Korsningtyper (sexes) stämmer förvisso bättre än kön (gender), men det är ändå relevant att presentera fler varianter än X och Y i könsstrukturer. Det finns flertalet djur och växter med jungfrufödsel vilket förvisso kräver "tillverkningsprocessen" som manligt genade individer brukar sakna, men om det då saknas manliga individer så är ju resultatet ett enda kön. Likaså finns det djur som ändrar kön efter behov eller ålder. Så det är ju inte bara "antingen eller" utan ett spektrum.
Men att använda den istället för hen är ju minst lika krystat.
Vill ni återgå till gamla betydelser så har vi roliga ord ni kan få använda till vardags såsom runka... Det blir kul kompis!
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
S
VidarH VidarH skrev:
Korsningtyper (sexes) stämmer förvisso bättre än kön (gender), men det är ändå relevant att presentera fler varianter än X och Y i könsstrukturer. Det finns flertalet djur och växter med jungfrufödsel vilket förvisso kräver "tillverkningsprocessen" som manligt genade individer brukar sakna, men om det då saknas manliga individer så är ju resultatet ett enda kön. Likaså finns det djur som ändrar kön efter behov eller ålder. Så det är ju inte bara "antingen eller" utan ett spektrum.
Men att använda den istället för hen är ju minst lika krystat.
Vill ni återgå till gamla betydelser så har vi roliga ord ni kan få använda till vardags såsom runka... Det blir kul kompis!
Men nu spårar ju tråden ut ännu mer.
Vi diskuterar användandet av ordet hen. Och att det faktiskt är ett bra ord som förenklar skrift framförallt.

Hoppet därifrån till att det skulle finnas ett spektrum för könsstrukturer är minst sagt bisarrt.

Underförstått i tråden har användandet av ordet hen hanterat benämning av människor. Det finns inget spektrum hos oss människor, det finns män och kvinnor, ingenting däremellan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Handsken är kastad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Handsken är kastad.
Hendske 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Drburr och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SueCia skrev:
Det finns inget spektrum hos oss människor, det finns män och kvinnor, ingenting däremellan.
Vad är en människa som har könskromosonerna XXY?
Två X som en kvinna men samtidigt ett Y som en man.
En nyfödd där man inte kan avgöra om det är en liten penis eller en stor klitoris (viss enzymbrist hos fostret)?
Eller avsaknad av androgenreceptor så att testosteron inte kan påverka kroppen?
Sjukvården vet att det föds ungefär 20 barn varje år i Sverige vars biologiska kön inte enkelt kan bestämmas till flicka eller pojke.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2020-4-6701.pdf
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Unikt namn
D Dr Benz skrev:
Den/det försvann i skogen och hittades aldrig.
"Hon [människan] försvann i skogen och hittades aldrig igen. "


Hen-ordet är så starkt kopplat till pseudo-debatten om könet som en politisk konstruktion, och möjligheten att sätta sin egen etikett som samhället ska acceptera.

Alla identitetskrigare är ganska provocerande av någon anledning.

Jag undrar om samma debatt finns i Tyskland, och man håller på att ersätta alla maskulina respektive feminina ord med den icke könsbenämnda varianten.

Det hade och ena sidan blivit enklare att bara lära sig das mennchen, das spiegel i skoltyskan....men... 🤔
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju som i finskan. Har de klarat sig utan könsutpekande personligt pronomen i tredje person singularis i århundraden så kan vi nog det också.
Å andra sidan är ju finskan ett annat språk. Men är det då du vill att vi ska tänka så får vi väl titta på världen alla språk och se vad mer man klarar sig utan. Men kanske är det också en nödvändighet också. Folk orkar/kan inte längre lära sig grammatik. Fler och fler är autister och kan bara tolka språket ordagrant. Samt att alla tycks bli kränkta så fort någon öppnar munnen.
Kanske bättre att förenkla allt till max, till språket bara består av grymtande och pustande läten. Så har ju apor och tidigare former av människor klarat sig i tusentala år...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag undrar om samma debatt finns i Tyskland, och man håller på att ersätta alla maskulina respektive feminina ord med den icke könsbenämnda varianten.
Ja, det försöker man. Det är politiskt korrekt att säga: "alle Lehrer und Lehrerinnen", alltså alltid både manlig och kvinnlig form för att inte utesluta någon. Och folk är oerhört trött på det.
 
  • Wow
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det försöker man. Det är politiskt korrekt att säga: "alle Lehrer und Lehrerinnen", alltså alltid både manlig och kvinnlig form för att inte utesluta någon. Och folk är oerhört trött på det.
Men alla lärare som är könlösa eller något mitt emellan då! Känner inte henorna sig kränkta av denna väldigt binära benämning?
 
Personligen skulle jag känna mig kränkt om någon skulle kalla mig för en "hen" om personen dessutom "med stor sannolikhet kunde anta" att jag är en MAN! Ännu värre vore det om vi står ett helt sällskap och diskuterar och någon "hjärndöd individ" skulle kalla mig för hen istället för han. 😢
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Öland4ever Öland4ever skrev:
Personligen skulle jag känna mig kränkt om någon skulle kalla mig för en "hen" om personen dessutom "med stor sannolikhet kunde anta" att jag är en MAN! Ännu värre vore det om vi står ett helt sällskap och diskuterar och någon "hjärndöd individ" skulle kalla mig för hen istället för han. 😢
Det fina är att din önskan om att bli kallad han kommer respekteras av andra. Frågan är om du kan visa samma respekt för den som önskas kallas hen?!
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men alla lärare som är könlösa eller något mitt emellan då! Känner inte henorna sig kränkta av denna väldigt binära benämning?
Tyst! Om kultureliten bestämmer sig att även alla neutrala och obestämda också ska nämnas hela tiden, kommer det förbrukas mycket mer tid, luft och bokstäver.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och att det faktiskt är ett bra ord som förenklar skrift framförallt.
Om förenkling nu ska vara så bra då kan vi låta vara tempus, artiklar, singularis/pluralis och andra komplikationer i språket. Vi behöver då inte krånglar med dikter och andra litterära konstformer. Språklärarna kan övergå till meningsfullt arbete.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
I Västerbotten betyder "hen" ungefär "här"/"där" eller "den där" beroende på sammanhang. Oftast använder man dock "henna" om här/där, men det är ju ett alldeles för långt ord...

"Hen jer trasi" - Den här/där är trasig.
"Vi lägg en hen/henna" - Vi lägger den där/här.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är en människa som har könskromosonerna XXY?
Två X som en kvinna men samtidigt ett Y som en man.
En nyfödd där man inte kan avgöra om det är en liten penis eller en stor klitoris (viss enzymbrist hos fostret)?
Eller avsaknad av androgenreceptor så att testosteron inte kan påverka kroppen?

[länk]
Missbildad kanske?
Behöver vi skapa ett nytt ”könsbegrepp” för att omfatta alla missbildningar?

Hos människor är det normala att födas som pojke eller flicka.
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.