D Daniel 109 skrev:
Här var det faktiskt en riktigt vettig beskrivning av hur elmarknaden fungerar. [länk]
Verkligen. Jag såg den för någon dag sedan och tillsammans med artikeln från YLE tycker jag är de bästa sammanfattningarna jag hittills läst. Energiforsk "rapporter" är för ostrukturerade och EI/SvK alldeles för långrandiga.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är långt ifrån alla som håller med om den analysen av orsaken till inflationen.
Försök att hålla nere inflation med låg ränta har gått åt skogen varenda gång man försökt med den metoden.

Här är en annan teori, visserligen något äldre.
[länk]
Nu är Andreas Cervenka ute och cyklar med sitt sedvanliga clickbait:

"Om det är nytryckta pengar som tänt inflationsbrasan kan den vara på väg att falna. Penningmängden ökar inte längre, i juli sjönk den i Sverige. Stämmer teorin kommer inflationen kanske falla snabbare än vi tror. Men det återstår att se. Nationalekonomi är trots allt gissningarnas katedral. Eller som en ekonom uttryckte det efter finanskrisen 2008: Nu förstår jag att jag inget förstår. Men jag förstår i alla fall det.."

Haha, skön friskrivning med allmänt avslutande svammel! Går liksom inte ha fel ;-) Dessutom bra jobbat att snacka inflation utan att en enda gång öht nämna energikrisen.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nu är Andreas Cervenka ute och cyklar med sitt sedvanliga clickbait:

"Om det är nytryckta pengar som tänt inflationsbrasan kan den vara på väg att falna. Penningmängden ökar inte längre, i juli sjönk den i Sverige. Stämmer teorin kommer inflationen kanske falla snabbare än vi tror. Men det återstår att se. Nationalekonomi är trots allt gissningarnas katedral. Eller som en ekonom uttryckte det efter finanskrisen 2008: Nu förstår jag att jag inget förstår. Men jag förstår i alla fall det.."

Haha, skön friskrivning med allmänt avslutande svammel! :-D Dessutom bra jobbat att snacka inflation utan att en enda gång öht nämna energikrisen.
Den är rimligare än din teori om att ränteökningar triggar inflation i alla fall, möjligen håller Erdogan med dig. Men knappast någon ekonom.

Det kommer säkerligen fina förklaringsmodeller för vad som egentligen hände om några år.
 
D Daniel 109 skrev:
Den är rimligare än din teori om att ränteökningar triggar inflation i alla fall, möjligen håller Erdogan med dig. Men knappast någon ekonom.

Det kommer säkerligen fina förklaringsmodeller för vad som egentligen hände om några år.
Då har du missuppfattat mig. Det är energikrisen som f.n triggat igång inflationen till rekordhöga nivåer men innan dess hade man missbedömt effekten av pandemin. 2021 överstimulerades ekonomin genom att pumpa in enorma belopp vilket förstärktes av styrräntan som låg nära noll. När energikrisen slog till blev det för mycket och inflationen sköt iväg som en raktet.

https://www.svd.se/a/rlAkgl/kraftig-rantehojning-vantas-efter-inflationsoro
https://www.di.se/nyheter/tunga-ekonomer-ingves-maste-hoja-100-punkter/
https://www.di.se/nyheter/efter-inflationschocken-risk-for-monsterhojning-fran-riksbanken/
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
vad menar du med det här?
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När det gäller inflationen håller jag inte med. Riksbanken kommer pga ECB med stor sannolikhet att höja med mellan 0,75 - 1,5 procent i morgon tisdag vilket enligt analytiker förväntas driva inflationen till tvåsiffriga tal.
 
D Daniel 109 skrev:
vad menar du med det här?
Goggle is your friend: "ecb höjer räntan"
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Goggle is your friend: "ecb höjer räntan"
Ja, att räntan är på väg upp är jag fullt medveten om. Men det var biten ”vilket enligt analytiker förväntas driva inflationen till tvåsiffriga tal.” jag inte riktigt förstår.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, att räntan är på väg upp är jag fullt medveten om. Men det var biten ”vilket enligt analytiker förväntas driva inflationen till tvåsiffriga tal.” jag inte riktigt förstår.
Nej, där tappade du mig med. Om du verkligen menar det du skriver så är alltså räntehöjningen som att släcka inflationsbranden med bensin?
 
V vectrex skrev:
Nej, där tappade du mig med. Om du verkligen menar det du skriver så är alltså räntehöjningen som att släcka inflationsbranden med bensin?
Nej, den biten var ett citat från boilerplate, jag undrar var han menar med det. För jag tolkade det just som du, och håller inte alls med.
 
Man i kostym och slips föreläser med mikrofon, titel om rekordhöjning av ränta och inflation på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare inflation pga löneglidning med en ev lönecirkus som resultat.

