f91jsw skrev:
Finns det några alternativ? (med kodlås då förstås).
Jag har ännu inte testat någon annan lösning på byggena och på min altandörr sitter ett vanligt dumdum-lås.

Om det är av intresse för någon så har jag satt ett ID Lock-lås på entrédörren (kod, taggar, z-wave) som fungerar strålande. Det är väl sällan någon lösning för en terass men för information så känns det riktigt väl byggt till skillnad från hur Assa valt att konstruera sitt Code Handle, såväl konstruktions- som elektronikmässigt.

Edit Jag är inte helt på det torra med om försäkringsbolagen generellt godkänt ID Lock, kan va bra att nämna om man droppar rekommendationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett code handel i början av månaden, i helgen slutade det att låsa. Det indikerar att det låser med rött ljus, alternativt lyser grönt för upplåst efter slagen kod. Men om man vrider på handtaget så är det olåst fast det är i "låst läge". Ringde återförsäljaren som var säker på att det skulle fixa sig om vi bytte batterier. Det gjorde det inte. Får ringa igen imorgon.
 
Låser den om du trycker på hänglåset?
Vilket code handle är det du har?
 
1 123abc skrev:
Låser den om du trycker på hänglåset?
Vilket code handle är det du har?
Den låser inte när man trycker på hänglåset, men den blinkar och låter so om den hade låst. Det är ett Code handel 7812, den raka modellen som pekar rätt ner.
 
Vit dörrstängare monterad på en vägg, sett från sidan mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har haft samma problem. Lampan blinkar grön men inte låser upp. Verkar vara ett känt problem i många år om man läser tråden tillbaka.
 
CISCO 74 CISCO 74 skrev:
Jag har haft samma problem. Lampan blinkar grön men inte låser upp. Verkar vara ett känt problem i många år om man läser tråden tillbaka.
Ja det ser så ut. ÅF skulle kontakta ASSA men trodde att vi sannolikt skulle få ett nytt utskickat och få returnera detta exemplar. Verkar ju rimligt när det inte ens höll 2 veckor
 
Är spanjoletten sliten så handtaget eventuellt går lite längre eller mindre än 90°?
 
1 123abc skrev:
Är spanjoletten sliten så handtaget eventuellt går lite längre eller mindre än 90°?
Eftersom handtaget inte ens använts två veckor borde väl ingen del hunnit bli sliten? Vet inte vad spanjolette är i ärlighetens namn
 
Spanjoletten låsmekanismen i dörren. Om det inte var en ny dörr du satte handtaget på så kan den vara sliten.
 
  • Gilla
Nya
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Spanjoletten låsmekanismen i dörren. Om det inte var en ny dörr du satte handtaget på så kan den vara sliten.
Ok, stort TACK, hade ingen aning om det. Hur kollar man om den är sliten isf?
 
Hej

En liten grönare bild för att ge produkten lite kudos också (förstår att ni med problem luftar dessa och jag skulle vara rätt irriterad själv)

Haft ett code handle 4-5 år utan problem, bytt batterier en gång men inga prob som sagt. Dörren skevar just nu så den har även klarat lite tuffare stängningar dessutom sista året också. Kommer köpa ett nytt när det pajjar. Har en tidigt inlägg i tråden, min ända oro är låsta dörrar som dessa och brand.
 
ZNK ZNK skrev:
Hej

En liten grönare bild för att ge produkten lite kudos också (förstår att ni med problem luftar dessa och jag skulle vara rätt irriterad själv)

Haft ett code handle 4-5 år utan problem, bytt batterier en gång men inga prob som sagt. Dörren skevar just nu så den har även klarat lite tuffare stängningar dessutom sista året också. Kommer köpa ett nytt när det pajjar. Har en tidigt inlägg i tråden, min ända oro är låsta dörrar som dessa och brand.
Förstår oron för brand, i vårat fall går dörren till vår altan/balkong som ligger mot innergård och vår utrymningsväg är istället mot gatan via fönster så det är ingen viktig aspekt för oss. Vi behöver låset för att hindra vårt autistiska utvecklingsförsenade barn från att själv kunna öppna och ta sig ut på uteplatsen då vi bor sex våningar upp och då ett eventuellt klättrande och fall skulle få ödesdigra konsekvenser. Att slippa gömma nyckel nonstop är det som attraherar för oss med codehandlen. Hoppas så att nästa ex är lika hållbart som ditt och att vi bara haft otur och fått ett måndagsexemplar den här gången.
 
Hej har haft ASSA kodhandtaget i ca: 4år och har haft problem med att det har hängt sig vid två till fällen. Det går inte att öppna eller stänga. Att handtaget skulle var vekt eller spricka kännas helt främmande för mig då denna känns gedigen. Dock så har jag inte orkat leta reda på så jag har öppnat handtaget och fixat den. Det som har gett efter på min är en fjädern, efter ett tag orkar den inte trycka till baka cylindern så jag har dragit ut den. Så fungerar det igen, det är inte alldeles enkelt att sätta tillbaks cylindern innan man kommer på hur man gör.
 
Hej! Jag har sedan knappt ett år tillbaka installerat ett Yale Codehantag på min altandörr. Den har fungerat mycket bra hittills men nu vill den inte låsa längre. Jag har bytt batterier men det hjälpte inte det heller. Någon som har råd att ge?
 
  • Gilla
fredrik1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.