AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utan produkter så finns det inga tjänster att utföra.
Helt rätt, tjänster förutsätter i botten alltid att det finns en produkt. Typ får att klippa, en lie att slipa.

Sedan är det nu så att vårt nuvarande samhälle förutsätter en stabil elförsörjning till rimliga priser så då bör vi se till att åstadkomma detta. Och det där med en helt fri marknad har aldrig existerat och kommer aldrig att existera så det snacket kan vi lägga ner. Frågan är vilka regleringar som ger bäst effekt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utan produkter så finns det inga tjänster att utföra.
Du tänker inte ordentligt Malmgren, har du hälso problem som du antytt eller är det de extrema elpriserna som tynger dig?
Utan inkomster och skatteinkomster finns det inget att köpa för. Tjänster att utföra finns det, städning är ett gott exempel.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Man kan också se det som en försäkring mot alldeles för höga elpriser. På samma sätt är ju en hemförsäkring värdelös om man flyttar innan man behövt utnyttja den...
Samtidigt kan man inte hålla på att försäkra sig mot allt som kan hända. Ska man försäkra sig mot höga elpriser så ska man väl försäkra sig mot höga bensinpriser och höga mjölkpriser och allt annat som kan höjas i pris.Blir lite trygghetsnarkomani över det hela.

Visst tycker försäkringsbolag att det är bra att alla försäkrar sig. Men de tjänar ju på det och eftersom de tjänar på det så är sannolikheten stor att den som försäkrar sig inte gör det.
Själv har jag bara de försäkringar som jag är tvingad att ha. Hemförsäkringen krävs av banken för mitt bolån så det slipper jag inte och trafikförsäkringen är tyvärr också svår att slippa.

Försäkringsbolag gör även allt för att slippa betala så skulle något hända i mitt hem så skulle jag antagligen inte få särskilt mycket då det lär bli fulla åldersavdrag på det mesta.
 
G OMathson skrev:
Är det alltid så? Kanske elhandelsbolaget kan säkra upp priset för de kunder som väljer fast?
Visst säkrar ofta elhandelsbolag sina priser. Men de bolag de säkrar hos är antagligen ännu större och har råd att anställa ännu 'duktigare' folk för att förutsäga elpriser. Sen är hela systemet med att alla försäkrar sig rätt sjukt. Alla tror att de är trygga, men någon är ju sist i kedjan och när det skiter sig så sprids det uppåt.
 
F fribygg skrev:
Du tänker inte ordentligt Malmgren, har du hälso problem som du antytt eller är det de extrema elpriserna som tynger dig?
Utan inkomster och skatteinkomster finns det inget att köpa för. Tjänster att utföra finns det, städning är ett gott exempel.
Inte utan produkten hus/lägenhet och inte utan produkten såpa. Allting är baserat på produkter.

I morgon kan vi i SE3 glädjas åt normala vardagspriser på 450 öre.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Inte utan produkten hus/lägenhet och inte utan produkten såpa. Allting är baserat på produkter.

I morgon kan vi i SE3 glädjas åt normala vardagspriser på 450 öre.
Det vore ännu mer glädjande med de gamla priserna på 1/10 av detta en vanlig septemberdag.

Städning och hårklippning är väl typiska tjänster?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Konstigt tog 13 månader denna gång
Vilken kabel pratar du om och var det kabeln som var ”av”?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fascinerande hur många som efter massiva regleringsmisslyckanden kräver – mer reglering.

Ni kan skaka av er valrörelsen nu. Vi har redan en reglerad marknad, främst på utbuds- och överföringssidan. Just de delar som brister. Det blir inte bättre med mer statlig inblandning, oavsett vem som administrerar staten. Och det blir definitivt inte bättre av att det införs prisregleringar.

Elsystemet är medvetet förstört av flera länder som haft andra mål än elnätets funktion för ögonen och som inte heller lyssnat på de varningsklockor som ringt. Det kommer ta tid att återställa.
Inte säkert att centralstyrningens och regleringarnas tid är över.
Fransmännen har nationaliserat sitt EDF Electricité de France, ett av världens stora elbolag, efter att regleringar gjort framtida investeringar på marknadsbas osäkra. Staten kontrollerar då både produktion, distribution, marknad och nyproduktion. 25% av elen säljs för fyra och en halv eurocent till konsumenter i ett avtal med EU sedan 2010. Det går ut 2025. Vad kommer sen?

