Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
1. Kan du motivera varför maxpris eller annan typ av lindring av elpriserna skulle resultera i bortkopplingar?

2. Vilka kortsiktiga åtgärder föreslår du för att dämpa inflationen?
1. Nu pratade jag om pristak, inget annat.
Om det blir kallt och priserna är på en nivå som varit normal så vet vi att det måste till import för att elen ska räcka. Min importen är liten. Tillåts priserna att stiga så kommer tillgång och efterfrågan att matchas. Det blir dyrt, men ingen behöver kopplas bort.

2. Det har jag ingen bra lösning på. Der som föreslagits för att lösa problemet är att ta in stora delar av övervinsterna från elproducenter och återföra till de drabbade. Så länge det inte görs i form av en direkt elsubvention så fungerar elmarknaden. Men pengarna kommer ju att driva på inflationen ändå.

Det går inte att subventionera eller reglera bort bristen. Det som går att göra i ett kort perspektiv är att minska konsumtionen. Något jag uppfattar att många gör. Frågan är hur långt det räcker.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går inte att subventionera eller reglera bort bristen.
Har vi en brist?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Precis, enda anledningen att binda är om man tror att att man är bättre än elbolaget att gissa framtida elpriser. Annars så göder man oftast elbolagen då de tar bra betalt för den risk de tar med att binda.

Och är man verkligen så duktig att spå elpriser så borde elbolagen bjuda högt för ens unika kunskaper.
Att tjäna på bundet elpris är ungefär som att köpa lotter, oftast skiter det sig, men någon gång ler fru Fortuna och man får en jackpot.
Oavsett om du tror att du kan förutspå priserna bättre eller ej så är det ett faktum att det hade varit bättre att binda på 1kr när det var möjligt jämfört med att binda idag.

Kan lova dig att det inte finns någon som vid en viss given stund kan säga exakt vad det bundna priset på 3år kommer vara om 6 månader tex. De gör prognoser, höj dem inte till skyarna för det.

Det många gör när de har rörliga priser är att vara rädda för att binda ifall priset kunde blivit ännu lägre. Istället borde man kanske tänka att elbolagen inte kommer sälja elen för 0kr eller att banken inte kommer ge dig 0% i ränta. Då, när möjligheten till ett lägre pris är låg, ska man binda. För uppåt finns ingen gräns och att det alltid har varit billigare med rörligt är en gammal företeelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har vi en brist?
På EU nivå har vi det. På Svensk nivå får vi det sannolikt periodvis i vinter. Men de höga priserna nu beror inte på en brist i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Oavsett om du tror att du kan förutspå priserna bättre eller ej så är det ett faktum att det hade varit bättre att binda på 1kr när det var möjligt jämfört med att binda idag.

Kan lova dig att det inte finns någon som vid en viss given stund kan säga exakt vad det bundna priset på 3år kommer vara om 6 månader tex. De gör prognoser, höj dem inte till skyarna för det.

Det många gör när de har rörliga priser är att vara rädda för att binda ifall priset kunde blivit ännu lägre. Istället borde man kanske tänka att elbolagen inte kommer sälja elen för 0kr eller att banken inte kommer ge dig 0% i ränta. Då, när möjligheten till ett lägre pris är låg, ska man binda. För uppåt finns ingen gräns och att det alltid har varit billigare med rörligt är en gammal företeelse.
Det har inte alltid varit billigare med rörligt. Det har oftast varit billigast med rörligt. Det kommer det säkerligen att vara även framöver. Möjligen kan den nya typen av avtal i form av ”förvaltade avtal” vara prismässigt lika bra eller bättre än rörliga, men ge ett stabilare elpris. Fasta avtal kommer inte att vara lönsamt över tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På EU nivå har vi det. På Svensk nivå får vi det sannolikt periodvis i vinter. Men de höga priserna nu beror inte på en brist i Sverige.
Det är ju en framgång att du nu inser att vi får en brist i vinter och att EU har en brist nu.
 
