Hej!
Har tyvärr hamnat i asbest hysterin efter för mycket googlande.
Inser att jag under min rust av källaren förmodligen ovetandes har rivit en del asbest. En del prover har skickats in men tydligen inte tillräckligt.
Det jag fastnat för nu är rivningen av min öppna eldstad.
Är det någon som vart med om att asbest har varit inblandat i en öppen spis, tänker mig mest hyllan ovanför, som jag själv trodde var granit eller dyligt. Eller på klinkerplattorna framför? Inser att det kan ha funnits men är det någon som verkligen har fått en positivt svar därifrån?
Förstår att jag inte kan göra mycket åt det nu, men känner en oro att jag spridit asbest upp till övervåningen till min dotter.
/ orolig pappa
 
  • En tegelvägg med öppning, konstruktionsmaterial och verktyg på golvet, arbetsmiljö eller reparationsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, rörmokarrycket syns, stålbalkar på golvet, röd tegelvägg med öppning, oskarpt skärmdump från smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För dålig skärpa på bilderna.
Varför ta skärmdumpar på bilderna när originalet ligger i telefonens minne (bildarkiv) och det går att ladda upp bilder direkt från bildarkivet?

Det kan vara eternit hyllan är gjord av.
Hur rev du bort hyllan?
 
Det är en inzoomad bild, orginalet är den så långt ifrån. Har läst att fönsterbänkar har kunnat varit av eternit, är det vanligt på eldstäder med? Jag bilade bort den
 
Sluta läs på nätet! Städa och dammtorka ORDENTLIGT några ggr och ta en öl på fredag :)
 
  • Gilla
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
Skulle jag tänka rationellt så är det så jag skulle agerat, att jag stått och bilat i det själv lägger jag faktiskt ingen vikt i alls, men just nu känner jag att jag vill få en hum om jag spridit fiber till min dotter.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Men vad ska du göra åt det nu?
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
J JonasEA skrev:
Har läst att fönsterbänkar har kunnat varit av eternit,
eternitfönsterbänkar brukar vara svarta
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
Tror det vore rätt ovanligt om hyllan var av eternit. För fönsterbänkar var det en "finess" att kunna göra en väldigt tunn "stenskiva". Asbesten fungerade som armering. Den behöver ju tåla en spännvidd mellan de två konsollerna som den vilar på.

Din hylla skulle inte behöva vara utförd på det sättet.

När det gäller klinkers så är det väl tänkbart att det var asbest i fixet som plattorna var satta med. Hur gammalt är huset?

Men även om så är fallet, så är det inget att oroa sig för, såvida du inte börjar riva 10 golv om året i några år. Och även i så fall så handlar det om en nästan försumbar risk.

En enstaka exponering för höga asbest halter är inte farlig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ingenting att göra åt det, det förstår jag. Jag vill bara försöka stilla min oro.
Är det vanligt med eternitblandning runt eldstäder, ja då får jag försöka bearbeta att jag förmodligen spridit det till min dotter.
Är det mycket ovanligt att eternit användes på sådanna ställen, ja skönt då blir nog detta lite enklare för mig att bearbeta.
Därför undrar jag om någon skickat in prov på runt liknande eldstäder och fått det analyserat.
Förstår hur jag låter och att det bästa vore bara att släppa det, men nu har jag snöat in mig redan och måste försöka bearbeta tankarna.
 
T tergo skrev:
eternitfönsterbänkar brukar vara svarta
Tror denna var mer åt det bruna hållet
 
Går din dotter omkring med gasmask annars i vardagen? Om inte så är sannolikheten högre att hon får cancer av annat som finns i luften än din ev asbest.
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror det vore rätt ovanligt om hyllan var av eternit. För fönsterbänkar var det en "finess" att kunna göra en väldigt tunn "stenskiva". Asbesten fungerade som armering. Den behöver ju tåla en spännvidd mellan de två konsollerna som den vilar på.

Din hylla skulle inte behöva vara utförd på det sättet.

När det gäller klinkers så är det väl tänkbart att det var asbest i fixet som plattorna var satta med. Hur gammalt är huset?

Men även om så är fallet, så är det inget att oroa sig för, såvida du inte börjar riva 10 golv om året i några år. Och även i så fall så handlar det om en nästan försumbar risk.

En enstaka exponering för höga asbest halter är inte farlig.
Huset är från 67 så det är väl asbest guldåldern. Det är alltså vanligt att asbest blandades i i klinkersen runt eldstäder. Har läst att man brukar kunna hitta det i badrum och kök men det är alltså vanligt överallt där man använder fix och fog? Brukar det vara mycket asbest det blandades i?
 
S Stefan1972 skrev:
Går din dotter omkring med gasmask annars i vardagen? Om inte så är sannolikheten högre att hon får cancer av annat som finns i luften än din ev asbest.
S Stefan1972 skrev:
Går din dotter omkring med gasmask annars i vardagen? Om inte så är sannolikheten högre att hon får cancer av annat som finns i luften än din ev asbest.
Är det så, brukar faktiskt inte tillhöra dem som oroar sig allt för mycket, men just asbestnojan har bitit sig fast.
 
Har du slipat ner skivan till pulver som har spridits i bostaden?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det som redan andats in kan du förstås inte göra något åt. Jag antar att du har avslutat projektet och städat osv.

Om vi hanterar detta lite som någon typ av KBT så kan man tänka sig att det vore skönt att få bekräftat att det inte yr asbest runt i huset idag. I så fall finns det möjlighet att ta luftprover med små maskiner man sätter på plats några dagar. Det kostar några tusenlappar, men du får då i alla fall ett objektivt resultat som – förhoppningsvis – säger att mängden fibrer är noll/låg/under gränsvärden.

Har själv haft en misslyckad rivning (av så kallade fackmän) där de skar sönder rörisolering från 60-talet (de hade blivit tillsagda att den innehöll asbest och att de inte fick röra den), vilket resulterade att de sprinklade tvättstugan med puder (som jag visste innehöll asbest, vilket provtagning bekräftade). Detta var ett par dörrar från där min femåriga dotter sover, och pga omständigheter upptäckte jag det inte förrän de traskat genom huset med all gammal isolering. Skitliten risk javisst, men det är min dotter. Förstår precis.
 
  • Ledsen
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.