P
halper halper skrev:
Det som redan andats in kan du förstås inte göra något åt. Jag antar att du har avslutat projektet och städat osv.

Om vi hanterar detta lite som någon typ av KBT så kan man tänka sig att det vore skönt att få bekräftat att det inte yr asbest runt i huset idag. I så fall finns det möjlighet att ta luftprover med små maskiner man sätter på plats några dagar. Det kostar några tusenlappar, men du får då i alla fall ett objektivt resultat som – förhoppningsvis – säger att mängden fibrer är noll/låg/under gränsvärden.

Har själv haft en misslyckad rivning (av så kallade fackmän) där de skar sönder rörisolering från 60-talet (de hade blivit tillsagda att den innehöll asbest och att de inte fick röra den), vilket resulterade att de sprinklade tvättstugan med puder (som jag visste innehöll asbest, vilket provtagning bekräftade). Detta var ett par dörrar från där min femåriga dotter sover, och pga omständigheter upptäckte jag det inte förrän de traskat genom huset med all gammal isolering. Skitliten risk javisst, men det är min dotter. Förstår precis.
Det där var ett bra tips tycker jag. Har själv varit med om exakt samma sak som du! Tydliga instruktioner till hantverkare om att vara försiktiga med rörisolering pga risk för asbest - men de slet upp den och spred asbest över hela familjen :(. Trygg Hansas rekommenderade entreprenör var de dessutom...
 
P maggan77 skrev:
Det där var ett bra tips tycker jag. Har själv varit med om exakt samma sak som du! Tydliga instruktioner till hantverkare om att vara försiktiga med rörisolering pga risk för asbest - men de slet upp den och spred asbest över hela familjen :(. Trygg Hansas rekommenderade entreprenör var de dessutom...
Ja, det är inte kul alls. Jag blir så less att jag inte hade mer koll på asbest innan jag började renovera, då hade jag stoppat både mig själv och hantverkare ett flertal gånger. Lyckligtvis antar jag att du iaf sanerade efteråt, en annan har ju ovetande gått runt med den förmodade kontamineringen väldigt länge.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Minns du något av hur undersidan såg ut?
Det borde stuckit ut en liten bit. Den brukar typiskt ha ett mönster som inte kommer från att huggen eller sågad, utan gjuten.
[bild]

[bild]
Var hos grannen idag och han hade en likafan skiva. Såhär ser den ut.
 
  • Trasig tröskellist på en vägg, skador synliga, behöver reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun trätrappa sett från ovan, grov textur, vit vägg i bakgrunden, delvis skymd av ett föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom öppen spis med skyddsgaller i ett ljust rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalksten och jättefin. Hoppas grannen behåller den. Givet byggår har du givetvis risk för asbest i bruk och fog men dessa skivor är ofarliga om du inte tappar dom på foten (eller slänger ut dom…..)
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Kalksten och jättefin. Hoppas grannen behåller den. Givet byggår har du givetvis risk för asbest i bruk och fog men dessa skivor är ofarliga om du inte tappar dom på foten (eller slänger ut dom…..)
Kalksten alltså, tack så jättemycket för svar!
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.