Svensk inflation tillskillnad från tex USA är drivet av skenande energipriser. Arbetsmarknadens inflationsförväntningar ligger på 2% enligt Prospera, löneökningar i år med knappt 3% och en hög arbetslöshet på cirka 7%.

Det enda sättet att på bred front dämpa inflationen är att trycka ner energipriserna. Att låta ytterligare höja räntan kommer bara förvärra läget och riskerar i värsta fall att kasta oss rakt ner i en recension.

När det gäller riksbanken anser jag att den knappast kan kallas oberoende. Man höjde räntan alldeles för sent och inte förrän efter valet i ett försök att mörka. Av den anledningen borde man kicka Ingves och ändra Riksbankens uppdrag att inte enbart stirra sig blind på inflationen med styrräntan som enda instrument.
--




 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Chickenrace ibland centralbankerna: Wall Street backar – svenska räntan pekas ut

Samtliga stora börsindex i USA backar nu efter att under måndagen ha stängt med gröna siffror.

Vid 18.30-tiden på tisdagen är det breda S&P500 minus 0,8 procent, medan industriindexet Dow Jones backar 1 procent. Det tekniktunga Nasdaqs kompositindex hade en bättre start på dagen, men är nu ned 0,7 procent.

Enligt vissa analytiker kan dagens besked från Riksbanken, där den svenska styrräntan höjs med 100 punkter, ha påverkat de globala aktiekurserna.

– Europeiska aktier öppnade starkt – men den svenska höjningen gjorde investerare nervösa över vad det innebär för hur andra centralbanker agerar, säger Neil Wilson, analytiker vid Markets.com, till AFP.

Wilson tillägger att den ökningen visar hur allvarligt centralbankerna ser på inflationshotet. Han menar att det nu nästan är säkert att Storbritannien och USA höjer sina styrräntor med 75 punkter.

På onsdag väntas den amerikanska centralbanken Federal Reserve (Fed) lämna sitt räntebesked.

https://www.svd.se/a/O83yzE/wall-street-backar-svenska-rantan-pekas-ut
 
Efter rekordhöjningen: ”Fel pausa amortering”. Dags att sparka ynkryggen Yngves!

Då Ingves talade inför pressen visade han också en smula självkritik. Riksbanken har nämligen klandrats för att vara senfärdig. Hade man inte väntat så länge hade man kanske inte behövt ta till ett så dramatiskt räntehopp i ett svep, menar kritiker.

Ingves sticker inte under stol med att prognoserna har slagit fel. Det är bara att beklaga att det tog så lång tid att se vad som sker i svensk ekonomi, säger han, och förutspår att de senaste årens penningpolitik är ett ämne som kommer att studeras av ekonomer i många år framöver.

Kritikerna har satt fokus på att en stor del av inflationen är importerad, genom höga energipriser på kontinenten. LO-ekonomen Torbjörn Hållö kommenterade tidigare till SvD att han inte tror att räntehöjningen får önskad effekt, eftersom inflationen beror på faktorer som är bortom Riksbankens kontroll.

En räntehöjning av det här slaget tvingar oundvikligen fram en lågkonjunktur. Flera bedömare beskriver räntebeskedet som mycket bistert för hushållen. Nordnets sparekonom Frida Bratt, som är kritisk, skriver i en kommentar att det innebär ett ”jordskalv i hushållens ekonomi”.

https://www.svd.se/a/xg43vV/riksbanken-rekordhojer-rantan-till-1-75-procent
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är uppenbart att du är upprörd. Men ärligt talat litar jag väldigt mycket mer på Yngves än dina analyser. Det var helt rätt att höja nu. Men som han själv sa, det borde ha gjorts tidigare. Men det är lätt att säga i efterhand, det var inte särskilt hård kritik när det inte höjdes.

Dina ekonomiska teorier ger jag inte mycket för.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är uppenbart att du är upprörd. Men ärligt talat litar jag väldigt mycket mer på Yngves än dina analyser. Det var helt rätt att höja nu. Men som han själv sa, det borde ha gjorts tidigare. Men det är lätt att säga i efterhand, det var inte särskilt hård kritik när det inte höjdes.

Dina ekonomiska teorier ger jag inte mycket för.
Nix, jag har bara konstaterat faktum som många andra också gjort!

En sak är dock säker, pga ytterligare höjningar kommer det bli mycket värre innan det vänder så förbered dig på en rejäl tjong i backen någon gång nästa år. Den som lever får se som man brukar säga...
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nix, jag har bara konstaterat faktum som många andra också gjort!

En sak är dock säker, pga ytterligare höjningar kommer det bli mycket värre innan det vänder så förbered dig på en rejäl tjong i backen någon gång nästa år. Den som lever får se som man brukar säga...
Ja, det kommer det att bli. Men åtgärderna syftar ju till att det ska vända….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.