F fribygg skrev:
Det är ju en framgång att du nu inser att vi får en brist i vinter och att EU har en brist nu.
Det är ingen ny insikt, och inget jag någonsin har förnekat.

Men det beror lite på vad man lägger i ordet. Om vi inte begränsar priset så tror jag inte att det behövs någon bortkoppling. Det skulle man kunna se som att det inte finns en brist. Men till ”normala priser” räcker det inte när det blir kallt.

Men nu har vi ingen brist i Sverige.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen ny insikt, och inget jag någonsin har förnekat.

Men nu har vi ingen brist i Sverige.
Vi kommer att få en brist topplasttimmen, motsvarande minst reaktorn i Oskarshamn (där det finns plats att uppföra ett par nya reaktorer)
Det är ju fint att vi kan exportera en vanlig septemberdag, då slumpkraften inte levererar tillräckligt hos våra grannar. Det behövs mer planerbar produktion i Sverige och igentligen är bristen störst i SE4 där sossarna, centern och vänstern lagt ner Barsebäck.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Nja, om priset hår upp till 40kr/kWh skulle jag tro att efterfrågan går ner så mycket att det inte blir någon bristsituation.
 
Ifall alternativen är 'låga' elpriser och risk för bortkoppling eller 'höga' elpriser och ingen risk för bortkoppling så är valet enkelt. Givetvis väljer jag låga priser och lite kontrollerade bortkopplingar får man väl stå ut med, det är ju strömavbrott ibland ändå.
Sen har en hel del tunga förbrukare avtal där de går med på bortkoppling vilket förhoppningsvis räcker för att inga 'oskyldiga' ska behöva drabbas. Dessa bolag har ju av olika skäl gått med på att kopplas bort och har förhoppningsvis fått något för det så att de kopplas bort är inget större problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, om priset hår upp till 40kr/kWh skulle jag tro att efterfrågan går ner så mycket att det inte blir någon bristsituation.
Jag sätter större tilltro till vad svk och ekonomifakta skriver om effektbrist än vad du tror om brist situationen.
Glad att du kommit till insikt om att vi förmodligen får brist i vinter.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall alternativen är 'låga' elpriser och risk för bortkoppling eller 'höga' elpriser och ingen risk för bortkoppling så är valet enkelt. Givetvis väljer jag låga priser och lite kontrollerade bortkopplingar får man väl stå ut med, det är ju strömavbrott ibland ändå.
Sen har en hel del tunga förbrukare avtal där de går med på bortkoppling vilket förhoppningsvis räcker för att inga 'oskyldiga' ska behöva drabbas. Dessa bolag har ju av olika skäl gått med på att kopplas bort och har förhoppningsvis fått något för det så att de kopplas bort är inget större problem.
De som har den typen av avtal ingick dem under förutsättning att det råder en marknadsekonomi och bortkopplingsrisken således är väldigt liten. Om du reglerar marknaden så att bortkopplingsrisken kraftigt ökar kan man nog inte hävda att de avtalen är giltiga. De lär i alla fall inte förlängas med samma villkor.

Personligen skulle jag också acceptera lägre leveranssäkerhet mot ett lägre pris. Något som även de som skriker efter nergrävda ledningar borde reflektera över. Men det är en annan sak.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Nja, om priset hår upp till 40kr/kWh skulle jag tro att efterfrågan går ner så mycket att det inte blir någon bristsituation.
Och hur vet "Svensson" att det kostar 40kr/kWh när räkningen kommer långt senare?
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Det lär väl publiceras på ”Svensons” förstahandskälla till nyheter, Aftonbladet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det lär väl publiceras på ”Svensons” förstahandskälla till nyheter, Aftonbladet.
Ok om det är den förstahandskälla du har förstår jag att det varit svårt för dig att inse att Sverige har effektbrist ibland
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.