J JonasEA skrev:
bearbeta att jag förmodligen spridit det till min dotter.
Se det så här, du har en halt av asbest i all luft, alla får en viss låg exponering varje dag vi lever. OM vi antar att ditt rivande har ökat halten i luften som din dotter andas med en faktor 10 under en dag.

Den här normala bakgrundsexponeringen ger ev. 1 person av 100 miljoner som blir sjuk. Även detta är tveksamt, eftersom de som drabbats har levt redan när asbest användes i större utsträckning, den där som blev sjuk kan ha utsatts för stor långvarig exponering utan att veta om det.

Men om vi tar den statistiken så löper din dotter en risk på 100 milj att bli sjuk av normal exponering under sin livstid. Antag att hon blir 100 år (36500 dagar). Då innebär din ökade exponering av henne att hon löper samma risk att bli sjuk som om hon istället lever i 36510 dagar. Och risken var alltså 1 på 100 miljoner. Så risken har ökats med någon tusendels miljarddel. Och det kan översättas till att om du utsätter alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna, så är det fortfarande osannolikt att du skulle fått ett enda sjukdomsfall pga. denna exponering.

De människor som har drabbats är i huvudsak "asbest arbetare". Ex. arbetare som arbetat på eternitfabriker, och stått och sågat och fräst eternitprodukter helt utan någon skyddsutrustning 8h/dag i åratal. De har arbetat i mijöer där luften var dimmig av asbetsfiber, i tusentals timmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Se det så här, du har en halt av asbest i all luft, alla får en viss låg exponering varje dag vi lever. OM vi antar att ditt rivande har ökat halten i luften som din dotter andas med en faktor 10 under en dag.

Den här normala bakgrundsexponeringen ger ev. 1 person av 100 miljoner som blir sjuk. Även detta är tveksamt, eftersom de som drabbats har levt redan när asbest användes i större utsträckning, den där som blev sjuk kan ha utsatts för stor långvarig exponering utan att veta om det.

Men om vi tar den statistiken så löper din dotter en risk på 100 milj att bli sjuk av normal exponering under sin livstid. Antag att hon blir 100 år (36500 dagar). Då innebär din ökade exponering av henne att hon löper samma risk att bli sjuk som om hon istället lever i 36510 dagar. Och risken var alltså 1 på 100 miljoner. Så risken har ökats med någon tusendels miljarddel. Och det kan översättas till att om du utsätter alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna, så är det fortfarande osannolikt att du skulle fått ett enda sjukdomsfall pga. denna exponering.

De människor som har drabbats är i huvudsak "asbest arbetare". Ex. arbetare som arbetat på eternitfabriker, och stått och sågat och fräst eternitprodukter helt utan någon skyddsutrustning 8h/dag i åratal. De har arbetat i mijöer där luften var dimmig av asbetsfiber, i tusentals timmar.
Jag önskar verkligen jag kunde ta in detta och verkligen tro på det, det som spökar för mig kanske allt det negativa jag läst. Att det dör 1000 personer i Sverige om året av asbest, och så läste jag om någon kille som bara hade rivit att eternittak och blev sjuk redan 5-10 år senare.
 
  • Ledsen
Alebaleportocale
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det som redan andats in kan du förstås inte göra något åt. Jag antar att du har avslutat projektet och städat osv.

Om vi hanterar detta lite som någon typ av KBT så kan man tänka sig att det vore skönt att få bekräftat att det inte yr asbest runt i huset idag. I så fall finns det möjlighet att ta luftprover med små maskiner man sätter på plats några dagar. Det kostar några tusenlappar, men du får då i alla fall ett objektivt resultat som – förhoppningsvis – säger att mängden fibrer är noll/låg/under gränsvärden.

Har själv haft en misslyckad rivning (av så kallade fackmän) där de skar sönder rörisolering från 60-talet (de hade blivit tillsagda att den innehöll asbest och att de inte fick röra den), vilket resulterade att de sprinklade tvättstugan med puder (som jag visste innehöll asbest, vilket provtagning bekräftade). Detta var ett par dörrar från där min femåriga dotter sover, och pga omständigheter upptäckte jag det inte förrän de traskat genom huset med all gammal isolering. Skitliten risk javisst, men det är min dotter. Förstår precis.
Tror faktiskt inte det är några fibrer kvar i luften, det oroar jag mig faktiskt inte för. Denna renovering är ett par år bakåt i tiden och med ftx och städning så borde fibrerna ha hittat ut. Min oro och självplågning just nu är enbart att sia om troligheten för att jag har utsatt min dotter för asbestfibrer.
 
