Unikt namn
C cpalm skrev:
Ser dock ut som att förpackningen också är gjord för att alternativt kunna vika ut en traditionell pip, för den som inte gillar nymodigheter(?)
Möjligtvis med sax eller kniv. Med handkraft lyckades jag enbart separera förpackningens olika lager.
Hand som håller en öppen förpackning där lagren är separerade med våld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
wildeside
Unikt namn Unikt namn skrev:
Möjligtvis med sax eller kniv. Med handkraft lyckades jag enbart separera förpackningens olika lager.
[bild]
Klent byggd som vi brukar säga😂
 
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Möjligtvis med sax eller kniv. Med handkraft lyckades jag enbart separera förpackningens olika lager.
Så irriterande - som så ofta när olika förpackningar skall öppnas på det sättet det är tänkt, "riv här" - tjena!
Ser ju annars ut som att det varit tanken med vikanvisningen i kartongen. Synd att det inte funkar då en sådan pip ändå är "gratis" vad förpackningen beträffar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Bra exempel på en genomtänkt förpackning, som både minskar risk för spill och att jag tappar bort korken i köket.
🙄
Den går att vrida.. 😉 .. så den inte är i vägen!

(jag gillar dem inte heller, men man lär sig! Första gångerna vred jag av dem haha.. både på mjölkprodukterna och läskflaskorna.. innan jag fattade att man inte skulle göra det)
 
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
Sist skulle jag slänga en mixer. Kommer gående med glaskannan och frågar var jag ska slänga den. "där borta är glas". Jag tackar och går bortåt men då säger han "om du hade haft med dig basen hade den gått som elektronik".
Då jag hade basen (precis slängt den på elektronik) så fick jag alltså inte slänga glaskannan på glas. Kändes mycket konstigt!
 
  • Haha
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Efter 350 inlägg så börjar det här koka ner i några enkla slutsatser.
Dom flesta:
- förstår att vi måste tänka på miljön och ta vara på resurser
- tycker det är vansinnigt att det finns hittepå-fraktioner som ändå blandas efteråt
- anser att återvinningsbart material är detsamma oavsett om det är förpackning eller inte
- blir störda av personal som agerar översittare eller ger konstiga besked.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
B
wildeside wildeside skrev:
Det är tur att korken sitter fast på tetran så att jag inte tappar korken när jag kastar tetran i kaminen😂
Du menar alltså att tetran med kork sorteras som lokalt brännbart avfall...
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Ytterligare en sak som ställer till det är ju olika sorters producentansvar som myndigheterna kräver……

måste man betala för sin förpacknings återvinning vill man väl inte få kostnader för annan återvinning även om det är tillverkat i samma material?

Varför inte lägga pant på alla förpackningar?
 
philsson87 philsson87 skrev:
Sist skulle jag slänga en mixer. Kommer gående med glaskannan och frågar var jag ska slänga den. "där borta är glas". Jag tackar och går bortåt men då säger han "om du hade haft med dig basen hade den gått som elektronik".
Då jag hade basen (precis slängt den på elektronik) så fick jag alltså inte slänga glaskannan på glas. Kändes mycket konstigt!
Eller ” Vad skall man med makt till om man inte får använda den”!
 
hsd
T Taxture skrev:
Ytterligare en sak som ställer till det är ju olika sorters producentansvar som myndigheterna kräver……

måste man betala för sin förpacknings återvinning vill man väl inte få kostnader för annan återvinning även om det är tillverkat i samma material?

Varför inte lägga pant på alla förpackningar?
Finns väl redan, står på en del att man ska scanna vid inlämning så ska det klicka in slantar på något konto....
 
hsd
M MagHam skrev:
Efter 350 inlägg så börjar det här koka ner i några enkla slutsatser.
Dom flesta:
- förstår att vi måste tänka på miljön och ta vara på resurser
- tycker det är vansinnigt att det finns hittepå-fraktioner som ändå blandas efteråt
- anser att återvinningsbart material är detsamma oavsett om det är förpackning eller inte
- blir störda av personal som agerar översittare eller ger konstiga besked.
Skulle behövas nationella regler, nåt för vår miljöminister att fixa 😆
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
wildeside
T Taxture skrev:
Ytterligare en sak som ställer till det är ju olika sorters producentansvar som myndigheterna kräver……

måste man betala för sin förpacknings återvinning vill man väl inte få kostnader för annan återvinning även om det är tillverkat i samma material?

Varför inte lägga pant på alla förpackningar?
Hur skulle den panten fungera i verkligheten?
Tex Pant på tuggummipaket och styck förpackade godisbitar kanske lite långt draget men det ingår i förpackningar.
 
philsson87 philsson87 skrev:
Sist skulle jag slänga en mixer. Kommer gående med glaskannan och frågar var jag ska slänga den. "där borta är glas". Jag tackar och går bortåt men då säger han "om du hade haft med dig basen hade den gått som elektronik".
Då jag hade basen (precis slängt den på elektronik) så fick jag alltså inte slänga glaskannan på glas. Kändes mycket konstigt!
Det där är just vad problemet med producentansvaret skapar……….
Producenten av mixern är även ansvarig för återvinning av glaskannan……
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Jag minns en flergångs plastpryl från sent 70 tal som var avsedd att tryckas/ skruvas in dåtidens mjölkpaket (brickpack) för att kunna hälla ur mjölken och lätt återförsluta förpackningen, det är kanske dax för mig att leta igenom gömmorna och se om jag har ärvt någon sådan och kan använda den på dagens tetror.
B BSOD skrev:
Du menar alltså att tetran med kork sorteras som lokalt brännbart avfall...
Heter det inte lokal energiåtervinning på modern svenska?

Nu har jag kollat på både Linköping och Motala kommuners hemsidor och det verkar som om man numera måste sortera alla förpackningar, ska även kolla hur det är vid det småländska och norrbottniska fritidshusen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Västervik skriver att sortering ska bli obligatoriskt för alla. Jag tolkar det som att det inte är obligatoriskt att sortera förpackningar i Västerviks kommun, det verkar alltså ännu inte så hysteriskt i det fattiga nordöstra Småland.
 
  • Haha
Fel av Åke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.