SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De där asbesthandskarna får ändå inte säljas i Sverige. Förbudet kom 1982.

De c:a 1 000 svenskar som dör av asbestrelaterade sjukdomar årligen är till allra största delen folk som exponerats väldigt mycket för asbest, som regel i arbetslivet. Att samtidigt röka och/eller exponeras för kvartsdamm ökar risken att bli sjuk. @JonasEA Om vi tänker anfall är bästa försvar som KBT-strategi, så bör du vara medveten om att i princip allt det där du har rivit har gett upphov till kvartsdamm också...

(Jag är världens sämsta KBT-terapeut, jag vet. Men jag är bättre på arbetsmiljö, om det är
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De där asbesthandskarna får ändå inte säljas i Sverige. Förbudet kom 1982.

De c:a 1 000 svenskar som dör av asbestrelaterade sjukdomar årligen är till allra största delen folk som exponerats väldigt mycket för asbest, som regel i arbetslivet. Att samtidigt röka och/eller exponeras för kvartsdamm ökar risken att bli sjuk. @JonasEA Om vi tänker anfall är bästa försvar som KBT-strategi, så bör du vara medveten om att i princip allt det där du har rivit har gett upphov till kvartsdamm också...

(Jag är världens sämsta KBT-terapeut, jag vet. Men jag är bättre på arbetsmiljö, om det är någon tröst.)
Så det är runt 1000st trots allt?
Ja kvartsdamm har det varit gott om då jag slipat och bilat ur hela källaren, men det är just eventuell spridning av asbesten som gjort mig nojig. Jag själv har andats in skit mängder med gånger när jag rustat tidigare lägenheter och dyligt, har ett ruskigt skitigt jobb också, men det är som sagt just att jag kan ha spridit skit till min dotter som tär lite på mig
 
Ett par till funderingar då hörni?
Kan detta vara asbest då? Inte de vanliga vita gipset utan ytterhöljet var av papp.
 
  • Gamla isolerade rör i en sprucken och sliten vägg, spindelnät, vitmålat, med kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett hus under renovering med synliga rörledningar och ojämn tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, exponerade rör och kablar, oputsat tegel, byggmaterial, inomhus, skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fått provsvar som säger att något faktiskt är asbest?
 
Alebaleportocale
Jag vet inte om du hade asbest men jag vet precis vad du går igenom. Du kommer inte kunna veta. It’s done. Oavsett pm det var asbest eller inte så ändrar det inte saken idag. Det suger och det förstår jag för man vill alltid ge sitt bästa till sina barn, men så är livet.
Rekommenderar starkt ”lev mer, tänk mindre” av pia nånting.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du fått provsvar som säger att något faktiskt är asbest?
Denna renovering var för två år sedan. De enda proverna som jag skickade in var på mattor och lim. Där var det inget asbest. Hade inga kunskaper om asbest alls då så det kördes bara på. Det är nu i efterhand som jag fastnat i det här och börjat plåga mig själv.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Jag vet inte om du hade asbest men jag vet precis vad du går igenom. Du kommer inte kunna veta. It’s done. Oavsett pm det var asbest eller inte så ändrar det inte saken idag. Det suger och det förstår jag för man vill alltid ge sitt bästa till sina barn, men så är livet.
Rekommenderar starkt ”lev mer, tänk mindre” av pia nånting.
Tack, ja jag måste försöka släppa det här, men just nu är det alldeles för svårt. Jag behöver svar för att kunna bearbeta och gå vidare tror jag. Inte lätt detta, det rationella säger släpp det och gå vidare, men samtidigt ligger det och gnager i mig.
 
Alebaleportocale
J JonasEA skrev:
Tack, ja jag måste försöka släppa det här, men just nu är det alldeles för svårt. Jag behöver svar för att kunna bearbeta och gå vidare tror jag. Inte lätt detta, det rationella säger släpp det och gå vidare, men samtidigt ligger det och gnager i mig.
du har pm
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
du har pm
jag har inte fått något pm?
 
J JonasEA skrev:
Ett par till funderingar då hörni?
Kan detta vara asbest då? Inte de vanliga vita gipset utan ytterhöljet var av papp.
Det ser ut som gullfiberisolering med papp, alltså glasfiberull.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut som gullfiberisolering med papp, alltså glasfiberull.
Alltså förmodligen inte asbest, eller blandades den i i gullfiberisoleringen också?
 
J JonasEA skrev:
Ingenting att göra åt det, det förstår jag. Jag vill bara försöka stilla min oro.
Är det vanligt med eternitblandning runt eldstäder, ja då får jag försöka bearbeta att jag förmodligen spridit det till min dotter.
Är det mycket ovanligt att eternit användes på sådanna ställen, ja skönt då blir nog detta lite enklare för mig att bearbeta.
Därför undrar jag om någon skickat in prov på runt liknande eldstäder och fått det analyserat.
Förstår hur jag låter och att det bästa vore bara att släppa det, men nu har jag snöat in mig redan och måste försöka bearbeta tankarna.
Gjort är gjort, du kan inte påverka vad din dotter redan fått i sig, bara agera på ett annorlunda sätt i framtiden om du finner det nödvändigt.
Våttorka!
Om du har flera liknande eldstäder kan du ju låta bli att riva dem, asbestfiber är inte farliga om de inte far omkring i luften.

Tillbringa helgen ute med ungen istället för att vara inne i byggdammet, skänk en ordentlig peng till Ukraina för att döva samvetet, där gör slantarna betydligt större nytta än i balansräkningen på nått labb.
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej!

Kanske sover du lite bättre om du läser asbest artikeln i senaste numret av Världens Historia.
Det var som många ovan poängterat oerhörda mängder damm folk utsattes för och de dog också som flugor.

De avslutar med att enligt Who dör 90 000 människor om året efter att ha utsatts för asbest.

Men det där är folk som jobbar med det dagligen i dammiga miljöer (är visst fortfarande tillåtet att använda asbest i USA Ryssland, Kina och Kanada.)

Kanske kan inget få det att kännas bättre i magen men tror iaf att artikeln kan ge lite perspektiv på hur enorma mängder folk utsattes för.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack allihopa! Jag får försöka släppa det och gå vidare! Gjort är gjort som ni säger, jag får försöka kolla upp bättre innan jag dammar bort nästa grej i det här huset. Tack för alla svar iaf
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.