H hempularen skrev:
Se det så här, du har en halt av asbest i all luft, alla får en viss låg exponering varje dag vi lever. OM vi antar att ditt rivande har ökat halten i luften som din dotter andas med en faktor 10 under en dag.

Den här normala bakgrundsexponeringen ger ev. 1 person av 100 miljoner som blir sjuk. Även detta är tveksamt, eftersom de som drabbats har levt redan när asbest användes i större utsträckning, den där som blev sjuk kan ha utsatts för stor långvarig exponering utan att veta om det.

Men om vi tar den statistiken så löper din dotter en risk på 100 milj att bli sjuk av normal exponering under sin livstid. Antag att hon blir 100 år (36500 dagar). Då innebär din ökade exponering av henne att hon löper samma risk att bli sjuk som om hon istället lever i 36510 dagar. Och risken var alltså 1 på 100 miljoner. Så risken har ökats med någon tusendels miljarddel. Och det kan översättas till att om du utsätter alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna, så är det fortfarande osannolikt att du skulle fått ett enda sjukdomsfall pga. denna exponering.

De människor som har drabbats är i huvudsak "asbest arbetare". Ex. arbetare som arbetat på eternitfabriker, och stått och sågat och fräst eternitprodukter helt utan någon skyddsutrustning 8h/dag i åratal. De har arbetat i mijöer där luften var dimmig av asbetsfiber, i tusentals timmar.
Men tack iaf!
 
J JonasEA skrev:
Jag önskar verkligen jag kunde ta in detta och verkligen tro på det, det som spökar för mig kanske allt det negativa jag läst. Att det dör 1000 personer i Sverige om året av asbest, och så läste jag om någon kille som bara hade rivit att eternittak och blev sjuk redan 5-10 år senare.
det dör inte 1000 personer om året heller........
 
J JonasEA skrev:
Tror faktiskt inte det är några fibrer kvar i luften, det oroar jag mig faktiskt inte för. Denna renovering är ett par år bakåt i tiden och med ftx och städning så borde fibrerna ha hittat ut. Min oro och självplågning just nu är enbart att sia om troligheten för att jag har utsatt min dotter för asbestfibrer.
Åker du bil med din dotter? Risken att det händer nåt där är ofantligt mycket större........
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det dör inte 1000 personer om året heller........
Okej nä jag hoppas det inte stämmer, läste att det dör ca 1000st av asbestrelaterade sjukdomar, visserligen vara artikeln från 2018 och kanske lite skrämselpropaganda men sådant som har etsat sig fast.
 
J JonasEA skrev:
Okej nä jag hoppas det inte stämmer, läste att det dör ca 1000st av asbestrelaterade sjukdomar, visserligen vara artikeln från 2018 och kanske lite skrämselpropaganda men sådant som har etsat sig fast.
jo den där artikeln var uppe här för ett tag sen men läser man artikeln noga så var det då 173 st som dog och man "tror" att det nog är fem ggr fler..........skrämselpropaganda alltså.
 
Har du inte fönsterbänkar av asbest i övriga huset så har du nog inte haft en fönsterbänksskiva i asbest över eldstaden heller. När det gäller värme och eldstäder så har asbest använts till tätningsband runt tex vedluckan på vedpannan. Tänk på att asbest fick lov att användas i bromsbelägg långt efter asbest blev förbjudet i andra sammanhang. Det krävdes inte skyddsutrustning för att jobba med kontaminerade bilar.

Det finns forfarande produkter där asbest används pga sina unika bra egenskaper. Dessa är flanellfodrade och skall (enligt den kinesiska tillverkaren) inte avge asbestdamm.
Tre vita arbetsvantar mot blå bakgrund; två med fem fingrar, en med två tummar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi vill nog helst bara använda den i nödfall vid brand.
Förpackad vuxenstrumpa, vit, svensk etikett, genomskinlig plast, neutral bakgrund.

