Ställ ut kärlet korrekt = tömning
Ha det kvar inne = ingen tömning

🤔 varför krångla till det ytterligare?
Det kräver att chauffören efter tömning inte ställer kärlet där hen tog det, utan iväg till undangömda platsen för "icke tömning". (Eftersom man själv kanske inte kommer dit mer på tre månader).
Tror inte det fungerar så bra i praktiken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Skulle behövas nationella regler, nåt för vår miljöminister att fixa 😆
Förordar du ministerstyre?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Min sopstation på Ekerö har inte haft övrigt/brännbart på många år.
Blev en smula förvånad när jag åkte in på stationen Stockholm/Årsta med firmabilen och inte hittade de containrar jag letade efter och frågade
"Lägg det i brännbart"
Slängde 2 kartonger typ 60x60x60 med blandat skräp.
Firman fick en faktura på 850 + moms.
Å andra sidan, det fick kunden betala. Kunden kunde inte ta hand om det som blev över efter ett jobb.
 
J Jala03 skrev:
Eller ” Vad skall man med makt till om man inte får använda den”!
Tror bara de är hjälpsamma och noga. Men visst... Kan ju vara som du säger också. Vill ändå tro att det är denna hjälpen man måste få. Skulle det vara med min attityd de hjälpte folk så skulle de kanske inte bli någon förbättring på sikt
 
T Taxture skrev:
Det där är just vad problemet med producentansvaret skapar……….
Producenten av mixern är även ansvarig för återvinning av glaskannan……
Vad händer i praktiken med mixern då? Hamnar den i en låda ämnad för tillverkaren eller vad händer?
 
philsson87 philsson87 skrev:
Vad händer i praktiken med mixern då? Hamnar den i en låda ämnad för tillverkaren eller vad händer?
Nog bara så enkelt att en del av kostnaden för att kannan ska hamna i glasåtervinning betalas av tillverkaren……
Är nån som får betalt för att sortera den 😉
 
Kör man t.ex tryckimpregnerat ”yrkesmässigt” ska det dokumenteras och rapporteras till Naturvårdsverket inom 48 timmar…… gör man det privat ställs inga frågor……
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hos oss är det bara om bilen är registrerad som lätt lastbil man får en faktura.

Vill man lämna sina privata sopor med firmans lastbil så kan man göra en föranmälan på webben så slipper man fakturan.
På Tjörn visar man körkortet.
 
T Taxture skrev:
Nog bara så enkelt att en del av kostnaden för att kannan ska hamna i glasåtervinning betalas av tillverkaren……
Är nån som får betalt för att sortera den 😉
I så fall känns det ju störttokigt att man inte skulle tillåtas sortera det från start
 
P Primusemma skrev:
På Tjörn visar man körkortet.
Ok? Har ni särskilda körkort där som visar om skräpet slängs av ett företag eller en privatperson?
 
M MagHam skrev:
Majoriteten av jordens befolkning har inte rent dricksvatten på bordet.
Klart det inte ska diskas.
Och är det nån som dessutom använder varmvatten så har hen ingen aning om hur mycket energi det kräver att värma vatten.
Var har världens driksvattentillgång med saken att göra?
 
T Taxture skrev:
Kör man t.ex tryckimpregnerat ”yrkesmässigt” ska det dokumenteras och rapporteras till Naturvårdsverket inom 48 timmar…… gör man det privat ställs inga frågor……
Det gäller allt Farligt Avfall som transporteras/lämnas/tas emot yrkesmässigt. Men jag tror inte det är så många mindre företagare som bryr sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.