Tack för tipset - jag gör ett försök.
 
Värt att tänka på är att
år 1 är det upp till säljaren att besvisa att felet inte är ursprungligt.
år 2-3 är det upp till dig att visa att felet är ursprungligt...

Men just argumentet att det faktiskt går sönder redan efter 2 år borde räcka som indikation på att låsen vart exempelvis underdimensionerade.
 
D
mikael_thn skrev:
Värt att tänka på är att
år 1 är det upp till säljaren att besvisa att felet inte är ursprungligt.
6 månader tror jag...
 
DIY_freak skrev:
6 månader tror jag...
Så sant, så sant, 6 månader gäller.
Mitt fel!
 
Problemet är löst.
Handtaget hålls ihop av dels batteriluckan och dels en skruv på baksidan av handtaget, en liten skruv som lossnat och börjat glappa.
Den skruven är en insex-skruv som är plomberad av en metallkula så den går inte att dra åt utan enda chansen är att hacka ur den och ersätta den med en vanlig insex-skruv.
Lite mindre säkerhet men ett fungerande lås, svag konstruktion kan jag nog tycka.
 
Jag har ett sånt här skitlås på min altandörr.
Nu är de så att de har låst sig i öppet läge, så jag får inte igen altandörren.
Hur fan byter man kod eller nollställer låset?
Det är ju från förra ägaren och jag orkar inte borra upp skiten.
Kan man nollställa låset och ta ur batterierna och använda de som ett vanligt handtag?
Dörren är larmad så de är bara trams med kodlås på handtaget.
Tacksam för svar fort nu när de inte går att låsa huset.
Med vänlig hälsning, Johan
 
Skitlås?! Har du problem med det förutom att du inte har koden? Kan du inte fråga tidigare ägare vad koden är?

Att du har larm är väl ingen anledning till att inte ha lås på en altandörr? Man vill ju inte att tjuven skall komma ut med grejerna där heller. Att man kan ta sig ut utan nyckel om det t.ex. brinner tycker jag är fiffigt också.

Men du bör kunna låsa upp den och ta ur batterierna. Inget jag provat dock.

Med tanke på tidigare diskussion om garantitid ovan. För oss bytte Assa ett av våra 4 codehandle lås 3 år efter köpet då det började krångla. Tycker jag är schysst av dom.
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Jag har ett sånt här skitlås på min altandörr.
Nu är de så att de har låst sig i öppet läge, så jag får inte igen altandörren.
Hur fan byter man kod eller nollställer låset?
Det är ju från förra ägaren och jag orkar inte borra upp skiten.
Kan man nollställa låset och ta ur batterierna och använda de som ett vanligt handtag?
Dörren är larmad så de är bara trams med kodlås på handtaget.
Tacksam för svar fort nu när de inte går att låsa huset.
Med vänlig hälsning, Johan
Du har nog något annat problem än handtaget. Det kan inte låsas i öppet läge (det vill säga vågrätt). Förmodligen nåt fel på spanjoletten.

Du måste ha den gamla koden för att kunna byta. Tala med förre ägaren.
 
Jag har inget lås på den andra altandörren. Jag tycker de är helt onödigt eftersom båda altandörrarna har magnetkontakter så larmet går om de ska bäras nått. Jag ska försöka få tag på den gamla ägaren men dörren har varit olåst i ett par månader så vi får se om de kan koden. Annars får man ju borra bort skiten om de inte går att byta kod.
 
Låset är alltså inte låst i öppet läge, men dörren är. Vilket gör att jag kan inte stänga dörren. Altan dörren står alltså öppen och olåst just nu.
 
Ramnemark skrev:
Låset är alltså inte låst i öppet läge, men dörren är. Vilket gör att jag kan inte stänga dörren. Altan dörren står alltså öppen och olåst just nu.
Aha. Ok. Då får du antingen klämma förre ägaren på koden, eller vålda bort handtaget.
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Jag har inget lås på den andra altandörren. Jag tycker de är helt onödigt eftersom båda altandörrarna har magnetkontakter så larmet går om de ska bäras nått.
Du har alltså inga krav från ditt försäkringsbolag om att ha lås på altandörren. Nå är det ju lugnt. Kör på. :)
 
Jag har ett sånt klick-lås på den andra dörren. Men så är de ju i hela huset. Vred på insidan av ytterdörrarna. Men jag ser inte anledningen till att kunna låsa med kod från insidan. Jag har magnetkontakter på alla dörrar så ska se börja bäras så kommer lingonpolisen och hälsar på innan de lyckats ära ut allt. Sen har kameraövervakningen redan fått dem på bild så de skrämmer väll bort en del med.
 
Hej!

Jag köpte detta lås i helgen på bauhaus dock fanns det ingen beskrivning på hur jag byter kod med i förpackningen. Just nu har jag standard koden, men det känns inte vidare säkert.

Någon som har lust att beskriva hur jag byter kod?

Tack på förhand!
MVH Erik
 
Håll inne låsknappen tills grön lampa lyser. Slå gällande kod och vänta tills grön lampa lyser . Slå ny kod och vänta tills grön lampa lyser. Slå ny kod igen. Klart

Kopierat från assaoem.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.