Men man slutar aldrig förvånas över hur asbest har använts. På medeltiden förekom det asbestkeramik i Norrland, Norge och Kolahalvön där man blandat större flisor av asbestmineralet med lera för att göra keramiken starkare och minska risken för sprickbildning vid bränningen. :oops:
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du inte fönsterbänkar av asbest i övriga huset så har du nog inte haft en fönsterbänksskiva i asbest över eldstaden heller. När det gäller värme och eldstäder så har asbest använts till tätningsband runt tex vedluckan på vedpannan. Tänk på att asbest fick lov att användas i bromsbelägg långt efter asbest blev förbjudet i andra sammanhang. Det krävdes inte skyddsutrustning för att jobba med kontaminerade bilar.

Det finns forfarande produkter där asbest används pga sina unika bra egenskaper. Dessa är flanellfodrade och skall (enligt den kinesiska tillverkaren) inte avge asbestdamm.
[bild]

Men vi vill nog helst bara använda den i nödfall vid brand.
[bild]

Men man slutar aldrig förvånas över hur asbest har använts. På medeltiden förekom det asbestkeramik i Norrland, Norge och Kolahalvön där man blandat större flisor av asbestmineralet med lera för att göra keramiken starkare och minska risken för sprickbildning vid bränningen. :oops:
Tack för svar men jag vet inte om det har varit fönsterbänkar av eternit då fönster och fönsterbänkar redan var bytta när jag köpte huset. Tidigare ägare går tyvärr inte att få tag på längre.
 
J JonasEA skrev:
Tidigare ägare går tyvärr inte att få tag på längre.
På grund av asbesten?
 
  • Gilla
  • Haha
David L och 3 till
  • Laddar…
J JonasEA skrev:
Tack för svar men jag vet inte om det har varit fönsterbänkar av eternit då fönster och fönsterbänkar redan var bytta när jag köpte huset. Tidigare ägare går tyvärr inte att få tag på längre.
Minns du något av hur undersidan såg ut?
Det borde stuckit ut en liten bit. Den brukar typiskt ha ett mönster som inte kommer från att huggen eller sågad, utan gjuten.
Grått stenbord mot ett trägolv. Abstract textur. Hantverk eller inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet etikett med text "MASSIV en fönsterbänk från Eternit" mot mörk texturerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du inte fönsterbänkar av asbest i övriga huset så har du nog inte haft en fönsterbänksskiva i asbest över eldstaden heller. När det gäller värme och eldstäder så har asbest använts till tätningsband runt tex vedluckan på vedpannan. Tänk på att asbest fick lov att användas i bromsbelägg långt efter asbest blev förbjudet i andra sammanhang. Det krävdes inte skyddsutrustning för att jobba med kontaminerade bilar.

Det finns forfarande produkter där asbest används pga sina unika bra egenskaper. Dessa är flanellfodrade och skall (enligt den kinesiska tillverkaren) inte avge asbestdamm.
[bild]

Men vi vill nog helst bara använda den i nödfall vid brand.
[bild]

Men man slutar aldrig förvånas över hur asbest har använts. På medeltiden förekom det asbestkeramik i Norrland, Norge och Kolahalvön där man blandat större flisor av asbestmineralet med lera för att göra keramiken starkare och minska risken för sprickbildning vid bränningen. :oops:
De där asbesthandskarna får ändå inte säljas i Sverige. Förbudet kom 1982.

De c:a 1 000 svenskar som dör av asbestrelaterade sjukdomar årligen är till allra största delen folk som exponerats väldigt mycket för asbest, som regel i arbetslivet. Att samtidigt röka och/eller exponeras för kvartsdamm ökar risken att bli sjuk. @JonasEA Om vi tänker anfall är bästa försvar som KBT-strategi, så bör du vara medveten om att i princip allt det där du har rivit har gett upphov till kvartsdamm också...

(Jag är världens sämsta KBT-terapeut, jag vet. Men jag är bättre på arbetsmiljö, om det är någon tröst.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Minns du något av hur undersidan såg ut?
Det borde stuckit ut en liten bit. Den brukar typiskt ha ett mönster som inte kommer från att huggen eller sågad, utan gjuten.
[bild]

[bild]
Jag vill inte minnas att det såg ut sådär iaf. Tror den hade samma bruna färg under också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.