Det sker en snabb utveckling som (som vanligt) inte rapporteras i media.
Rolls Royce som byggt Små Modulära Reaktorer sedan 1950-talet bygger nu tre fabriker för SMR.
Inte så små reaktorer dock, de är på 470 MW. Byggtid 500 dagar. Pris 20 miljarder.
Estland, Holland m fl har beställt. Första leverans 2029.
https://www.theengineer.co.uk/conte...loy-small-modular-reactors-in-the-netherlands
När marknaden börjar bli mättad på tillförlitlig el kanske marknadspriser kan bli förmånliga för konsumenterna igen. Till dess vore en priskontroll önskvärd.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Visst säkrar ofta elhandelsbolag sina priser. Men de bolag de säkrar hos är antagligen ännu större och har råd att anställa ännu 'duktigare' folk för att förutsäga elpriser. Sen är hela systemet med att alla försäkrar sig rätt sjukt. Alla tror att de är trygga, men någon är ju sist i kedjan och när det skiter sig så sprids det uppåt.
Så är det säkert men jag band tidigt i våras för 98öre ink moms och cert (se3) i tre år med leverans början juni när jag började känna att detta börjar barka åt pipan, bara några veckor efter jag signerat så va priset det dubbla, nu ligger det väl tre till fyra ggr högre, fortfarande samma tre vintersäsonger.
 
När man pratar om att EdF "nationaliseras" ska man komma ihåg att det handlar om att staten ska öka sitt ägande från 84% till 100%. Vattenfall har alltid ägts till 100% av svenska staten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fascinerande hur många som efter massiva regleringsmisslyckanden kräver – mer reglering.

Ni kan skaka av er valrörelsen nu. Vi har redan en reglerad marknad, främst på utbuds- och överföringssidan. Just de delar som brister. Det blir inte bättre med mer statlig inblandning, oavsett vem som administrerar staten. Och det blir definitivt inte bättre av att det införs prisregleringar.

Elsystemet är medvetet förstört av flera länder som haft andra mål än elnätets funktion för ögonen och som inte heller lyssnat på de varningsklockor som ringt. Det kommer ta tid att återställa.
Tillfällig prisregleringar kan tyvärr bli ett nödvändigt ont, i synnerhet nu när riksbanken återigen planerar att chockhöja styrräntan. Oavsett hur man löser det måste elpriserna ner annars riskerar vi att hamna i en utdragen lågkonjuktur med en möjlig recession som resultat.

Möjlig kortsiktiga lösningar för att dämpa risken med en djup lågkonjuktur är att sätta maxpris på el, snabbstoppa reduktionsplikten samt hindra nätägarna att påföra ytterligare prishöjningar. Sedan kan man överväga möjliga långsiktiga lösningar som tex BEKEN-modellen eller likande.

Jag är extremt marknadsliberal och tycker att klåfingrig politiker och statstjänstemän ska hållas sig lååångt borta från näringslivet. Eftersom våra ansvariga statstjänstemän och politiker totalt misslyckats med utformningen av Elmarknadsförordningen och den inre trasmissionsmarknaden behöver hela systemet en rejäl översyn med hjälp av en fristående och politiskt oberoende kommission.

Jag anser också att El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tillfällig prisregleringar kan tyvärr bli ett nödvändigt ont, i synnerhet nu när riksbanken återigen planerar att chockhöja styrräntan. Oavsett hur man löser det måste elpriserna ner annars riskerar vi att hamna i en utdragen lågkonjuktur med en möjlig recession som resultat.

Möjlig kortsiktiga lösningar för att dämpa risken med en djup lågkonjuktur är att sätta maxpris på el, snabbstoppa reduktionsplikten samt hindra nätägarna att påföra ytterligare prishöjningar. Sedan kan man överväga möjliga långsiktiga lösningar som tex BEKEN-modellen eller likande.

Jag är extremt marknadsliberal och tycker att klåfingrig politiker och statstjänstemän ska hållas sig lååångt borta från näringslivet. Eftersom våra ansvariga statstjänstemän och politiker totalt misslyckats med utformningen av Elmarknadsförordningen och den inre trasmissionsmarknaden behöver hela systemet en rejäl översyn med hjälp av en fristående och politiskt oberoende kommission.

Jag anser också att El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik!
Du kan inte sätta ett maxpris på el. Det kommer att resultera i bortkopplingar.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte sätta ett maxpris på el. Det kommer att resultera i bortkopplingar.
1. Kan du motivera varför maxpris eller annan typ av lindring av elpriserna skulle resultera i bortkopplingar?

2. Vilka kortsiktiga åtgärder föreslår du för att dämpa inflationen?
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte sätta ett maxpris på el. Det kommer att resultera i bortkopplingar.
Daniel, du har hela tiden sagt att det inte finns någon risk för bortkopplingar. Har du alltså ändrat dig?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Under förutsättning att man låter marknadskrafterna fungera så ser jag den risken som liten. Med ett pristak blir det en annan sak.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.