Och, dom ideologiska förtecknen skapas genom överproblematisering.
Om alla accepterade att det är ett nytt könsneutralt pronomen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Och, dom ideologiska förtecknen skapas genom överproblematisering.
Om alla accepterade att det är ett nytt könsneutralt pronomen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem.
Det är ju med det argumentet man brukar driva politik och propaganda. Man sätter agendan genom språket och termer.

Samma sak kan ju sägas med t ex uttrycket massinvandring. Om alla bara accepterade att det är ett neutralt sätt att beskriva den faktiska volymen på invandringen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem. Men nej, så fungerar det ju inte.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det konstiga med hela situationen är att ett könsneutralt ord som hen får så många att tänka på kön. Lite perverst kan man tycka .
Och försöker man sen dra ut politiska budskap ur ordet så blir det ju dumt på riktigt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Den använder jag om saker (med vissa undantag). Ge exempel på hur du skulle använda den istället för hen.
Den personen som får tjänsten.
S SueCia skrev:
För att det är ett jävligt märkligt sätt att utrycka sig på om en människa :)
 
VidarH VidarH skrev:
Vänta lite nu. Har vi en tråd om att någon blir kränkt av att någon annan använder ordet HEN korrekt? Och för att förvirra ännu mer så gnäller TS på att TS överanvänder ordet? Alltså det är ju ironi på högsta nivå...
Jag är en skäggig gubbe men jag har absolut inga problem med att använda ordet hen i en diskussion oavsett om den är muntlig eller skriftlig. För ibland ska man anonymisera den man pratar om och då är hen bra mycket bättre än pojken, flickan, barnet, killen, tjejen, ungdomen, mannen, kvinnan, den vuxna, gubben, tanten, personen, individen eller vad som helst du kan tänkas använda...
Och när vi ändå är inne på skäggig gubbe. Jag blir kallad fröken av de flesta jag träffar. Ohhh the horror! -tänker ni då. Men jobbar man i skolan så är det faktiskt fullt normalt. Och det är den första könsneutrala titeln som man lär sig. Visst har vi lämnat yrkestitlar bakom oss, men fröken är kvar och magister har försvunnit.

Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. [länk]
Når jag gick i skolan på det glada -70 talet så var det fröken eller läraren som användes om de olika könen på de som ledde vår utbildning.
 
BirgitS
M maxmsm skrev:
Den personen som får tjänsten.
Men då byter du ju ut hen mot "den personen" och använder inte ett pronomen alls. Det är ju en helt annan sak. Det blir väldigt dålig svenska om man aldrig använder pronomen utan upprepar "den personen" flera gånger i samma mening.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men då byter du ju ut hen mot "den personen" och använder inte ett pronomen alls. Det är ju en helt annan sak. Det blir väldigt dålig svenska om man aldrig använder pronomen utan upprepar "den personen" flera gånger i samma mening.
Hellre dålig svenska som alla normala människor förstår än hittepåord från PK-maffian.
 
Men nu kan man väl släppa detta, ordet hen är ju etablerat för flera år sedan.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men nu kan man väl släppa detta
Vill du döda tråden? 😂

Dan1891 Dan1891 skrev:
ordet hen är ju etablerat för flera år sedan.
Är det? Högst tveksamt skulle jag säga.
 
Hen har tydligen används i ett antal år. Användandet har inte bidragit till jämnställdheten ett enda skit, men däremot minskat diversiteten i språket. Alla förenklingar i språk har den tendensen. Svenska språkreformer har förenklat skriftspråket på bekostnad av blommigheten och sirligheten i skivandets uttryck. Tänk er en August Strindberg eller Selma Lagerlöv med dagens skrivnormer.
Som utlänning tycker jag att Sverige gör sig en björntjänst genom att barnifiera sitt språk. Men man är inte ensam. På en bussresa med kollektiv buss i Spanien såg jag i buss-TV hur man ska uttrycka sig genderneutral på spanska.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag ratar konsekvent alla tidningar som använder "hen".
 
  • Haha
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Hellre dålig svenska som alla normala människor förstår än hittepåord från PK-maffian.
Jag förstår precis hur du tänker. "Hen var ute och klippte gräset". Va? Får jag inte hen om det var en person med snopp eller inte så vill jag hellre ha dålig svenska. Det viktiga är att få veta könet på personen!

Eller vänta nu. Jag förstår inte alls varför det skulle vara så viktigt förresten. Nej, använd hen om ni vill, låt bli att använda det om ni inte vill och sluta vara så himla känsliga för något nytt och ovant.

Själv ska jag ut och glädja mig åt att titta på Prideparaden imorgon. 100000+ personer som är glada och så några surkart. Surkarten gillar garanterat inte hen...
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Själv ska jag ut och glädja mig åt att titta på Prideparaden imorgon.
Att du väljer att berätta detta i en diskussion om ett ord i svenska språket är väl lite av ett tecken på att ordet inte är helt etablerat. 😉
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Att du väljer att berätta detta i en diskussion om ett ord i svenska språket är väl lite av ett tecken på att ordet inte är helt etablerat. 😉
Inte helt, det finns ett fåtal kvar som blir upprörda.
Det är väl bara att låta bli att använda ordet om man inte gillar det. Det finns massor med ord som jag inte gillar och som jag inte skulle använda, men inte går jag och blir upprörd för att andra använder ordet och inte avslutar jag någon prenumeration på någon tidning om de skriver order, så inskränkt är jag inte.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
ett fåtal kvar som blir upprörda.
Vem är upprörd? Jag uttryckte bara min åsikt att ordet inte är fullt etablerat i svenska språket utan har "sidoeffekter" som andra etablerade pronomen inte har. Exempelvis att ge associationer till Prideparader. 😉😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.